Slægten FØR Karoline Jensine Marie Eriksen 1892 Dybvad

Startet af Maria Hilstrøm Andersen, 24 Apr 2011 - 09:57

Forrige emne - Næste emne

Maria Hilstrøm Andersen

Så er jeg igang!
Jeg har gravet i mine olde forældres slægt.
Har fundet en hel del fra min oldefar Niels Peter Andersen, men fra min oldemor har jeg foreløbig kun:

Karoline Jensine Marie - født Eriksen, født 9.8.1892 i Dybvad.

Karolines forældre: Laurits Eriksen, født 30.5. ca. år 1862 og Sofia Eriksen, også født ca. 1862. Da jeg ikke ved hvor de er født ved jeg ikke hvad jeg skal gøre herfra? Hjælp søges.  ;)

Anette Eriksen

Hej Maria,

Ved du hvilken Dybvad, der er tale om?

Dybvad Gosmer Hads Århus  Ejerlav eller dele heraf. Hovedgård eller større landbrugsejendom.
Dybvad Rise Rise Åbenrå  Bebyggelse.
Dybvad Skæve Dronninglund Hjørring  Bebyggelse.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Alice Oppenheim

#2
Sku lige til at sige det!

Lær dig denne sætning udenad: Sogn Herred Amt. Sogn Herred Amt. Sogn Herred Amt. Sogn Herred Amt. Sogn Herred Amt. Sogn Herred Amt ...  :)

Altså, Dybvad i xxx Sogn, xxx Herred, xxx Amt...?

— Husk også altid at opgive kvindernes pigenavne. Ved en dåb i 1892, står ofte Moderens pigenavn — dét, hun er født med. Du kan i reglen ikke søge hende på mandens navn, før hun bliver enke.


Når du har fundet det rigtige, så kig efter familien i FT-1890


— Og så Velkommen til, forresten!

Alice Oppenheim

Vi skal åbenbart til Hjørring! Her er forældrenes vielse:



Ungkarl CARL LAURITZ JOHAN ERIKSEN af Sivert___? i Albæk
f[ødt] 30/5-62 i Hørby, d[øbt] 28/12-62, __?* 1/10-76

Pigen SOPHIE MARIE THOMSEN af H___?
f[ødt] 16/3-59, d[øbt] 1/5-59, __?* 20/4-73

Forlovere: THOMAS JENSEN? af _________? + CARL ERIKSEN af ______?
26.marts 1890 i Kirken
Flyttet til Hørby ......

* sikkert konfirmeret

Læst efter bedste evne. Teksten er ikke helt tydelig i Kirkebogen.
Hjørring, Dronninglund, Torslev KB 1889-91; opslag 57

Alice Oppenheim

Her er de mange år efter...

Hjørring, Dronninglund, Hørby, Hørby Sogn, Brads Hede, 12, FT-1921, C4160
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Laurits Eriksen 3/5 1862 Gift Husfader  Torslev Sogn Hjørring Amt
Marie Eriksen 16/3 1859 Gift Husmoder  Torslev Sogn Hjørring Amt

Alice Oppenheim

Hej igen!

Da jeg simpelthen ikke kan få dine oplysninger om KAROLINE til at passe, har jeg fundet hendes konfirmation i Hørby i 1905. Her står en anden historie:

1. oktober 1905, Konfirmeret: CAROLINE JENSINE MARIE ERIKSEN tjente i Nørre Ropperheden? i Hørby
Datter af Indsidder CARL LAURITZ JOHAN ERIKSEN og Hustru SOFIE MARIE THOMSEN, Brashede
Født i Raabæk, Hørby Sogn 9. august 1891, døbt 18. april 1892, Volstrup

Hjørring, Dronninglund, Hørby KB 1905-10; opslag 187

Alice Oppenheim

Her er hendes dåb:


