mine 4 x tipoldeforældre Hans Pedersen og Ellen Ibsdattter í Vester Egede sogn

Startet af Kjeld Allan Larsen, 24 Maj 2017 - 00:05

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

jeg har store huller i forbindelse med oprulning af mine 4 x tipoldeforældre Hans Pedersens og Ellen Ibsdatters livshistorie i Vester Egede sogn i 1700-tallet. Det vil være dejligt med hjælp til at finde yderligere oplysninger, herunder deres vielse, flere børn og Hans Pedersens begravelse.

mvh

Kjeld


4 x tipoldeforældre – Maren Hansdatters forældre: Hans Pedersen (96) og Ellen Ibsdatter (97)

Datteren Dorothea Hansdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 277, Anno 1734
Dom: Septuages: (dvs. den 21. februar) døbtis Hans Pedersøns datter fra Rønnede kaldet Dorothea af Anna Peder Olsøns ibm:, som holt hende
Fad: vare Rasmus Andersøn og Hans Willumsøn af V:E: Kahd af Giøstrup, Anders Olsøn af V:E:, Maren Willumsdatter af V:E:, Maren AndersDatter af Røn:, Bodel Rasmusii af V:E:

Datteren Anna Hansdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 282, Anno 1737
Dom: 4de Adv: (dvs. den 22. december) døbtes Hans Pedersens Datter fra Rønnede kaldet Anna af Bodel Rasmus Pedersdøns i Vester Egede, som bar hende
Fad: vare Mads Jacobsen og Peder Olsøn af Rønnede, Niels Andersøn og hans Tienestepige Karen af V: E: saa og Hans Jensøns Hustrue af Røn:


Sønnen Peder Hansens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 287, Anno 1741
Dom: 2 p: Trin: (dvs. den 11. juni) døbte Hans Pedersøns Søn af Rønnede, kaldet Peder, baaret til Daaben af Peder Pedersens Kone ibid:
Fadderen: Rasmus Peders, Madtz Jacobsen, Lars Peders fra Schouerups, en Pige fra Rønnede hede Anne

Datteren, 3 x tipoldmor Maren Hansdatters dåb – 1745

4 x tip oldemor Ellen Ibsdatters begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1760-1818
Opslag 146, Anno 1763
Ellen IbsDatter, Hans Pedersens Kone af Rønnede Fest. Assens. Christi: (dvs. den 12. maj) 56





Jette Nielsen

#1
Hej

Hans Pedersen og Ellen Ibsdtr. blev Trol Fer.3 Pent. 1730, Viet 16 Trin.
Hun var enke efter Christen Pedersen, begr.31 maj 1730, 31 år. (samme side)

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158589&side=271
 
Døbt 1730 2 Adv. en datter Kirsten opsl.273
-----
Hans Pedersen blev gift igen med Kirstine Jensdatter, hun blev begr. 13 dec. 1775, V.Egede ops.150

Hans Pedersen døde 1778. 72 år gl.

De blev Trol. 26 p.Trin, 1766 i Kongsted, han var enkemand fra Rønnede, hun var enke fra Hyllede:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=152937&side=332

Vielsen fundet i FS:
Name     Hans Pedersen    
Spouse's Name    Kirstine    
Event Date     05 Apr 1767    
Event Place     Kongsted, Praesto, Denmark
---------
Jeg har ikke set efter om der er flere børn døbt efter 1745 -

Mvh.
Jette Nielsen

Kjeld Allan Larsen


Jette Nielsen

#3
Hej igen

Der må være mere end een Hans Pedersen i Rønnede på den tid - jeg har kigget lidt tilbage i kirkebogen - og fandt dette:

1728 Dom.2 Pasch. blev hjemmedøbt Hans Pedersen gaardmands Datter Maren i Rønnede. (til ve)

Dom.3 Pasch. blev dåben Conf. (lidt længere nede på siden)  af faddere var bl.a. Mandens broder Peder Pedersen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158589&side=269

Ved vielsen med Ellen Ibsdtr. står at Hans Pedersen var fra W.Egede, og da Kirstine Jensdtr. døde 1775, oplyses det at hun var Hans Pedersens 2. Hustru.

