Min 2-x-tipoldemors vielse med sin anden mand

Startet af Allan Donovan Pedersen, 11 Jul 2017 - 12:07

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

Min 2-x-tipoldemoder, Ane Johanne Andersdatter, bliver gift med Peder Madsen... jeg ved bare ikke helt hvor og hvornår


Ved Ane's søn, Fritz Knudsen's, konfirmation d. 14. april 1878 (hér: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128676#173845,29247785), ses moderen som ugift

Ved en folketælling, foretaget d. 1. feb. 1880, står Ane som gift, samt med sit gifte-navn, altså Ane Johanne Madsen

Ergo må Ane og Peder være blevet gift mellem d. 14. apr. 1878 og d. 1. feb. 1880!



Jeg har ledt i Ørsted sogn, hvor Hollandsbjerg hører under. Hollandsbjerg er nævnt under sønnens konfirmation

Jeg har ledt i Vejlby sogn, hvor Allingaabro hører under. Allingaabro er nævnt i folketællingen 1880

Jeg har ledt i Lading sogn... hvor både Ane og Peder ankommer ifølge en tilgangsliste, 1875...


Nu er jeg lidt ideforladt mht. at finde nye vinkler på, hvordan jeg kan finde deres vielse. Er der mon nogle, der kan kaste lys over deres bryllup...?


Mvh. Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Inger Toudal

#1

De står som mand og hustru ved tilgangen til Lading sogn 1875:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124712#165911,27871688 - nr. 6

-  familien ankommer fra Skjød sogn (Houlbjerg herred, Viborg amt).

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Kunne være

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kierke Torvet, No. 454, 3. Familie, , FT-1834, C7120

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christian Aarestrup     39     Gift          Skoemager      
Mette Marie Sørensen     40     Gift          hans Kone      
Jørgen Frederiksen     19     Ugift          Læredreng      
Anne Johanne Andersen     7     Ugift          Pleiebarn som Byen betaler for      
   


Randers, Støvring, Randers Købstad, Lille Rosengaard, , 353.5, FT-1845, B6436

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Karen Marie Ovesdatter     51     Ugift          Wadsker     Bøstrup pr Hobro 
Jens Chr Bang     13     Ugift          Hendes søn     Randers 
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Allan Donovan Pedersen

Tusind tak!

Hvordan hulen kan I være så hurtige og probre? Hoold da op; det er jo en ren fornøjelse!! :) :) :)





Inger:

Jeg forstår ikke, at de er gift ved tilgangen i 1875? Da hendes søn - fra et tidligere forhold - bliver konfirmeret i 1878, står hun som ugift? Sjusk fra præstens side? Eller en 'hvid løgn' fra Ane's side (i så fald, hvorfor dog?)


Gitte:

Fantastisk, hvad du altid kan finde! Kan du mon også se, hvad der står ved Ane's dåb? Jeg kan se hendes mor hed Karen Marie Ove... og hendes (udlagte?)fars navn er Anders Christensen. Er han mon '4. Eskadron'...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Allan Donovan Pedersen

Manner, Gitte! Du RYSTER jo oplysningerne ud af ærmet...!?

Puuha... nu må jeg lige få samlet trådene!

Jeg fandt godt hende der Karen Marie Ovesdatter - Waskerkonen - men er det mon den rigtige moder til Ane...?
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Her med navn

nr. 10

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=167719#167719,28156369

Vedr. ugift ved konfirmation. De tager jo efter dåbsattest på Frits, og da er hun ugift.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#11

Se også tråden https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,126177.0.html

Oplysningerne ved tvillingernes konfirmation hhv. 1876 og 1878 er kopieret fra dåbsattesten (begge døbt 17. maj 1862 i Altona),
hvor moderen var ugift. Man kunne selvfølgeig have skrevet nu gift med Peder Madsen.

- og Gitte har jo fundet Ane Johannes og Peder Madsens vielse 1871 i Sahl sogn, Houlbjerg herred, Viborg amt.

Den udlagte barnefader til Ane Johanne var Dragon Anders Christensen ved 4 Escuadron.

Ane Johanne ved FT-1850: https://www.danishfamilysearch.dk/cid7283116

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Allan Donovan Pedersen

Hold da helt op...; jeg er helt overvældet over alle disse oplysninger! Det havde jeg sgu aldrig fundet selv... tusind, tusind tak...

Nu skal jeg lige bruge nogle timer på at sætte mig ned og sætte disse menneskers liv og færden sammen, i kronologisk rækkefølge... vældig spændende...! :)

Anders Christensen... dragonen... bør vel også være til at finde ud af noget om? Jeg mener, når nu han har været soldat...? ;)


Allan
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Gitte Johansen

Såfremt det er den rigtige Karen Marie er halvbroderen her.

Ane Johanne er ikke fadder til disse børn

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 25, Vestregrave, Matr. 247 forhuset stuen, 806 F1, FT-1880, d2583

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Chr Bang Rosgaard     47     Gift     husfader skomager          Randers Randers Amt 
Nicoline Marie Rosgaard født Zander     43     Gift     husmoder          Randers Randers Amt 
Magdalene El Marie Rosgaard     13     Ugift     deres datter          Randers Randers Amt 
Hans Chr Zander Rosgaard     10     Ugift     deres søn          Randers Randers Amt 
Niels Marius Zander Rosgaard     6     Ugift     deres søn          Randers Randers Amt 
Franciska Alexandra Rosgaard     4     Ugift     deres datter          Randers Randers Amt 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com