Holmens faste stok

Startet af Helle Rossini Hansen, 14 Dec 2017 - 05:04

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej,

Jeg har et spørgsmål

For Divisionsbøgerne for Søetaten er listet holmens faste stok. Der er henvisning til et sidenr. øverst til venstre (se billede) i dette tilfælde 618. Sidenr. går igen i de forskellige årgange jeg har kigget i Divisionsbøgerne, er der nogen der kan fortælle mig hvilken bog der er henvist til.

Måske der er andre der har aner i Holmens faste stok

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Helle


[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Claus Nissen

Hej Helle

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig men måske du kan hjælpe mig.

Hvorledes fandt du denne divisionsbog med din Håndværker.

Jeg har en 3 x tip oldefar der også var Tømrer på Holmen og jeg vil gerne finde hans blad i den tilsvarende bog.

Er det i Daisy ?

Hvad skriver du i Arkivskaber og hvad i Arkivserie ?

Jeg har prøvet med forskellige men desværre ikke fundet disse bøger

Det skal være I tidsrummet 1770 - 1820

Claus Nissen


Helle Rossini Hansen

Claus, jeg kan se at Aase har svaret på dit spørgsmål.

Så jeg vil prøve igen at få svar på mit. Jeg ved at anmærkningerne er henvisning til Hospitalsbøgerne, men hvad med sidetallet.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Hele

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Bjarne Smedegaard

Hej

Jeg er ikke ekspert, men...
for ca. 10 år siden kunne man vandre rundt på Rigsarkivet i "selbetjeningsmagasin".
Desværre har nogle få personer misbrugt denne tillid. Der blev begået tyveri.
Derfor er meget blevet mere besværligt.

Jeg tror der står Huus ... neden under 618.
Måske er det hans død i 1825, som er noteret i "Husbøgerne"
Teksten herunder, ser det ud til at jeg har gemt i 2010, men ikke noteret præcist hvor jeg har den fra. Det må vel være fra Rigsarkivet.
Husbøgerne er sikkert ikke scannet endnu?
Der skal nok en særlig tilladelse til for at kigge i dem.

med venlig hilsen Bjarne Smedegaard (efterkommer af Peter Andreas Westermann, Bolteslager og tømrermand. Død Elsdyrgade 17, Holmen, 8. feb. 1888)

Nyboders Husbøger

Husbøgerne begyndte i 1669, men ikke alle husbøger er bevaret og en del er i dårlig stand. Nogle gange findes der kun oplysninger om familieoverhovedet, andre gange er alle familiens medlemmer samt evt. logerende indført.

De husbøger, som er bevaret findes nu i selvbetjeningsmagasinet på Rigsarkivet, hvor der også findes en fortegnelse over hvilke gader, perioder de forskellige husbøger dækker. Nedenstående beskriver hvilke bind, der er bevaret og indholdet, men ikke hvilke gader, som er med i bindet. Her henvises til oversigten på Rigsarkivet.

• 1772-ca.1800: 1 bind. Nogle gader. Bindet er stærkt restaureret - mange sider er ulæselige. Kun oplysninger om familieoverhovedet.

• 1770-1800: 3 bind. Nogle gader, medtager kun oplysninger om familieoverhovedet.

• 1816-1851: 1 bind. Samtlige gader. Medtager kun oplysninger om familieoverhovedet.

• 1816-1827: (1839) 2 bind. Nogle gader. Medtager navne og andre oplysninger på alle medlemmer af de enkelte husstande, men bindet er stærkt restaureret, og samtlige sider er delvis ulæselige.

• 1840-1853: 8 bind. Alle gader. Medtager navne og andre oplysninger på alle medlemmer af de enkelte husstande. Også oplysninger om Søetatens drengeskole og pigeskole.

• 1853: 1 bind. Samtlige gader. Kun oplysninger om familieoverhovedet.

• 1853-1878: 7 bind. Samtlige gader. Medtager navne og andre oplysninger på alle medlemmer af de enkelte husstande. Også oplysninger om Søetatens drengeskole og pigeskole.

• 1878-1894: 6 bind. Samtlige gader. Medtager navne og andre oplysninger på alle medlemmer af de enkelte husstande.

