Hvor troværdig er Ancestry.com?

Startet af Linda Holck Kraul, 27 Maj 2011 - 11:00

Forrige emne - Næste emne

Linda Holck Kraul

 Jeg er blevet i tvivl om, hvor troværdig oplysningerne på Ancestry egentlig er?? Jeg har tidligere brugt dem meget, selvom jeg altid har været lidt "utryg" ved ikke at kunne kontrollere alle kilder selv.

Nu har jeg ifb med søgning på Ancestry af DelaMare slægten fra Normandiet, pludeselig fundet indflettet  en anden familie De Linieres  som slet ikke passer ind, ifølge egne og andres forskning (http://records.ancestry.com/Jean_De_Linieres_records.ashx?pid=7032292). De to familier har så vidt jeg ved intet med hinanden at gøre. Alligevel har en hvis Charles De la Mare lige pludselig fået en Guillaume De Linieres til søn!!

Er der nogen, der har haft samme oplevelser med Ancestry? Der kan altid smutte fejl ind, men fejlagtigt flette to familier sammen er alvorligt!!

Hvordan kan man egentlig se Ancestrys kilder?

Hej fra Linda


Finn Hansen

Hej Linda

Som udgangspunkt, skal man altid kontrolerer oplysninger, som andre har lavet.

Jeg ved godt, at så kommer man virkelig ud på arbejde,  men da vi kun meget sjældent kender den som har skrevet værket, har man jo ingen egentlig preference til, hvor dygtig personer ér og hvor oprindelig personen ér.

Lige som hos mormonerne skal man altid tjekke efter i kirkebøger etc. for om den person nu vitterligt står deri.

Hos FameliSearch kan jeg finde flere, endda rigtig mange, som forsøger at være i familie med Adam & Eva eller Gorm den gamle og Thyra.. det klares ved at gætte og ved at hoppe lidt i slægter og ikke mindst, som i dit tilfælde at blande familier sammen, således alt ser så smukt ud som muligt.

Om de gør det med vilje, ved jeg ikke, for reelt, så har de der laver sådan noget sjusk ikke noget at vinde eller tabe... Derfor mener jeg at det blot er sjusk.

Summa Summara - husk altid at verificer oplysninger, selv om det er et stort arbejde.

Venligst
Finn Hansen

Egon Hansen

Nu familysearch bringes ind i debatten, så husk at troende mormoner mener at ved at forske i sine forfædre og sørge for at få så ,mange af sine afdøde forfædre "gendøbt" som det er muligt at finde, hjælper man dem til at genopstå på det rette sted.
Ser er altså ikke for "ikke troende" slægtsforskere at mormonerne gør det store søgearbejde, og stiller deres materiale til vores rådighed.
At dr så desværre ikke alrid er lige seriøse i deres iver efter at få mange med, er jo beklageligt ud fra vores formål. (og rigtigt modbydeligt iriterende når vi finder noget i deres lister, som vi kan se ikke passer!)
Så er det man somme tider bliver så flabet at man siger: "Mon personen har noget på spil, siden der skal så mange tvivlsomme led med?"
Med hensyn ril "sporten" i at finde forbindelse til gamle konger, eller Odin og Thor. er det jo også noget vi ser i egne rækker, jeg plejer at sige at det må være gået tilbage for den som har behov for at markere afstamning fra "Kendisser"

Mvh Egon Hansen

Thestrup-Bjørn

Hej Linda!

I flere tilfælde (måske i alle?) kan du på Ancestry finde en mailadresse på "udgiveren" og prøve at kontakte vedkommende.

MEN vær forberedt på et chok ved kontakt via mail.

Jeg har altid ment, jeg gjorde folk en tjeneste ved at gøre opmærksom på fejl (og/eller gætterier) på danske hjemmesider.
Måske er danskere mere nærtagne, for nogle er blevet direkte fornærmet og har skældt mig hæder og ære fra (med f.eks. Hva' bilder du ind?).
Hvis jeg så samtidig oplyser, at jeg har 30 års erfaring og anser mig selv for en meget seriøs forsker, bliver det faktisk endnu værre.

Forstå det, hvem der kan. Jeg ville da være himmelhenrykt, hvis nogen gør sig den ulejlighed at gøre mig opmærksom på bommerter i mine optegnelser, for de kan næsten ikke undgås (især ikke når man som jeg har ca. 35.000 personer i min database).

Nu gør jeg mig ikke mere særlige anstrengelser for at kontakte medforskere ang. fejl
- jeg ryster blot på hovedet og lader dem selvom deres fejl og tænker: De bliver forhåbentlig klogere (læs: mere seriøse) med tiden.

Det skal da lige bemærkes, at med dem, jeg kender, har jeg et fint samarbejde.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Finn Hansen

Hej Bjørn

Jeg kan tilslutte mig, din udtalelse omkring at kontakte folk, hvis jeg opdager graverende fejl.

Men i modsætning til dig, har jeg kun fået yderst positive tilbagemeldinger med tak.

Jeg ved så ikke om det er fordi vi griber det forskelligt an, men jeg fortæller blot indledningsvist, at jeg er stødt på deres hjemmeside og kan se, at jfr. den og den kirkebog eller protokol etc. er der den og den fejl, som gør, at de og de personer ikke hører til i familien.

Det er den metode jeg har brugt nu i ca. små 10 år, hvor jeg via nettet har rodet med slægtsforskning og historie-forskning.

De værste eksembler er dem, som kun læner sig op af mormonerne, det går i mere end 75% af tilfældene galt, da mormonerne ofte ikke kan tyde kirkebøgerne (de gamle) eller protokollerne (de gamle) korrekt, får vi ofte nogle forkert mennesker (meget ofte deres efternavn) forkert oplyst.

Det jeg har fanget er, at "Th", "st", "n", "r", "e" ofte bliver fejltolket, således der dukker forkerte navne op hos famelysearch - men iøvrigt fejl som vi alle ofte laver.

Derfor mener jeg ikke man kan være sig selv bekendt, at hidse sig op over, at få vejledning i , at man har begået en fejl, det da kun positivt, at nogen gider bruge deres tid på at være lidt hjælpsom.

Venligst
Finn Hansen

Christian Konstmann Autzen

Blot en lille tilføjelse:

Carl Langholz har i sin bog "Anetavler for berømte danskere" 3 personer, som har efternavnet de la Mare - Jean, som er major, Emanuel, og Sophie, som er gift med Didrik Gerhard von der Decken.

Det er i anetavlen for Jakob Knudsen.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Linda Holck Kraul


Hej Finn,

tak for at du tog dig tid til at svare på mit indlæg, som var et øjebliks frustration, som man egentlig ikke kan svare på.

Ja, jeg er endnu engang blevet bekræftet i at man ikke skal tage nogle oplysninger for gode, med mindre man selv har kontrolleret kilderne. Selv kilderne skal man være kritiske med.

Man kan et øjeblik være fristet til at fylde nogle "missings links" ud via nemme løsninger på nettet, men glæden over at have fundet en eftersøgt person eller forbindelse varer i mit tilfælde aldrig længe, for tvivlen lurer i baghovedet.


Jeg tror kun man skal bruge Ancestry og andre onlinesider som en "appetitvækker" for egen kildeforskning.

hilsen Linda

Linda Holck Kraul


Tak Christian!

jeg glemte at takke dig for tippet med Langholz´s bog. Den skal jeg bare have fingrene i hurtigst muligt!

hilsen Linda