Hvor flyttede Hans Pedersen født 8.august 1839 hen, da han forlod Toksværd

Startet af Hanne Stillits, 31 Dec 2018 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

Hanne Stillits

Rigtig godt nytår til alle læsere!

Hans Pedersen blev født 0808-1839 i Kalkerup, Tybjerg herred, Fensmark sogn, Præstø Amt. Ved folketællingerne i 1850 og 1860 bor han hos sine forældre i Kalkerup. Ved folketællingen i 1880 bor han i Toksværd med sin kone, Karen Marie Mortensen født i København i 1843, og 4, snart 5 børn. Min oldemor Ane Sofie Pedersen blev født i 1880. Ved folketællingen i 1890 kan jeg ikke finde ham og familien. Min far sagde engang, at oldemor kom fra Frederikssund kanten, og at den ene af hendes brødre var en af Danmarks første cykelryttere/baneryttere?, men jeg har ikke kunne finde frem til dem. Jeg kunne også godt tænke mig at finde ud af mere om Karen Marie Mortensen, min tipoldemor, men hvor starte man, når man kun har så få oplysninger? Håber på lidt hjælp i det nye år.

Venlig hilsen Hanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Præstø, Hammer, Holme Olstrup, Calby Bye, En Parcel - F1, 64, FT-1850, C9306
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Pedersen     42     Gift            Parcellist, Huusfader      Fodby Sogn Sorøe Amt 
Ida Kirstine Hansdatter     42     Gift            hans Kone      Faxøe Sogn Amtet 
Ida Cathrine Pedersdatter     3     -            Deres Datter      I Sognet 
Karen Marie Mortensdatter     8     -            Pleiedatter      Kjøbenhavn 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Præstø, Hammer, Holme Olstrup, Calby Bye, En Parcel - F1, 64, FT-1850, C9306
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Pedersen     42     Gift            Parcellist, Huusfader      Fodby Sogn Sorøe Amt 
Ida Kirstine Hansdatter     42     Gift            hans Kone      Faxøe Sogn Amtet 
Ida Cathrine Pedersdatter     3     -            Deres Datter      I Sognet 
Karen Marie Mortensdatter     8     -            Pleiedatter      Kjøbenhavn 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Vielse

nr. 250

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=158517#158517,26630677

Karen Marie født på fødselsstiftelsen, så hun er vist god nok.

Vacc. af Castenskiold i 1843 som ved konfirmation
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Stillits

Hej Gitte.

Nej, hvor har du fundet meget. Jeg glæder mig til at dykke ned i de enkelte oplysninger. Jeg kan godt
finde rundt i kirkebøger og folketællinger, men resten er lidt ukendt land endnu. Fødselsstiftelsen skal jeg huske, når det handler om København, kan jeg se. Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Hanne


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Hanne Stillits

Kære Gitte.

Endnu engang tusind tak. Ane Sofie har jeg styr på. Hun blev gift igen efter min oldefars død og nåede sølvbryllup to gange!
Min fars historie om Frederikssund og en cykelrytterbror til Ane Sofie vildledte mig, og jeg så på folketællinger i et forkert område.
Hvordan finder du frem til det hele? Er det Karen Marie, der bliver sporet? Jeg er ret imponeret.

Venlig hilsen Hanne