Emil Theodor Larsen Köpenhamn f 19 december 1872

Startet af Christina Eliasson, 30 Apr 2017 - 09:59

Forrige emne - Næste emne

Christina Eliasson

Emils mamma hette Josephine Marie Hansen och var född 3 januari 1849 i Köpenhamn. Emil kom till Sverige som fosterbarn 1876 från Danmark. Hans mamma Josephine utvandrade till Helsingborg 15 januari 1873 utan Emil vad jag kan se i husförhörslängderna i Helsingborg. Nu undrar jag om man kan hitta var han befann sig under åren 1873 till 1876. Tacksam för förslag var man kan leta efter Emil.
Med vänlig hälsning Christina

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Bornholm, Øster, Østerlarsker, , [31 Slv. Pc], 251, FT-1890, B3930

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Alvilda Antonia Blankenstejner     18     Ugift     Tjenestetyende          København  
Johanne Kristine Jensen     11     Ugift     Barn          København  



http://www.blankensteiner.net/05-Antonie-AB.htm
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis

#4
Tåssjö kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13425/A I/14 (1871-1879), bildid: C0062376_00020 s. 15

Du har säkert detta redan, men Emil Theodor kommer som fosterson till åbo Anders Svensson i Tåssjö 18/9 1876. Det står att han kommer från Danmark. Detta behöver inte vara sanning. Han kan ha varit i Sverige sen tidigare.

Nej, hon kunde kanske inte ha barnet hos sig för hon arbetade ju på Hotell Mollberg som ägdes av N.P Nordin.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#5
Hon har kanske lämnat honom kvar hos Arbeidsmand Levin på Borgergade 28 även om det står att hon tagit med sig barnet till Sverige. Tyvärr är det svårt att finna barn under 10 år i Danmark vid den här tiden. Barnet hinner inte med någon folkräkning i Danmark.

Har du tittat på Emil T:s inflyttningsattest (nr 7/1876) på landsarkivet i Lund? Tyvärr inte scannad ännu, i alla fall inte på Svar.


Eva M
Eva M

Christina Eliasson

Hej alla.
Tack för all hjälp. Emil står inte med i husförhörslängden i Helsingborg när Josephine flyttar dit och inte heller senare när hon flyttar runt. Emil blev far till Erhard Larsson min mans ingifte farbror. Det finns väl inte kyrkböcker som vi hade i Sverige.
Med vänlig hälsning Christina

Eva Morfiadakis



Husförhör finns inte i Danmark. Emil T kan mycket väl ha varit i Sverige fast han inte till en början syns i husfören.

Min morfars mor reste till Danmark. I utflyttningslängden ser det ut som att barnet följde med henne till Köpenhamn. Jag letade runt där. Jag fann modern men inget barn.

I Sverige gick jag till ett kommunalt arkiv och sökte om hans mormor hade fått fattigvård. Det hade hon begärt för sig och ett barn som tillhörde hennes dotter. I över två år syntes min morfar inte folkbokföringen.

Eftersom mormor inte kunde försörja sig själv fick barnet inte skrivas i mormors hemförsamling. Församlingen kunde inte riskera att bi tvungna att försörja barnet. Det skulle församlingen han kom ifrån göra, så morfar blev skickad dit. Han träffade aldrig sin mormor igen. Han var 2-3 år när de skildes åt.

Jag tycker du ska kolla om det finns en inflyttningsattest i Tåssjö kyrkoarkiv.  På den kan det ha antecknats intressanta uppgifter.

Eva M
Eva M