Ellen Gottschalch

Startet af Niels Brandrup, 17 Apr 2011 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Niels Brandrup

Kan nogen oplyse om anerne til skuespillerinden Ellen Gottschalch (2.5.94-17.2.81), datter af fhv. gendarm, husejer, sognefoged Søren Nielsen Holm,  Asaa, Dronninglund herred, senere Vejlby, (1864-1949) og  Ane Jørgine Holm (1864-1947)?

Lissa Pedersen

Hej Niels Erik,

Du kunne evt. begynde med folketællinger, så finder du f.eks. dette, som kan bringe dig videre:

hjoerring, Dronninglund, Dronninglund, Asaa, , 34, FT-1890, C1619
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Nielsen 26  Gift Husfader Jendasen?? Faaborg
Ane Jørgine Thørsen 25  Gift Husmoder - Aalborg

Mvh Lissa

Lissa Pedersen

#2
Hej Niels Erik,

Dette kunne være Ellens mor Ane Jørgine hos sine forældre:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Søndergade 9, mat. 882, Forhus Stuen, 2, FT-1880, C4436
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Thorsen 57  Gift Hornblæser I.  Aalborg
Ane Jørgine Thorsen 55  Gift hans Kone  Aalborg
Jens Clausen Thorsen 33  Ugift Cand.phil., Lærer, deres Børn  Aalborg
Ane Jørgine Thorsen 15  Ugift deres Børn  Aalborg

I Fåborg er der 2 Søren Nielsen, som er født 1864, så det er svært at afgøre, hvem der er den rigtige.

Mvh Lissa

Lissa Pedersen

Her er Ane Jørgines forældre m.fl. i 1855:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Allgaden, 6te Rode, sidehus F3, 416 (408), FT-1855, D2510
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Thorsen 32  Gift overspillemand  Aalborg Aalborg Amt
Ane Jørgine født Clausen 30  Gift hustru  Aalborg Aalborg Amt
Jens Clausen Thorsen 9  Ugift søn  Aalborg Aalborg Amt
Gjertrud Chatrine Marie Thorsen 5  Ugift datter  Aalborg Aalborg Amt
Felix Thorsen 3  Ugift søn  Aalborg Aalborg Amt
Marie Charlotte S Larsen 24  Ugift tjenestepige  Aalborg Aalborg Amt
Niels Poulsen 18  Ugift lærling  Freile [Frejlev Aalborg Amt]

Mvh Lissa

 

Lissa Pedersen

#4
Christian Thorsen og Ane Jørgine Clausen blev gift i Nørresundby 16. april 1845 - du finder vielsen på www.arkivalieronline.dk 1833-1856 Nørresundby sogn, Kør herred, Aalborg amt - opslag 21.

Christian Thorsens forældre: Jens Thorsen og Gjertrud Jeeg af Aalborg. Christian er født 17. marts 1822 i Aalborg.

Ane Jørgine Clausens forældre: Jørgen Clausen og Ane Cathrine Urbandt. Ane Jørgine er født 23. september 1824 i Aalborg.

Mvh Lissa

PS: Prøv også at søge de forskellige personer hos www.familysearch.org. Jeg har fundet flere af dem der.

Se lige her: http://www.danskebilleder.dk/earlylogin.jspx

Lissa Pedersen

På linket, som jeg gav (http://www.danskebilleder.dk/earlylogin.jspx) skal du søge efter Søren Nielsen Holm, så dukker der et par billeder op.

Mvh Lissa

Gunnar Martensen

Prøv at søge på www.geni.com


Kh
Gunnar Martensen

Kim Jespersen

Hejsa - Jeg har et stort problem i at matche de forskellige data der er omkring Peder Jeeg Thorsen.
Der findes en dåbsattest fra 1806 af samme navn fra Ålborg Domkirke, men så skulle Peder være 57år da han døde..

Peder Jeeg Thorsen er min tiptiptip oldefar, og skulle efter dåbsatesten være født i Ålborg ca 1808.
Han har et barn med Dothera Marie Andersdatter f. Torslev 1839. Barnet er min tiptip - Juliane Georgine Thorsen og Peder Jeeg dør 16 Maj 1863 (55 år gammel) Vrejlev Kirke, Hjørring Amt.

Hans far er noteret som Jens Thorsen i Ålborg - Datoer og mange ting spiller ikke sammen og håber der en der her kan hjælpe mig lidt videre. På forhånd tak :) En historie om hvordan 20 årige Juliane kunne finde sammen med 50-51 årige Peter Jeeg ville være guld :) - Samt hvad Peter døde af - der står "LIGSÅR" men hvad er det i nutidssprog??

Til orintering blev Juliane senere gift med Anders Christian Christensen (f. 1795 - ) i Torslev.

Gunnar Martensen


Asger Berg

Til Kim,

Nej, ved Peder Jeeg Thorsens død står dødsårsagen: Ligesaa (ikke: ligsår!). Det henviser til den foregående, der døde af: Brystsvaghed.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Kim Jespersen

Tak for tip - Undskyld!  Juliane Georgine Thorsen blev gift med: "Ægtefælle/livspartner(e)
Mads Christian Christensen (1839 - "- omkring 1870.
Info omkring  Peder Jeeg Thorsen står stadig åben :)
Det var hendes far der er Anders Christian Christensen (f. 1795 - )

Kjeld Kibsgaard

Til Niels Brandstrup.

Jeg kan hjælpe med noget omkring Ellen G.
Du har det muligvis, men skriv alligevel til mig.

m.v.h.
Kjeld Kibsgaard