1891, 9. august, KAROLINE JENSINE MARIE ERIKSEN, Datter af Indsidder KARL LAVRITZ JOHAN ERIKSEN og Hustru SOFIE MARIE THOMSEN i Hybholtshus i Volstrup Sogn. Moderen 31 år.
Døbt 18. april 1892 af Sognepræsten i Kirken
Faddere: Moderen bærer Barnet, Pigen Mathilde Pedersen Hybholt, Ungkarlene Peder K. Jensen og Ferdinand K Frandsen begge tjenende i Dybvad, Skæve Sogn  

Hjørring, Dronninglund, Volstrup KB 1892-96; opslag 41

Maria Hilstrøm Andersen

Hej igen
Tak for velkomsten  :)
Sikke en masse oplysninger - det er svært at tyde de kirkebøger nogengange, men tusind tak for alle oplysningerne.
Dog er de lidt modstridige? Jeg synes Caroline's dåbsdato flyver lidt rundt? Eller er det mig der er forvirret?

Alice Oppenheim

Flyvende dåbsdato? Næ... Hvis du slår de opslag op, jeg har skrevet med rødt, så er dåbsdatoen samstemmende 18.april 1892.

Alice Oppenheim

Nu spørger du i det første indlæg specifikt efter perioden før KAROLINE, men jeg har en fornemmelse af, at du heller ikke kender til perioden under KAROLINE — hvis man kan sige sådan?

KAROLINE er flyttet hjemmefra og tjener allerede, da hun bliver konfirmeret.

Du kan finde hende i FT-1906 for Hørby, Ropperheden på opslag 30:
1 Renin Rasmussen, ...., ugift, Husfader, Forpagter
2 Mathilde Jørgensen, ...., ugift, Husholder
3 Karoline Eriksen, 9.august 1891, tjenestetyende
1 L(a)urits Eriksen, 30.maj 1862, gift, Husfader, Husejer
2 Sofie Eriksen, 16.marts 1859, gift, Husmoder
3 Bertha Eriksen, 17.august 1897, ugift, barn
4 Elna Eriksen, 7.september 1900, ugift, barn

— Så! Nu fik KAROLINE to søstre — og som du kan se, så var hun ikke særlig langt hjemmefra. Hun tjente hos naboen!

KAROLINE kan sagtens have flere søskende. Du må se Kirkebøgerne igennem. Der er jo et spring fra KAROLINE i ´91 til lillesøster BERTHA i ´97 ...

Arne Bent Mortensen

Hej

Jeg kan tilføje følgende til vielsen:
Ungkarl Carl Laurits Johan Eriksen af Siverslet i Albæk
Pigen Sophie Marie Thomsen af Kilen
Forlovere:
hmd. Thomas Jensen af Kilen, hmd. Carl Eriksen af Langmosehus

mvh
Arne Mortensen
Dronninglund

Maria Hilstrøm Andersen

 :) Søstre, hvor fornemt :)
Kan godt se dåbsdatoerne passer, ved ikke hvorfor jeg blev skeløjet der!
Karoline var jo min oldemor, så jeg har hendes ægteskab og de fleste af hendes 8 børn på plads, men jeg vidste ikke hun havde søskende. Det er spændende! Jeg graver videre - det er noget nemmere når man ved hvor de er født, apropo sogn - herred - amt visen jeg har lært mig ;)
Jeg har også fundet billeder af hendes far, Edvard Andersen, der var landpost. En sjov oplevelse  ;D
Tak endnu engang

K. Thidemann

#12
Hej Maria

Jeg har ikke så meget at tilføje Alice's fire efterforskning -
vil dog nævne at forældrene bor i DYBHOLTSHUS da Caroline bliver døbt i Volstrup sogn.
Måske det er grunden til du skriver Dybvad.

