Morten Jensen og Maren Christensdatter Store Taastrup sogn, Holbæk amt.

Startet af Gurli Kristensen, 01 Dec 2018 - 18:19

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen


Hej

Morten Jensen og Maren Christensdatter bliver gift i Store Taastrup kirke, Holbæk amt, den 24.1.1763.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118827#156930,26315652

De får en datter Anna Maria den 20.2-1763, der dør samme år.
En datter Anna Marie den 8.4.1764.
En datter, min ane, Anna den 7.9.1766 og
en datter Karen den 2.3.1768, alle døbt i Store Taastrup.

Min ane, Anna Mortensdatter har jeg ikke fundet i FT 1787. Hun bliver gift i Særløse kirke (Roskilde amt) den 10.2.1793 med Ole Jensen.
Karen bliver gift med Jens Bendixen og bor først i Skov-Hastrup, siden i Allerslev.

Begge er fundet i FT 1845 med angivelse af fødested Store Taastrup.

Jeg kan ikke finde Morten Jensen eller Maren Christensdatter i FT 1787, jeg har ingen alder på dem, da jeg heller ikke har fundet dem født.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde Morten Jensen og Maren Christensdatter døde.

Jeg har søgt efter deres fødsel og dødsdato i Store Taastrup og sognene deromkring.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Birte Wienecke

Det kunne vel være disse, fra Oeders efterretninger?
Kilde:
OE-1771
Mandens navn:
Morten Jensen
Mandens erhverv:
Væver
Mandens alder:
36
Mandens civilstand:
Gift
Mandens nr. ægteskab:
1
Hustrus alder:
31
Hustrus civilstand:
Gift
Hustrus nr. ægteskab:
1
Sogn:
Store Taastrup
Herred:
Merløse
Amt:
Holbæk
Indtastningsnr:
C3735
Løbenr.:
49

mvh Birte

Gurli Kristensen


Hej Birthe

Tak for dit svar.

Ja, jeg tror også det er ham og Maren Christensdatter der er her, h.hv. 36 år og 31 år.

Men mit problem er, at jeg ikke kan finde dem hverken født eller døde. Det er ærgerligt at der ikke er nogle flere persondata i OE.

Håber der er nogen der vil forsøge at finde dem ;)

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Jette Nielsen

Hej Gurli

Ang. vielsen 1763:
Umiddelbart læser jeg mandens navn som Rasm. Det tredje bogstav i navnet er en lang streg,der ligner et s.
FS har vielsen her og får det samme resultat.

Name    Rasm: Jensen
Spouse's Name    Maren Christensdatter
Event Date    02 Jul 1763
Event Place    Store Tåstrup, Holbæk, Denmark
----

Hvis du har fundet de 2 døtres børn, kan man sammenligne navnene og se om det giver noget.

Mvh.
Jette Nielsen

Gurli Kristensen



Hej Jette

Tusind tak for dit svar, og du har fuldstændig ret. Den streg er selvfølgelig et s, så det er Rasmus Jensen der bliver gift med Maren Christensdatter. Dejlig at du opdagede det, jeg har åbenbart læst det jeg gerne ville have der stod, øv.

Så er jeg da helt på bar bund med den familie. Det eneste der er sikkert er, at min ane, Anna Mortensdatter er døbt i Store Taastrup, har en far der hedder Morten Jensen og en søster der hedder Karen, der også flytter til Skovhastrup, senere Allerslev.

Anna Mortensdatter døber sine piger Kirsten, Karen, Anne og min ane Birthe, ingen Maren. Datteren Karen bliver båret til dåben af Moderens søster Karen Mortensdatter fra Allerslev. Ved sønnens Jens's dåb er en af fadderne Jens Bendixen i Allerslev, Karens mand.
Birthe bliver også båret til dåb af Karen Mortensdatter. Alle andre faddere er fra Skovhastrup og ingen af disse virker umiddelbart til at have familiemæssig tilknytning til Ole Jensen og Anna Mortensdatter.

Håber meget må mere hjælp ;)
Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen