Var der en tidligere udgave af Jyske Jægerkorps?

Startet af Torben Schæfer, 20 Nov 2017 - 18:35

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Peder Pedersen (Krag) fra Ørum i Sindbjerg Sogn (Vejle Amt) blev ifølge lægdsrullen på sessionen i 1808 antaget ved Jyske Jægerkorps. Ifølge lægdsrullen var han ved korpset i 1808, 1811 og 1814. Her jagtede jægeren bl.a. piger, for den 13. marts 1811 blev "ungkarl og jæger ved det Jyske Jægerkorps fodinfanterideling, Peder Pedersen Ørum" viet til pigen Maren Larsdatter fra Hjørring. Vielsen foregik i Fladstrand Sogn (nuværende Frederikshavn). Det er nærliggende at gætte på, at jægeren har været indkvarteret der.

Nu vil jeg gerne finde nærmere oplysninger om Peder Pedersen Ørums tjeneste ved Jyske Jægerkorps. Ifølge Jørgen Green: "Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver", 1. udgave, 1. oplag, Forlaget Grifo, 2009 findes Jyske Jægerkorps kun 1816-1842. Når jeg i Daisy søger på Jyske Jægerkorps som arkivskaber, kommer det også kun frem 1816-1842. Mit eneste fund i Daisy fra tidligere årstal er følgende link:

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=Nordre+Jyske+Distriktskommando&b=&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=1237975&ngnid=1237978&heid=4816269&henid=4816269&epid=4816269&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

hvor Jyske Jægerkorps omtales fra 1811-1813 under Nordre Jyske Distriktskommando (1809-1813), dvs. det er sandsynligt, at det har holdt til i Fladstrand/Frederikshavn.

Er der nogen, der kan hjælpe med nærmere oplysninger om dette "tidlige" Jyske Jægerkorps? Gemmer der sig mon arkivalier i Daisy, som jeg ikke har fundet?

M.v.h.
Torben Schæfer

K. Thidemann


Måske kan linket her hjælpe

Jeg indsatte KUN Jyske Jægerkorps i øverste linje - ser det har været i Frederikshavn, men noget før.
http://www.wadschier.dk/haeren-garnisoner-regimentschefer/
mvh K.Thidemann 9000

Torben Schæfer

Mange tak for linket. Det viser, at ideen om Frederikshavn kan være rigtig. 1811-1813 var under Englandskrigen, så måske er korpset blevet genoplivet som følge af krigen?

M.v.h.
Torben Schæfer