Tydning af trolovelse i Tved, Hillerslev og spørgsmål vedr. tilnavn

Startet af Lis Helleberg, 10 Jun 2019 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Lis Helleberg

Jeg vil gerne have hjælp til at tyde teksten i dette link https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127316#170854,28681187

Første indførsel (nr.6) på venstre side.

Jeg læser:
18de september blev Niels Nielssøn af Skaarup -
Sjørring sogn og ??? Kiærs ????datter af
Tveds sogn, Anna Sørensdatter trolovede ???
Forlovere vare Jeppe ???gaard og Søren Grav-
gaard, begge af Tved

Tillægsspørgsmål: Da Anna senere dør i barselsseng (samme KB opslag 30) kaldes manden for Niels Kiær. I sept. 1767 i sept. døbes en søn som i kirkebogen indskrives som Søren Kiær (samme KB opslag 13). Søren benævnes senere i livet som Søren Nielsen Kjær/Søren Kjær Nielsen).

Mit spørgsmål er nu: Kan det være rimeligt at antage at Niels Nielssøn har taget sin kones tilnavn? Evt. fordi de blev boende i Tved.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Peter Kristiansen

Mit bud:

1763, nr. 6

d 18de Septbr blev Niels Nielsøn af Scaarup -
Siøring Sogn, og Peder Kiærs Stifdaatter af
Tveeds Sogn, Anna Søfrensdtr troelovede: Deres
Forlovere vare Jeppe Tarregaard [?] og Søren Grab-
gaard, begge af Tveed


Tilnavne i en kirkebog er ikke nødvendigvis navne som personen selv har taget. Præsten har stået med det praktiske problem, at der var flere Niels Nielsen'er i sognet - og for at skelne dem, så har han/ har personerne i sognet brugt tilnavne for at skelne dem. Så denne Niels Nielsen var gift med en Kiær - og derfor kalder vi ham Kiær. Så mere kompliceret tror jeg ikke at det er.

Og Niels Kiærs søn er bare indskrevet som Søren - han bliver ikke nødvendigvis døbt Søren Kiær.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127316#170854,28681196
nr. 8
M.v.h. Peter Kristiansen

Lis Helleberg

Mange tak for hjælpen. Det er rigtig dejligt, at få andre øjne det - både mht. tydning og tilnavnet.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg