Dåb Nyborg Peder Andersen (Rosenvind-Rosenvinge) den 3.aug. 1805

Startet af Elsebeth Vienberg, 06 Jun 2017 - 19:25

Forrige emne - Næste emne

Elsebeth Vienberg

Enesteministrialbog opslag 614- 1703-1814 Nyborg sogn Svendborg
Dåb den 6- september 1805
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138043#180279,30576098

Christoffer Andersen ? og hustru Ceclia Birgitte Marie Kieler til dåben ?
søn Peder Andersen (navnet er understreget) næste linje står der (jeg læser Rosenvind) hvad betyder det ? er det et tillægsnavn - det er ikke understreget som værende et navn
født den 3. august 1805 hjemmedåb den 7. august 1805
Faddere:
Matros Kieler, Kapitain Kieler, Peder Aarslet, Johannes Johannsen, Bonde Bondesen.

Det jeg undre mig over, er hvorfor moder Cecilia Birgitte Marie Kieler, kalder sig Rosenvinge ved sit andet ægteskab i 1811. Hvordan kan det lade sig gøre, når hendes første ægtemand ikke hedder Rosenvinge. Det har en betydning da Rosenvinge er et adeligt navn med en betydelig familie, og jeg tænker at man ikke sådan bare kan kalde sig Rosenvinge uden dokumentation.


Fader Christoffer Andersen dør den 6. marts 1807 i Århus Domsogn 26 år gammel (intet om tillægsnavn Rosenvinge)
Moder dør 1. januar 1872 Rømø Tønder gift anden gang med Andreas Cornelius Wandahl
Peder Andersen dør år 1844 i Helsingør jeg har ikke tjekket i kirkebogen endnu om han der skulle hedde Rosenvind/Rosenvinge


Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Elsebeth Vienberg

Citat fra: Elsebeth Vienberg [2232] Dato 06 Jun 2017 - 19:25
Enesteministrialbog opslag 614- 1703-1814 Nyborg sogn Svendborg
Dåb den 6- september 1805
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138043#180279,30576098

Christoffer Andersen ? og hustru Ceclia Birgitte Marie Kieler til dåben ?
søn Peder Andersen (navnet er understreget) næste linje står der (jeg læser Rosenvind) hvad betyder det ? er det et tillægsnavn - det er ikke understreget som værende et navn
født den 3. august 1805 hjemmedåb den 7. august 1805
Faddere:
Matros Kieler, Kapitain Kieler, Peder Aarslet, Johannes Johannsen, Bonde Bondesen.

Det jeg undre mig over, er hvorfor moder Cecilia Birgitte Marie Kieler, kalder sig Rosenvinge ved sit andet ægteskab i 1811. Hvordan kan det lade sig gøre, når hendes første ægtemand ikke hedder Rosenvinge. Det har en betydning da Rosenvinge er et adeligt navn med en betydelig familie, og jeg tænker at man ikke sådan bare kan kalde sig Rosenvinge uden dokumentation.

Fader Christoffer Andersen dør den 6. marts 1807 i Århus Domsogn 26 år gammel (intet om tillægsnavn Rosenvinge)
Moder dør 1. januar 1872 Rømø Tønder gift anden gang med Andreas Cornelius Wandahl
Peder Andersen dør ? (tidligere tekst slettet) er tjekket efterfølgende. Derimod er han konfirmeret den 17. oktober 1819 i Holmens Kirke hvor der kan stå "Rosenvinge" hvor det end kommer fra. Jeg har vanskeligt ved at tyde hvem det er han er i lære hos og hvilken gadenavn der skal stå. Han er således alene i København, da hans fader er død og moder er bosat på Rømø- Tønder.
Meget gerne tydning af konfirmation.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116057#151618,25204659


Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Tror bestemt ikke, navnet er adeligt.


http://www.lavminryg.nu/historie/kiropraktorhusets-historie.aspx

Den Rosenvinske Gård er et af de huse som bygmester Johan Jacob Encke (1744-1818) opførte i byen efter storbranden i 1797. Den første ejer var Peder Andersen, der tog navnet Rosenvin – heraf ejendommens navn. Peder Andersen Rosenvind købte grunden, som indtil branden havde huset to bindingsværksgårde, for 648 rigsdaler i 1799. Året efter lod han Johan Jacob Encke opføre hele gårdkomplekset med facade mod Korsgade.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Købmanden før han tager navnet Rosenvind.

Navn:   Peder Andersen   Køn:   M
Alder:   53   Civilstand:   Ugift
Stilling i husstanden:   husbond
Erhverv:   købmand
Kildehenvisning:   241
Kilde:   FT-1787   Husstands-/familienr:   198
Matrnr/adresse:   4
Sogn:   Nyborg Købstad   Herred:   Vindinge
Amt:   Svendborg   Stednavn:   Mellemgade
Indtastningsnr:   B4265   Løbenr.:   1312



Navn:   Peder Andersen   Køn:   M
Alder:   67   Civilstand:   Ugift
Stilling i husstanden:   husbond
Erhverv:   kiøbmand
Kildehenvisning:   24
Kilde:   FT-1801   Husstands-/familienr:   145
Matrnr/adresse:   108
Sogn:   Nyborg Købstad   Herred:   Vindinge
Amt:   Svendborg   Stednavn:   Nørre Kvarter, Nørre Mellemgade
Indtastningsnr:   B4266   Løbenr.:   785
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elsebeth Vienberg

Tak til alle der har svaret og givet inspiration til at finde ud af mere.
Dog må jeg sige, at skifte for Peder Andersen Rosenvind (Eiler Kieler) som nævnes ikke for mig ser ud til at være efternavn "Kieler" Wandahl kan være et tilfælde.

Det drejer sig om Peder Andersen, født 3. august 1805 med tillægsnavn "Rosenvind" også skrevet som "Rosenvinge" Det eneste jeg kan forbinde er at Christopher Andersen kan være en søn, eller anden familie til Peder Andersen Rosenvinge. Det er dog et nyt detektivarbejde der skal undersøges. Umiddelbart er problemet med tillægsnavnet desværre ikke løst. Men tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408