Havde Zander 2 koner??

Startet af Anny Vestergaard, 23 Apr 2011 - 18:59

Forrige emne - Næste emne

Anny Vestergaard

I kirkebogen Randers, Sankt Morten, 1780-1798, opslag 82, bliver Johan Christian Zander gift med Eleonora Nielsdatter ( tror jeg der står ) den 22 januar 1789.
Men ved børnenes fødsel er moderens navn Malene Leonora Jørgensen. Første barn - jeg har fundet - er født 21 juli 1791 i Sankt Mortens sogn, Randers, opslag 42. Jeg har ikke Eleonoras død, eller et nyt ægteskab.
Kan der være så stor fejl i kirkebogen?
Spændt på om nogen kan hjælpe mig. Måske andre også forsker i Zander-slægten?

Venlig hilsen
Anny

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej

Randers, Støvring, Randers Købstad, Randers Købstad, , 789, FT-1801, B9189
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Christian Sander 45  Gift Husbonde Karetmager 
Magdalena Leonora Nielsdatter 44  Gift Hans kone   
Anne Catrine Sander 10  Ugift Deres barn   
Johan Gotlib Sander 9  Ugift Deres barn   
Nicolau Christian Sander 6  Ugift Deres barn   
Birte Marie Sander 1  Ugift Deres barn   
Søren Pedersen 40  Ugift Tjenestefolk Svend 
Peder Nielsen 21  Ugift Tjenestefolk Dreng 
Karen Jensdatter 15  Ugift Tjenestefolk

Jeg tror ikke han har haft 2 koner, men at der er lidt sjusk....., for her er det jo godt nok Nielsdatter!

mvh
Ruth

Anny Vestergaard

Hej Ruth.

Tusind tak. Det er godt nok imponerende så hurtigt det blev fundet.  :) Det er jeg meget glad for.
Jeg havde ikke fundet Birte Marie Zander, så der var ekstra gevinst. Ofte står navnet med Z, andre gange med S  -jeg ved ikke hvad der er det rigtige.
Venlig hilsen
Anny

Alice Oppenheim

#3
"Z" eller "S"..? Begge dele er "rigtigt". Dengang havde man ikke begrebet "retstavning" — endsige vores trang til at stave korrekt — og slet ikke med navne!

MAGDALENA vil du iøvrigt sikkert kunne træffe både som "MAGDALENA", MALENE eller slet og ret "LENE" — Hun kan iøvrigt sagtens være både en NIELS-DATTER og en JØRGENSEN. Især hvis hendes Far hed NIELS JØRGENSEN. Dét sidste har jeg dog ikke tjekket.

:)


Anny Vestergaard

Hej Alice Oppenheim.

Det var interessant at læse. Den mulighed havde jeg ikke tænkt på. jeg har efterhånden lært en del, den korte tid jeg har været medlem.  :)
Mvh
Anny