Fødsels-år for udvandrede i USA

Startet af Niels Bach-Lauritsen, 14 Maj 2018 - 23:00

Forrige emne - Næste emne

Niels Bach-Lauritsen

Hej.
Er der mon andre, der ligesom jeg har oplevet, at der for danske udvandrere i USA er opgivet fødselsår, som ligger et år efter
deres reelle fødsel i Danmark? Altså f.eks. at der for én, der er født 2. dec. 1870 i Dk, står 2. dec. 1871 i death records eller marriages. Jeg er ude for, at der konsekvent i en personkreds er sket dette. Havde man da ikke samme årstal her som der?

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Niels

Hvis det er helt konsekvent er der formentlig forvirring imellem "30 år gammel" og "sit 30te år" (=29 år gl). Hvis personen oplyser det ene til en person der skriver det andet, så bliver årstallet forskudt :)

Det kan jo også simpelthen være at de ikke husker rigtigt. Jeg har set endog meget forkerte fødselsår og -dage igennem tiden.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Niels Bach-Lauritsen

Hej Mikkel.
Ja, det må være sådan noget, der gør sig gældende. Og er det først omsat til et årstal, bliver det måske stående.
Mvh Niels

Anne Marie Holck

Det sker ikke alene i USA, men også i danske arkivalier, og man retter jo ikke i jo ikke i de gamle arkivalier, man transskriberer fuldstændig kildetro, så derfor vil den slags blive stående til evig tid.