Så hvordan det hænger sammen er ikke lige til at greje ... mon vielsen med Ellen Ibsdtr, er den rigtige ??

Mvh.
Jette Nielsen

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Ja, der er et par tråde at udrede. Det er jo ret almindeligt, at man plejer at anvende gl: eller unge, såfremt der er to med samme navn i en landsby. Og det ses jo ikke her. Kan stedsmarkøren Vester Egede ikke referere til sognet, frem for den landsby, hvor parret bor?

mvh
Kjeld

Kjeld Allan Larsen

jeg har nu fået lidt mere styr på min 4 x tipoldeforældre Hans Pedersens og Ellen Ibsdatters liv og færden, men der foreligger nogle usikkerheder, idet der bl.a. spøger en anden Hans Pedersen i Vester Egede sogn, som er gårdmand. I forbindelse med "min" hans Pedersen nævnes ikke nogen stilling
både Hans Pedersen og Ellen Ibsdatter var gift to gange, som det fremgår af oplysningerne nedenfor, hun først med Christen Pedersen Børgesen (hvorfor to efternavne?) og han med Kirstine Jensdatter efter Ellens død
i alt er jeg med hjælp fra kolleger kommet frem til fem fælles børn, men der er muligvis flere?
der foreligger et skifte efter Ellen Ibsdatter efter hendes første mands død, men hvordan kan jeg måske opstøve et sådant?
det er jo også muligt, at der findes et skifte efter hans Pedersens død i 1778, men igen: min evne til at opspore skifter er beskeden
i forbindelse med Christen Pedersens og Ellens første barn Dorotheas dåb nævnes en fadder ved navn Peder Børgesen, som muligvis er en broder til ægtemanden - i den forbindelse nævnes lokaliteten Vartov Schouhuus, som det kunne være lidt interessant at få information om

mvh

Kjeld


4 x tipoldeforældre – Maren Hansdatters forældre: Hans Pedersen (96) og Ellen Ibsdatter (97)
4 x tipoldeforældre Hans Pedersen og Ellen Ibsdatter levede i Vester Egede sogn, hvor de blev gift i 1729 og fik mindst 5 børn sammen.  Ifølge aldersopgivelsen ved begravelselsen blev Hans født ca. 1706 og Ellen ca. 1707. 4 x tipoldemor Ellen Ibsdatter blev gift første gang i 1726 med Christen Pedersen Børgesen i Kongsted sogn, og de fik sammen to børn i Vester Egede sogn, inden Christen døde i 1729. Efter 4 x tipoldemor Ellen Ibsdattes død i 1763 blev 4 x tipoldefar Hans Pedersen gift anden gang med Kirsten Jensdatter, som døde i 1775. Hans Pedersen blev begravet i 1778.

4 x tipoldemor Ellen Ibsdatters første vielse med Christen Pedersen
Kirkebog Kongsted sogn 1715-1755
Opslag 10, Anno 1726
Dom: 21 p: Trin: (dvs. den 10. november) Christen Peders Børges (og) Ellen Ibsdaatter af Borup

Sønnen Hans Christensens dåb
Kirkebog Vester Egede 1641-1760
Opslag 267, 1727
18. p Trin (dvs. den 12. oktober) døbtes Christen Børgesens Søn: Hans, Moderen bar, faddere vare Karen Anders Ols, Karen Anders Huggers
Dom: 24 Trin: (dvs. den 23. november) introduceredis Christen Børgesøns Hustr: af Rønnede Vid(i): 18 Trin

Datteren Dorothea Christensdatters dåb og begravelse
Kirkebog Vester Egede 1641-1760
Opslag 270, Anno MDCCIX, dvs. 1729
Dåb:
Dom: 2 p: Epiph: (dvs. den 16. januar) blev døbt Christen Børgesens Datter af Rønede kaldet Dorothea af Inger Christopher Rasmusøns ibd: som bar hende til daaben
Faddere vare Peder Børgesøn i Vartou Schouhuus, Jørgen Nielsøns Hustru og Anders Hansøns Hustrue, begge af Rønede
Begravelse:
Dom: Septuages: (dvs. den 13. februar) blef kast jord på Christen Børgesøns datter Dorthea af Rønnede gl: 5 uger
Introduktion:
Dom: Invocav: (dvs. den 6. marts) introduceredis Christen Børgesøns Hustr: af Rønede. Vid: D: 2 Epiph:

Begravelse af 4 x tipoldemor Ellen Ibsdatters første mand Christen Pedersen
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 271, Anno MDCCXXIX, dvs. 1729
Den 31. Maij begravet med Ligprædichen og ringen Christen Pedersøn Gaardmand fra Rønnede gl: 31 aar



4 x tipoldeforældre Hans Pedersens og Ellen Ibsdatters trolovelse og vielse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 271, Anno MDCCXXIX, dvs. 1729
Trolovelse:
Fer: 3 Pent: (dvs. den 7. juni) trolovediß Hans Pedersøn af W: Egede med Christen Pedersøns Enche fra Rønnede vid: (=se) 31 Maij, der blef levert rigtighed for hendiß schiffte.
Vielse:
Dom: 16 Trin: (dvs. den 2. oktober) Brude viediß Hans Pedersøn og Ellen Ibs datter af Røn: vid (se) F: 3 Pent:

Datteren Kirsten Hansdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 273, Anno MDCCXXX, dvs. 1730
Dom: 2 Adv: (dvs. den 10. december) døbtes Hans Pedersøns Datter fra Rønnede, kaldet Kirsten af Mette PedersDatter o: Peder Larsøns Datter fra Boerup, som holt hende
Fadderne vare Rasmus Andersøn af W:E:, Jørgen Nielsøn og hans Karl, Lars Pedersøn af Rønnede. Bodel Rasmus Pedersøns, Else Jens Pedersøn af W: E: og Cathrine Maria Hansdatter og Maren RasmusDatter af Røn:


Datteren Dorothea Hansdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 277, Anno 1734
Dom: Septuages: (dvs. den 21. februar) døbtis Hans Pedersøns datter fra Rønnede kaldet Dorothea af Anna Peder Olsøns ibm:, som holt hende
Fad: vare Rasmus Andersøn og Hans Willumsøn af V:E: Kahd af Giøstrup, Anders Olsøn af V:E:, Maren Willumsdatter af V:E:, Maren AndersDatter af Røn:, Bodel Rasmusii af V:E:

Datteren Anna Hansdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 282, Anno 1737
Dom: 4de Adv: (dvs. den 22. december) døbtes Hans Pedersens Datter fra Rønnede kaldet Anna af Bodel Rasmus Pedersdøns i Vester Egede, som bar hende
Fad: vare Mads Jacobsen og Peder Olsøn af Rønnede, Niels Andersøn og hans Tienestepige Karen af V: E: saa og Hans Jensøns Hustrue af Røn:

Sønnen Peder Hansens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 287, Anno 1741
Dom: 2 p: Trin: (dvs. den 11. juni) døbte Hans Pedersøns Søn af Rønnede, kaldet Peder, baaret til Daaben af Peder Pedersens Kone ibid:
Fadderen: Rasmus Peders, Madtz Jacobsen, Lars Peders fra Schouerups, en Pige fra Rønnede hede Anne

Datteren, 3 x tipoldmor Maren Hansdatters dåb – 1745 - dåben ses ikke, kun introduktionen

4 x tipoldemor Ellen Ibsdatters begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1760-1818
Opslag 146, Anno 1763
Ellen IbsDatter, Hans Pedersens Kone af Rønnede Fest. Assens. Christi: (dvs. den 12. maj) 56

4 x tipoldefar Hans Pedersens anden vielse med Kirstine Jensdatter
Kirkebog Kongsted sogn 1748-1810
Opslag 332, Anno 1766
Dom: 26. p Trin: (dvs. den 23. november) trolovedes en Enkemand Hans Pedersen med Enken Kirstine fra Hyllede, hand bragte rigtighed for Skiftet effter hands forrige Hustrue, ??? Kirstine, som Inderste og af Fattigs tal, henhørte ikke til det Gods, hvor hun opholdte sig