AO Volstrup sogn, Dronninglund herred, Hjørring amt år 1892 - 1896, opslag 41
1891
9de August
Født Rævbak Hørby Sogn, Dronninglund Herred
Karoline Jensine Marie Eriksen
Indsidder Karl Lavrits Johan Eriksen og
hustru Sofie Marie Thomsen i Dybholtshus, Volstrup Sogn, Moderen 31 Aar
Døbt 18de April 1892
Faddere
Moderen bar Barnet, Pigen Mathilde Pedersen Hybholt,
Ungkarlene Peder K. Jensen og Ferdinand Kr. Frandsen begge tjenende i Dybvad, Skæve Sogn.

Ser først nu Alice har renskrevet dåben.
mvh K.Thidemann 9000

Alice Oppenheim

Måske skal du skrive din slægt ned i et skema, inden det bliver for omfangsrigt...?

Du skrev: "Karoline var jo min oldemor, [...] Jeg har også fundet billeder af hendes far, Edvard Andersen, der var landpost...."

KAROLINEs Far hed CARL LAURITZ JOHAN ERIKSEN. Hvem pokker er nu EDVARD ANDERSEN?

Alice Oppenheim

KAROLINEs Mor:

Name: Sophie Marie Thomsen
Gender: Female
Baptism/Christening Date: 01 May 1859
Baptism/Christening Place: TORSLEV DRONNINGLUND,HJORRING,
Birth Date: 16 Mar 1859
Father's Name: Thomas Jensen
Mother's Name: Dorthea Andersen

Læg mærke til at netop THOMAS JENSEN var forlover ved hendes bryllup ;)

Alice Oppenheim

KAROLINEs Far:

Name: Carl Laurits Johan Eriksen
Gender: Male
Baptism/Christening Date: 28 Dec 1862
Baptism/Christening Place: , HORBY, HJORRING
Father's Name: Carl Eriksen
Mother's Name: Kirsten Sorensdr

CARL ERIKSEN var den anden forlover  :D

Alice Oppenheim

#16
Du finder KAROLINEs Far, CARL LAURITZ JOHAN ERIKSEN, døbt i 1862; Hørby KB 1834-62; opslag 63.

Hans forældre er ikke gift. Hans Mor er KIRSTEN SØRENSDATTER på 27 år og Far er KARL ERIKSEN, der tjener på Haven — en hovedgård i Hørby Sogn (dér tjente Moderen også 10 mdr før fødslen).

Moderen kaldes noget, jeg ikke har set før. Muligvis "Organist Kone"...?  Hun kaldes det samme ved lillebror, HANS CHR. MARINUS´  dåb i 1868. Næste KB ... Hørby KB 1863-1881; opslag 18 — Måske en anden lige vil kigge på det?

— KIRSTEN SØRENSDATTER er Mor til flere børn:
CAROLINE ANDREA CHRISTENSEN, født i 1856 + SIMENTINE KARENSINE CHRISTENSEN, født i 1859. SIMENTINE kommer i pleje (FT-1860 for Hørby; opslag 3) ... begge gange er faderen en CHRISTEN ANDERSEN  ... Hørby KB 1834-62; opslag 105+114


— 3. oktober 1866 er der igen rod med en KIRSTEN SØRENSDATTER og et "uægteskabeligt barn", THEODOR MARTIN SØREN CHRISTENSEN, men hvad der lige står i KB, vil jeg ikke rode mig ud i. Jeg kan ikke se nogen alder på moderen denne gang, og teoretisk set kan der være mere end een KIRSTEN SØRENSDATTER i Hørby (denne gang kaldes hun "Pigen" .... Hørby KB 1863-1881; opslag 12



CARL ERIKSEN er forresten svensker!