• 1894-1922: 7 bind. Samtlige gader. Medtager navne og andre oplysninger på alle medlemmer af de enkelte husstande.

Helle Rossini Hansen

Hej Bjarne,

Tusind tak for oplysningerne, sjovt nok boede min ane i Elsdyrgade nr. 22, men kun til hans død i 1825. Det giver mening, for i en tidligere Divisionsbog er der henvisning til det samme sidenr., og han boede der i mange år.

Disse husbøger er på nettet, så måske er jeg heldig der. Jeg er ikke helt sikker på at det er de samme du snakker om, men jeg vil straks kigge nærmere på dem.

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=husb%C3%B8ger&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=173331&henid=173334&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hav en rigtig god dag.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Bjarne Smedegaard

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20411726#308039,63182734

Her har du ham på side 618  ;)

Jo, det er de rigtige bøger. Nu ved jeg så at de er scannet.  ;D

Der er mange interessante tråde at følge. Længe siden jeg var i Nyboder.

Min Westermann var matros i 1840, arbejdsmand i 1845 og Bolteslger i 1850. Boende i Salviegade.
De kan så ikke have arbejdet sammen.

Min kone har en fætter i Californien. Kåre Holm.  :)

God slægtsforskning og god dag!

hilsen Bjarne

Bjarne Smedegaard

https://www.google.dk/maps/place/Elsdyrsgade+22,+1324+K%C3%B8benhavn+K/@55.6893934,12.5867305,3a,54.5y,201.79h,94.59t/data=!3m7!1e1!3m5!1svHWp6mbYwVJTTYOtf3abtg!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DvHWp6mbYwVJTTYOtf3abtg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearch.TACTILE.gps%26thumb%3D2%26w%3D86%26h%3D86%26yaw%3D193.60793%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4652531e5b8e1ad7:0x450734a2746f7168!8m2!3d55.6893223!4d12.5866651?hl=da

"Salen" - der var jo ikke 2. og 3. sal. Derfor ikke nogen grund til at skrive 1. sal, men blot "Salen".

Adresse i dag, med postnummer:

Elsdyrgade 22, 1. sal
1324 København K.

Elga Olga sang om "De lave huse i Nyboder".

https://www.youtube.com/watch?v=kkhy-w83308

her kan du høre Elga Olga - Svendsen med "Nyboders pris" på youtube.

En efterkommer af Westermann, min mors tante Emmy, turnerede som pianist med Elga Olga, når hun optrådte rundt omkring i Danmark.

Måske er det på tide at spille Nyboders pris noget mere. Nu bliver Slagtergårdene på Vesterbro revet ned:

https://politiken.dk/indland/kobenhavn/art6253044/Historiske-slagterg%C3%A5rde-p%C3%A5-Vesterbro-skal-rives-ned

Der er nok også mange byplanlæggere, som kunne have lyst til at bygge højhuse i stedet for "De lave huse". Mange flere penge pr. kvadratmeter.

Jeg hjalp engang med en flytning. Man kunne stå på flyttebilens lad og tage imod møblerne fra vinduet, fra den lave 1. sal.
Dermed sparede man besværet med at få møblerne ned ad trappen.

Jeg ved godt at jeg kom lidt langt omkring, men jeg blev lige revet lidt med.  ;)

hilsen Bjarne

Helle Rossini Hansen

Hej Bjarne,

Tak for inslaget og alle linkene, det var da utrolig interessant. Jeg syntes det er synd hvis de vil rive bygningerne ned, det er jo en del af Københavns historie. Jeg sad til midnat (amerikansk tid) og fandt min ane. Jeg forsøgte at følge hans kone Marianne Larsdatter, efter hans død, det var svært, men sporet ender i Timiniansgade 3, der er henvisning til Balsamgaden 457 i 1827, jeg syntes det er et højt nr. for Balsamgaden.

Så springer de jo nogle år, desværre der det jo kun hovedpersonerne i 1816-1853, hun er jo kun logerende, men jeg vil prøve at kigge alligevel for en sikkerheds skyld. Jeg ved ikke hvad der skete med hende og de to ældste døtre. Kender du tilfældig andre bøger for holmen, jeg vil kunne bruge i min søgning.

Hav en god dag.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"