Dom: judica (dvs. den 16.marts) copuleredes Hans Pedersen og Enken fra Hyllede
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116807#152937,25468125

4 x tipoldefar Hans Pedersens anden kone Kirstine Jensdatters begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1760-1818
Opslag 150, Anno 1775
Kirstine Jensdatter, Hans Pedersens 2den Hustrue i Rønnede begravet Onsdagen d. 13 Decemb. a.æ. 67

4 xtipoldefar Hans Pedersens begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1760-1818
Opslag 151, Anno 1778
Hans Pedersen af Rønnede Dom. Sep(tu)ages: (dvs. den 15. februar) a.æ. 72





Kjeld Allan Larsen

I forbindelse med søgning efter min 4 x tipoldefar Hans Pedersens dåb er jeg stødt på to muligheder i kirkebogen for Vester Egede sogn i året 1706, hvor jeg læser følgbnde muligheder:

Peder Wolmarssøns Søn Hans
og Peder Hansøns Søn Hans

jeg har svært ved at tyde teksteren, men mon nogen kan hjæøpe mig med et fingerpeg i valg af en eventuel 5 x tipoldefar?

mvh

Kjeld

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119715#158589,26641814

Jette Nielsen

#7
Hej

De to fædre du nævner døde begge 1710, her er et udpluk fra Familysearch på begge personer (ikke komplet):

Vielse:
Name     Peder Hanssen    
Spouse's Name    Anne Hansdr    
Event Date     17 Jun 1688    
Event Place     Vester Egede, Præstø, Denmark
-----
Barn:
Name    Karen Pedersdatter    
Gender     Female    
Christening Date     25 Oct 1691    
Christening Place     VESTER-EGEDE, PRAESTO, DENMARK    
Father's Name     Peder Hansen Fonboe  
--------
Name     Peder Hanssen Fønboe    
Gender     Male    
Burial Date     22 May 1710         (opslag 252)
Burial Place     Vester Egede, Praestø, Denmark    
Age     51    
Birth Date     1659  
------
------
Oplysninger på Peder Wolmersen/Folmersen: gift med Lisbeth Hansdtr.,om hun blev gift igen efter 1710, kan jeg ikke finde:

Name    Peder Folmersen    
Spouse's Name     Lisebeth Hansdr    
Event Date     19 Nov 1699    
Event Place     Vester Egede, Præstø, Denmark
----
Peder Wolmersen blev begr. Virid.1710, 39 år, opsl.252

Nogle børn:
https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3APeder~%20%2Bsurname%3AWolmersen~%20%2Bmarriage_place%3A%22Pr%C3%A6st%C3%B8%20amt%22~%20%2Bmarriage_year%3A1680-1710~
------
------
1710 13 juni trol. Rasmus Andersen og Anne Hansdtr. Sl.Peder Fønboes, (nederst til hø)  Viet 19 Trin.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119715#158589,26641818

Her er opslag på et par af Peder Hansen Fønbo/Fynbos børn, som jeg lige fandt, der er sikkert flere:

1701 Hjemmedøbt d.9 Sept.? en søn Jens opsl.245 (midt for til hø)

1709 Dom.Remini. en søn Lauridtz  ops. 251

Hvem af disse 2 der er den rigtige ane, kan kun afgøres ved, at gå fadderne til Hans Pedersens børn, grundigt igennem

Det er lidt af et puslespil ;)

Mvh.
Jette Nielsen

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Rigtig mange tak for dine fund, som kan bidrage til at jeg finder det rigtige 5 x tipoldepar til Hans Pedersen i Vester Egede sogn

mvh

Kjeld

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Jeg kan ikke rigtig forstå dit svar, at jeg kan finde den "rigtige" far til Hans Pedersen ved at se på fadderne ved hans børns dåb. De to potentielle fædre til Hans Pedersen døde jo i 1710, dvs. rigtig lang tid før Hans Pedersen fik sit første barn.

mvh

Kjeld

Jette Nielsen

#10
Hej Kjeld

Ved at gennemgå faddere (og forlovere) kan man ofte se om der er navnelighed, så det er familiemedlemmer der nævnes, især søskende og evt. forældre, og andre der har tilknytning til familien.
Især er det værd at lægge mærke til, om nogen kommer fra andre byer eller sogne måske. Så kan det ofte være familie.