Hjørring, Dronninglund, Torslev, Torslev Sogn, Langemosehus et Hus, 3, FT-1880, C1603
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Eriksen 44  Gift Husfader  Sverrig
Karen Kirstine Pedersen 44  Gift Hans Kone  Torslev Sogn Hjørring Amt
Hans Christian Marinus Eriksen 11  Ugift Husfaders Søn  Hørby Sogn Hjørring Amt
Petrine Marie Nielsen 8  Ugift Hans Kones Datter  Hørby Sogn Hjørring Amt

Alice Oppenheim

Her er teksten fra ovennævnte dåb:

Under 3 Oktober 1866 anmeldt af Peter Simonsen i Understed: at Pigen Kirsten Sørensdatter forsørgelses berettiget i Elling Sogn, efter 10Månedersdagen for sin nedkomst at have tjent paa V Estrup i Hørby Sogn
den 21de f. MD har født et uægte Drengebarn, som den følgende Dag formedelst Svaghed blev hjemmedøbt og i Dåben fik Navnet Theodor Martin Søren Christensen; Som Barnefader er udlagt Ungkarl Christen Christensen Hørby KB 1863-1881; opsl 12

Jeg fik hjælp til tydning her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13041.0.html


— Ved de andre børns dåb står ikke "Organist Kone"  ;D  men "Separeret Kone", hvilket giver lidt mere mening, og fortæller os, at KIRSTEN har været gift. Prøv om du kan regne ud med hvem & hvor ...?

Jeg fik hjælp til tydning her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13040.0.html

Maria Hilstrøm Andersen

Citat fra: Alice Oppenheim Dato 24 Apr 2011 - 23:28
Måske skal du skrive din slægt ned i et skema, inden det bliver for omfangsrigt...?

Du skrev: "Karoline var jo min oldemor, [...] Jeg har også fundet billeder af hendes far, Edvard Andersen, der var landpost...."

KAROLINEs Far hed CARL LAURITZ JOHAN ERIKSEN. Hvem pokker er nu EDVARD ANDERSEN?

Ja!! Det har jeg brugt en del tid på, for du har ret. Blev helt forvirret. Edvard var far til Niels Peter Andersen, Karoline's mand  ;)

Maria Hilstrøm Andersen

Citat fra: Alice Oppenheim link=topic=
12986.msg66297#msg66297 date=1303719680

Her er teksten fra ovennævnte dåb:

Under 3 Oktober 1866 anmeldt af Peter Simonsen i Understed: at Pigen Kirsten Sørensdatter forsørgelses berettiget i Elling Sogn, efter 10Månedersdagen for sin nedkomst at have tjent paa V Estrup i Hørby Sogn
den 21de f. MD har født et uægte Drengebarn, som den følgende Dag formedelst Svaghed blev hjemmedøbt og i Dåben fik Navnet Theodor Martin Søren Christensen; Som Barnefader er udlagt Ungkarl Christen Christensen Hørby KB 1863-1881; opsl 12

Jeg fik hjælp til tydning her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13041.0.html



— Ved de andre børns dåb står ikke "Organist Kone"  ;D  men "Separeret Kone", hvilket giver lidt mere mening, og fortæller os, at KIRSTEN har været gift. Prøv om du kan regne ud med hvem & hvor ...?

Jeg fik hjælp til tydning her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13040.0.html

Jo jeg har meget at grave efter .. puhaa det er tidskrævende men vildt spændende  ;) Især med alle de ægteskaber og uægte børn hehehehe.. tusind tak alle sammen! Jeg skal bruge tid på at skrive alt ind i skema.
Forresten har jeg overvejet post og tele arkivet, da flere i slægten var landpost. Kan det betale sig?
Og jeg er stødt på titlen "almisselem", hvad betyder det?

Alice Oppenheim

Almisselem = Person, der lever af almisser. Almisse = oprindeligt et græsk ord for barmhjertighed og godgørenhed, men er også selve den gave/hjælp man giver til den trængende.

Hvis du vil sætte dig ordentligt ind i emnet, skal du læse noget om fattiggårde og hjælpekasser. Folk (mænd) mistede alle deres almindelig rettigheder (fx stemmeretten), hvis de modtog fattighjælp. Og de måtte ikke gifte sig, før de havde betalt hjælpen tilbage. Det kan du sommetider finde notater om ved vielser.

Må jeg anbefale Jørgen Greens bog "Slægtsforskerens ABC". Du finder den hér: http://www.grifo.dk/uv.php