Dannebrogsmand 1849

Startet af Inger Sørensen, 31 Mar 2019 - 18:47

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Jeg har modtaget dette fra Ordenskapitler vedr. en ane, som i 1849 blev udnævnt til Dannebrogsmand. Desværre kan jeg ikke læse de 2 nederste linjer.

Jeg er med på følgende:

Konstabel
Opholdssted
Udnævnt til Dannebrogsmand d. 9 Septbr 1849

Og så kommer problemet - jeg får det næste til:

xxxxationen er ham tilstillet xxxlighed

Men jeg kan ikke få det til at give nogen mening, så håber på lidt hjælp derudefra.

Mvh Inger Sørensen




Peter Kristiansen

Mit forsigtige bud:

Decoration er ham tilstillet
Skrivtlig Eed


Men betydningen ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Inger Sørensen

Hej Peter

Tak for dit bud - men som du selv er inde på - hvad mon betydningen af dette skulle være?

Og hvorfor mon han blev udnævnt til Dannebrogsmand under krigen? Han må have gjort et eller andet specielt, tænker jeg, men jeg kan finde yderligere oplysninger nogen steder.

Men tak for dit bud.

Mvh Inger

John Damm Sørensen

Hej,

Jeg tror, at betydningen af ed skal findes i forordningen af 28. januar 1809, som bl.a. har disse bestemmelser.

3)
Naar nogen er bleven udnævnt til Dannebrogsmand, og Underretning derom meddeelt Ordens-Kapitulet, da paaligger det Samme, at indføre hans Navn, Fortieneste og Opholdssted i Kapitulets Register; og at tilstille ham en trykt Gienpart af denne Anordning; hvorhos hans Udnævnelse offentligen fra Kapitulet bør kundgiøres

7)
Da Kongen saaledes har givet dette Hæderstegn en fortrinlig Udmærkelse, forventer Han og, at Dannebrogsmændene, ved urokkelig Troskab mod Konge og Fædreland, ogved en i alle Dele hæderlig Vandel, stedse vil stræbe at vedligeholde og forøge den Agtelse, de have erhvervet..........

Læs hele forordningen her:
https://h58.dk/RetAdm/Dannebrogsmaend.pdf

Hilsen
John

Inger Sørensen

Hej John

Tak for svar - det lyder som en god forklaring :)

Mvh Inger