Fourier og kirurg Johann Christoph Zerbst København 1775/75

Startet af Lars Skovvang Larsen, 12 Jun 2018 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jeg har fået en henvendelse fra Andreas Zerbst i Tyskland.

Han har fundet en slægtning Johann Christoph Zerbst på min hjemmeside - www.aneopslag.dk.

Johann Christoph Zerbst er nævnt i 1775 i skiftet efter sin svigermor Sidsel Sørensdatter i Allerslev by og sogn, Præstø amt - Jungshoved gods.
Han var da gift med Birthe Nielsdatter. De var i København og han var "Fourier" ved kongelige ? Kronprinsens regiment.

Skiftet kan ses her http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=131228&side=256&height=548.
Det begynder på venstre opslag (side 528). På højre opslag er en erklæring på tysk fra Johan Christoph Zerbst og hans svoger Søren Nielsen. Den har påtegning af en major Weichmand.

Hvad er en Fourier?

I 1783 er Johann Christoph Zerbst nævnt ved en dåb i sin hjemby Großenlupnitz i Thüringen. Han er da betegnet "gewesener dänischer Sergeant und Chirurg" - forhenværende dansk sergeant og kirurg.

Jeg synes ikke, at det er klart om han da var i Danmark eller Tyskland.

Kan nogen hjælpe med oplysninger om ham og familien.
Jeg antager, at de er gift i Danmark og måske har fået børn her.
Johan var født i 1740 og Birthe Nielsdatter omkring 1744 i Ugledige, Allerslev sogn, Præstø amt.

Venlig hilsen
Lars

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk


Lars Skovvang Larsen

Tak Lis.

Så er jeg vist støt på ordet før - det er så stavningen, der var lidt vakkelvorn.

Ordbog over det danske sprog - militær betydning:
Fourer - underofficer, der fungerer som kompagniets regnskabsfører, proviantforvalter, samt sørger for indkvartering.
MR.1781.815. Tjenesteregl.125. Kidde. J.211.

At han så også har virket som kirurg er da noget af en kombination; men han havde vel en skarp kniv.

Andreas Zerbst i Tyskland har i øvrigt i løbet af dagen fundet Johann Christoph Zerbst og Birthe Nielsdatters trolovelse og vielse - i Citadel sogn, København i 1772:
AO - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114397#148852,24602837 - ops. 93:
14. februar, "N: 3. eodem die verlobte der Forier Johann Christoph Zerbst von der ? Regiment, der Hr Capitain von Weihmans Compagnie noch von ? I, und und abgelegte E? mit der Jungfr: Birgittha Niels Frieses Tochter. ?ihm cavirte der Sergeant Wagener? und ? ihr der `mit Hancke?. proclamiert Domn: Septuag
Sexagesi. ? quengesima copuliert D 8te Marz"

Der mangler nogle ord; men der er ingen tvivl.
Birthe Nielsdatter er på tysk blevet til Birgittha Niels Frieses Tochter, så hendes far, der hed Niels Bertelsen, må have haft tilnavnet Fries/Friis. Niels Bertelsen døde i Allerslev sogn i 1759.

Jeg har ledt efter børn af parret døbt i Citadel sogn - uden at finde nogen.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk