Hvad blev der af Ivart Peter Dupont?

Startet af Ib Hansen, 30 Okt 2017 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Ib Hansen

Ivart Peter Dupont blev født i Fredericia den11. juni 1904. Han flyttede senere til København, hvor han, i Garnisons Kirke, blev gift med Gudrun Helga Gerda Mikkelsen den 11. februar 1934. På dette tidspunkt boede de i Lille Strandstræde 8. Herefter forsvinder han op i "den blå luft"

Håber nogen kan hjælpe med at finde hans videre færd.

Mange hilsner
Ib

John Damm Sørensen

Hej,

Der er en del hit på Ivart Peter Dupont i avisarkivet i 1944-45. I Politiken fra 28. maj 1945 optræder han som anklaget i en sag i Østre Landsret. Hvis du ikke har adgang til avisarkivet, vil jeg slå ham op næste gang, jeg kommer på Det kongelige Bibliotek.
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22Ivart%20Peter%20Dupont%22

Hilsen
John

Ib Hansen

Hej John,

Tak for din tilbagemelding. Jeg vil være taknemmelig, såfremt du får mulighed for at finde ud af hvad der er sket. På forhånd tak.

Mange hilsner
Ib

John Damm Sørensen

Der var i alle tilfælde tale om retslister, hvor anklagermyndigheden førte sag mod Ivart. Der var ikke noget om, hvad sagerne drejede sig.

Hilsen
John

Ib Hansen

Hej John,

Men tak for din indsats. Jeg forsøger at få en, der har adgang til Landsrets-domme om at gå dybere ind i spørgsmålet.

Mange hilsner
Ib

John Damm Sørensen

Hej Ib,

Det bliver nok vanskeligt at få oplysninger, da sagerne er under 75 år gamle.

Jeg fik for noget tid siden dispensation til adgang til en sag fra 1952. Her måtte jeg bevise, at der ikke var nulevende efterkommere til den person, jeg ville undersøge. Det var lidt af et puslespil, men også en meget interessant øvelse, der involverede mange forskellige kilder.

Jeg opdagede lige, at man kan få adgang til den elektroniske udgave af Ugeskrift for Retsvæsen på Det administrative Bibliotek på Slotsholmen. Jeg vil prøve at aflægge biblioteket et besøg. Jeg mener dog, at dommene i tidsskriftet som oftest er anonymiserede. Men det vil da være et forsøg værd.

Hilsen
John


Ib Hansen

Hej John,

Det lyder godt.

Mange hilsner
Ib

John Damm Sørensen

Hej Ib

Der var desværre ikke bid. Så det har nok ikke været særlig alvorlig kriminalitet.


Hilsen
John

Ib Hansen

Hej John,

Endnu en gang tak. Det er trods alt landsretten og ikke byretten. Og jeg ved, at familien mere eller mindre har slået hånden af ham efter 1945. Men jeg søger videre.

Mange hilsner
Ib

Inger Toudal

#9

Hans navn optræder også i Dagens Nyheder 17. okt. 1956:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Aa4183451-30c4-4189-ad57-f097989cfdcc/query/%22ivart%20peter%20dupont%22

Nationaltidende / Dagens Nyheder skulle være en såkaldt ejerløs avis, der kan ses på her nævnte folkebiblioteker:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/info/16

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Damm Sørensen

Hej Ib

Så er jeg kommet til Københavns Stadsarkiv, og her der bid i Politiefterretningerne. Han har flere mindre sager i den tid til 1942, som jeg kan se. Jeg sender dig kopi af oplysningerne.

Hilsen
John

Ib Hansen

Hej John,

Du er bare god.

Mange hilsner
Ib

Ib Hansen

Hej Inger,

Dagens nyheder fra 1956 skulle der være adgang til fra mit eget bibliotek. Jeg stryger straks derned.

Mange tak
Ib

Ib Hansen

Hej Inger,

Selv om mit bibliotek (Tønder) står nævnt kan de ikke selv gå ind. Det sker gennem Århus. Siden er bestilt hjem - og jeg glæder mig til at se hvad der står når side 10 kommer.

Mange hilsner
Ib

John Damm Sørensen

Jeg var nok ikke helt klar med min besked, men det var også kun en retsliste i 1956.
Det var sag, jeg søgte efter i Ugeskrift for Retsvæsen.

Hilsen
John