Hvis man ser på fadderne til Hans Pedersens børn, er der flere oplysninger, der kunne være en ledetråd.

Ved de 2 første børns dåb i 1730 og 1734 nævnes som første fadder Rasmus Andersen fra W.E.  
Det kunne være den Rasmus A. der blev gift med Peder Hansen Fønbos enke, men det skal selvfølgelig undersøges, at han ikke er død forinden.

Ved dåben 1730 nævnes både en Lars Pedersen af Rønnede, Bodil Rasmus Pedersens og Else Jens Pedersens af W.E.
Nogen af dem kunne måske være søskende til Hans Pedersen. Det ville jeg nok undersøge nærmere.

Peder Fønbo havde både en søn Jens f.1701 og en søn Lars/Lauridts f.1709  hvis de ellers nåede voksenalderen.

Peder Wolmersen var gift med Lisbeth Hansdtr. måske går navnet Lisbeth igen i den næste generation, det kunne også være en ledetråd, men umiddelbart ser det ikke sådan ud?

Det kræver en større udredning at finde beviserne, men det er også det, der er spændende, synes jeg - når alle ens "fund" kan stykkes sammen til en historie.

Mvh.
Jette  

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Tak for dine informationer, som jeg skal se nærmere på.

mvh

Kjeld

Jette Nielsen

#12
Hej igen

Har nu kigget lidt mere i V.Egede kbg. og fundet Peder Hansen Fønbos børn, og de passer med dem, der nævnes som faddere ved Hans Pedersens børn, og må højst sandsynligt være Hans P.s brødre, der ser ud til at være en familiær forbindelse.

Peder Fønbos børn:

1691 20 p.Trin. døbt Karen opsl.237
1694 Fest.Circumsc. døbt Hans ops.239
1696 Fest. Ann. døbt Rasmus ops.241
1699 Dom.Reminisc. døbt Hans
1701 Sept. døbt Jens ops. 245
1703 1 Adv. begr.Dødfødt drengebarn ops.246
1705 Judica begr. Datter Anna 24 timer gl. ops. 247
1706  Dom.Invoc. Hans ops.248
1709 Reminisc. døbt Lauridtz   ops.251

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158589&side=251
-------
Vielse:
Name     Rasmus Pedersen    
Spouse's Name    Bodild Svendsdr    
Event Date     25 Jun 1719    
Event Place     Vester Egede, Præstø, Denmark
------
Rasmus Pedersen Gårdmand blev begr. 2 sept.1757 ungefær 60 år, ops.299, der står ikke hvor han boede.
-----
Broderen Jens Pedersen blev gift 1724, han blev begr.26 apr. 1731, 30 år gl. Gårdmand i W.E.  

Name     Jens Pedersen    
Spouse's Name    Else Larsdr    
Event Date     28 May 1724    
Event Place     Vester Egede, Præstø, Denmark
------
Jens Pedersen fik 2. Epiph. 1729 (ops. 270) døbt en datter Dorthe, fadder var bl.a. Rasmus Andersen og Bodil Rasmus Pedersens.
----------

Peder Hansen (Fønbo) og Anne Hansdtr. blev trolovet Fest.Ann.Mariæ 1688,(til hø.) det oplyses at han er "opfødt her i Wester Egede og nu holder Gaard med Moderen Karen Hans Føenboes her udi Byen". Viet Dom.1 Trin.  Du må evt. få tydet resten.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158589&side=231&height=666

Det ser ud til, at du kan komme meget langt tilbage med den gren, for Vester Egede kbg. starter 1641,
- så der er hermed "lidt" at arbejde videre med  :)

Mvh.
Jette

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Jeg er virkelig meget taknemlig for dine fund, som jeg nu kan gå videre med.
Så nu skulle der ikke være tvivl om, hvem der er forældre til min 4 x tipoldefar Hans Pedersen.
mvh

Kjeld