Straffesag fra 1915

Startet af Pernille Amanda Kanto, 30 Dec 2017 - 00:35

Forrige emne - Næste emne

Pernille Amanda Kanto

Jeg har nu gennemgået en straffesag via Mediestream, og den er yderst interessant!
Det drejer sig om min mands tiptipoldefar CyriL Grabmüller, "hæleren fra Larsbjørnsstræde".
Én ting er dig, hvad aviserne bringer - noget andet er selve straffesagens papirer.
Alt, jeg har fundet, kan ses på min hjemmeside her under "billeder og medier":

http://www.anegrene.dk/individual.php?pid=I8632&ged=tree1

Jeg ved altså at sagen startede i marts 1915, og at der blev fældet dom i Kriminalretten (København) 1. juni 1915. Undervejs har der været rigtig mange forhør og mange impliceret.


Mit spørgsmål er nu:
Hvor finder jeg den store, tykke sagsmappe, jeg sådan higer efter? :)

Keld Sørensen

Hej Pernille,
Prøv at kontakte Rigsarkivet på telefon 33 92 33 10. Telefonerne er åbne på hverdage fra kl. 9-15.
Her kan de helt sikkert hjælpe dig med at finde sagen under Strafferetlige Sager når du fortæller de oplysninger du har.
Jeg har tidligere fået hjælp til at finde en stor sag, som jeg ikke umiddelbart vil kunne finde uden hjælp.
Så kan du bestille den via Daisy. Den vil så efterfølgende ligge til afbenyttelse på Rigsarkivets Læsesal.
Held og lykke med det videre forløb...
Mvh.
Keld Sørensen.


Eva Morfiadakis

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A371b0788-bfb8-4210-929c-6fa08064c456/query/grabm%C3%BCller/page/doms_aviser_page%3Auuid%3A843b88c0-11f7-4c2e-a4fe-4def298ba02b

Här står det om sagen att han "Galizieren" troligtvis blir "udvist ur Landet". Kunde han blir det? Han hade danskt medborgarskap, men det förlorade han kanske?

Eva M
Eva M

Pernille Amanda Kanto

Tak Keld, det vil jeg forsøge :)

Ketty Nielsen

Hej Pernille

Prøv at gå ind på Arkivalieronline, under Øvrige samlinger der finder du
Fængsler,tugt- og forbedringshuser.
Der har jeg selv fundet meget om min mands tipoldefar.

Godt nytår
V.H
Ketty Nielsen

Pernille Amanda Kanto

Hej Ketty
Der står desværre intet. Han sad fængslet ved Lolland-Falster, muligvis Møn. Og dér er intet

Lis Holm

Hej Pernille!

Her er mit forslag:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=Kriminalkammer&d=1&e=2016

Du er nødt til at tage på Rigsarkivet for at finde sagen – den er ikke online.

Som du kan se, er der flere Kriminalkamre (1-9)i politiretten for København 1915.

Du skal bestille / have fat i journalerne for at finde sagsnummeret. Jeg mener, at der i journalerne vil stå sagens forløb/datoer for retsmøder m.m. (pag.nr. etc.), og dermed henvisning til de forhør, der har været ved retten (forhørsprotokollerne).

Jeg vil anbefale dig at bestille journalerne for alle 9 kamre i 1915 indenfor tidsrummet marts-juni 1915.

Når du har orienteret dig i disse, kan du bestille sagen. 


Vær opmærksom på, at arkivalierne findes på fjernlager – og derfor skal bestilles et stykke tid i forvejen.
Ydermere er der p.t. længere "leveringstid" end normalt, da man er ved at flytte arkivalier fra Slotsholmen til
magasinerne på Kalvebod Brygge.

vh
Lis Holm, 2730

Pernille Amanda Kanto

Tusind tak, Lis. Jeg har nu bestilt fra kriminalkamrene 1-7, da 8-9 først startede arkivet 1916 :)

Lis Holm

Hej Pernille,

4 øjne ser bedre end 2 - jeg havde overset 8-9 med årstallet 1916! :D

God jagt - lad os høre, hvis du finder noget .. det kan jo også være til hjælp for andre!

vh
Lis Holm 2730