Christian Sigfred Henricksen Lindberg

Startet af Christina Kornum Pedersen, 24 Mar 2011 - 22:08

Forrige emne - Næste emne

Christina Kornum Pedersen

Hej jeg leder efter Christian Sigfred Henricksen Lindberg. Jeg antager at han er født i 1730 (jeg ved ikke hvor. evt. hankommer han fra Sverige eller fra lindebjerg som ligger i sorø, alsted, lynge eller et helt 3. sted??)
Jeg har ikke kunne finde hans konfirmation.

Jeg har fået fortalt, at han er gift 2 gange.
Jeg har fundet.
1.   Ægteskab:
Christian Sigfred Henriksen rytter af rit mestervalter kompagni general Kaas regiment bliver gift med Sara Marie Olsdatter f. 1715 i Garnisonskirken (Kbh. sogn) d. 20-7-1750.

Jeg har forsøgt at finde hans stambog. Det er ikke lykkes – stambøgerne begynder som regel først omkring 1785.

I FT 1771 er Christian Lindberg 42 år. Erhverv: rytter. Gift og det 1. ægteskab. Hans hustru er 56 år. Det er 2. gang hun er gift. De bor i Skælskør købstad, Vester Flakkebjerg herred og Sorø sogn. Garnisonen . Det må være Sara Marie Olsdatter han er gift med.

Jeg finder at Sara Marie Olsdatter dør d. 11 october 1772 døde Rytter Lindbergs hustru, Sara Marie Olsdatter, 60 aar gl. efter at have haft (?) svaghed af Vattersot. Lagt i Rytter Jorden d. 16. e. Trin. med lang tale på Enkemandens Begiæring. Kirkebog; 1760-1815, Skælskør, Vester Flakkebjerg, Sorø, opslag 131, s. 670, nr. 10.

Hvad jeg kan se er det  er ikke muligt at finde en skifteprotokol på Sara Marie Olsdatter, idet der ikke er bevaret skifter i Skælskør i perioden 1768-1773.
2.   ægteskab:
Christian bliver gift 2. gang med Maren Clemensdatter, f. 1748.
Der er formentlig blevet gift mellem 1772-1775(kan ikke finde det).

Christian og Maren børn kildeFamilysearch.org, 1760-1836, Skælskør, Sorø, Denmark.:
1.   Karen Sophie Lindberg, f. 30-8-1775.  Døbt d. 3-9-1775
2.   Christiane Margrethe Christiansdatter Lindberg, f. 17-3-1778 . (FT 1787, 10 år)
3.   Clemmen (Clemen) Sigfred Lindberg, f. 2-9-1780. Døbt d. 10-9-1780  (FT 1787, 7 år)
4.   Karen Sofia Lindberg, f. 2-3-1783. Dødt d. 27-4-1783  (FT 1787, 1 år)

I T 1787 er Christian Lindberg 59 år. Inderste og aftakket rytter. Han er gift med Maren Clemmensdatter 32 år (f. 1755). De har 3 børn sammen (børn af sidste ægteskab). Der står at børnene tigger .
Jeg har fået fortalt, at Christian Lindberg og Maren Clemensdatter flytter til Lyngby.

Død:
Christian Lindberg dør i Lyndby d. 1-9-1794 – der står 16. søndag efter trinitatis. Den gamle rytter og skrædder Christian Lindberg 64 år 

Jeg leder efter hans skifte og tror det skal findes: (Skiftet på ham skal forsøges at findes i s. 49, nr. 202, Sorø Akademi gods 1704-1850, Sorø amt, Alsted. Register til fæsteprotokol 1749-76 (nr. 26) og register til nordre distrikts fæsteprotokol 1791-1836 (nr. 37) eller Søndre godsdistrikts (registreringsprotokol og behandlingsprot.) eller Nordre gods distrikt (registrerings – og dødsanmelsesprot. + behandlingsprot.).) - har du fundet det??

I 1801 er Karen Sophie Lindberg 9 år og ugift (datter af Christian og Maren). Karen Sophie bor hos ægteparret Niels Hansen 63 år og hustru Karen Olsdatter 33 år. Der udover bor der; Anna Lisbeth 17 år, Anna Marie 7 år, Hans 3 år, Rasmus 2 år, Sigfred Christian 20, Henrich Christian 15. Alle ugifte . Jeg er ikke sikker på at den er rigtig, da Karen Sophie burde være 18 år.
Det ser ud til, at børnene enten er i pleje eller sendt ud at tjene.
Maren Clemensdatter 46, enke(mand) og Peter Christian 8 år og ugift . Den kan ikke helt passe, da Maren bør være 53 år på det tidspunkt.
Jeg har fået fortalt at Maren Clemensdatter dør d. 23-9-1830 i Lynge sogn.  Jeg har fundet en Maren Clemmensdatter død 3-9-1830 og begravet d. 7-9-1830 82 år. Enke efter afdøde indesidder i Lynge Christian Sigfred Lindberg, gdf
Skifte på Maren Clemmensdatter af Lynge  har jeg fundet

håber i kanhhjælpe. mvh christinak. pedersen

Githe Gry Jørgensen

Hej.

Jeg sidder lige om kigger i "gamle" indlæg og faldt over dit.
Jeg er også i familie med Christian Lindberg men igennem hans andet ægteskab.
Det er et stykke tid siden jeg har kigget på Lindberg og familien så jeg skal lige have fundet det frem.
Du er også velkommen til at skrive til mig først hvis du vil.
Jeg vender tilbage.

mvh
Githe Gry

Bente Aaris

Det er jo nok børnene du har fundet i FT:1801 selv om alderen på Karen Sophie ant. er tydet fejl, der kom en ny Karen Sophie døbt i 1787:

Sorø, Alsted, Lynge, Liunge Bye [Lynge], , 4, FT-1801, B7323
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hansen 63  Gift   
Karen Olesdatter 33  Gift   
Anna Lisbeth - 17  Ugift   
Anna Maria - 7  Ugift   
Hans - 3  Ugift   
Rasmus - 2  Ugift   
Sigfred Christian - 20  Ugift   
Henrich Christian - 15  Ugift   
Karen Sophie Lindberg 9  Ugift   
   
--------------------------------------------------------------------------------


HENDRICH CHRISTENSEN Pedigree
  Male
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  22 JAN 1786   Lynge, Soro, Denmark 
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  CHRISTIAN SIGFRED LINDBERG  Family

Men han er far til flere som er døbt i Lynge:

1. PETER CHRISTIAN CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 22 DEC 1793 Lynge, Soro, Denmark

2. SARA MARIA CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 12 AUG 1792 Lynge, Soro, Denmark

3. ANDERS HENDRICH CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 1789 Lynge, Soro, Denmark

4. KAREN SOPHIA CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 15 APR 1787 Lynge, Soro, Denmark

Peter Christian var jo med moderen i FT:1801:

Sorø, Alsted, Lynge, Liunge Bye [Lynge], , 7, FT-1801, B7323
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Maren Clemensdatter 46  Enke(mand)   
Peter Christian - 8  Ugift  

 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net