Faddersbøl skifte 1751 - Peder Christensen Bach - Thisted Amt, Hundborg, Nørhaa

Startet af Morten Hammer, 29 Apr 2019 - 08:17

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

Han har formodentlig boet i Sønderhaa i Hassing Herred (landsbyen Haa var delt op i 2 dele i hvert sit herred).
Da film-kvaliteten hos SA her er mere eller mindre ubrugelig, har jeg tidligere støttet mig til et ekstrakt:

Nørrehaa Kløverhus    91    1702 Peder Christensen Bach    1751 Apr 1st    Peder Christensen Bach og ____ død B:    192
   A 1741 Niels Pedersen 10aar   
   B 1745 Karen Pedersdatter 6aar
forv Laurits Wacher sognefoged fra Sønderhaa
form farbror Niels Bach

Sagen er, at jeg ikke kan finde hverken ham eller børnenes fødsler i kirkebøgerne deromkring eller folketællinger - eller et ægteskab - eller en kones død :-(

Jeg har lige nu opdaget, at mormonernes film er meget bedre:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G93W-D4RD?i=205&wc=M5KX-166%3A333466901%2C333549801%2C333549802&cc=2015318
- (image 205 og 206).
Så vidt jeg her kan se, tales der nu om 2 sønner, men jeg er desvære ikke så god til at tyde teksten, at jeg kan gennemskue det.

Jeg håber, at der er andre, der kan hjælpe mig med dette. Jeg er ikke interesseret i opgørelsen af indboet m.m.

Jeg har også kopier af de 2 sider, men jeg kan desværre ikke få dem ned under de 500k med en fornuftig kvalitet.

m.v.h.
Morten Hammer

Morten Hammer

Jeg har nu selv gennemskuet, at den levende søn hedder Christen, og har så også fundet konens navn i Sønderhaa kirkebog. Jeg har dog ikke fundet datterens fødsel. jeg har til gengæld fundet flere sønners fødsel/død, men det passer ikke med oplysningerne i skiftet.
Jeg håber derfor, at der er nogen, der har tid til at checke, om jeg har læst rigtigt i skiftet. Jeg er ikke interesseret i indbo m.m.

Jeg har iøvrigt heller ikke fundet hverken hans eller hans brors fødsel i de omliggende kirkebøger.

m.v.h.
Morten Hammer

Ole Westermann

Den læselige del af starten på skiftet:

Skiftebrev efter afg. Sal. Peder Christensen Bach af Sønderhaae
som døde her paa godset i Kløverhuus i Nørhaae Sogn.
Anno 1751 dend 1te April, som var 30te  Dagen efter afg. Sal.
Peder Christensen Bach, som forhen boede paa et stæd Mens...
..ds Velærværdige Hr. Lars Vacher Sogne Præst for Sønderhaae og Hørsted
Menigheder tilhørende, hvorfra hand hafde sit  Rigtig Pas uden
nogen Restance, mens nu døde her paa godset i et stæd Klø-
verhuus kaldet i Nørhaae Sogn, hvor hand som en Enke-
mand efterloed sig 2de Sønner, og een Daatter, hvis Mo-
der for rum tiid siden er bortdød, dend ældste Søn
>(Ma)ds? Pedersen< .. aar gl, hvis Formynder er Farbroderen Niels Bach ved Vo-
(rup?)oer?, dend næst ældste Søn >Christen Pedersen< 10 aar gl. Christen Madsen i
Kløverhuus, som har hans Faster, er formynder, og
Daatteren Karen Pederdaatter 6 aar, hvis formynder
er Jens Ryltoft, boende i Udermark i Hundborg Sogn
og tillige ....osv

mvh Ole

Morten Hammer

Mange tak for hjælpen.

Så kan jeg bedre forstå, at jeg ikke kunne begribe hele sammenhængen. Gad vide, hvor han kommer fra, når der tales om hans pas?

Kunne der ikke godt stå "???ls Pedersen". Det ville passe bedre med kirkebogen :-(

Jeg leder videre.

m.v.h.
Morten

Ole Westermann

Det kan ikke udelukkes, at der skulle stå Niels ved den ældste søn.
Han kunne være opkaldt efter morfaderen - hvad hed moderen?



Morten Hammer

Men stadig ingen spor efter fødsler eller ægteskab :-)
Karen Nielsdatter døde i 1748 og er født ca. 1700.
Heller ikke bemærkningen "Christen Madsen i Kløverhus, som har hans faster" har endnu ført til noget.
Jeg leder videre.

Endnu engang tak for hjælpen.

m.v.h.
Morten