Dåb Nordborg 1636

Startet af Anne Ravnskjær, 11 Apr 2011 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Anne Ravnskjær

Hvad står der her?

AO: Sønderborg amt Nordborg sogn 1621-1670 opslag 151
1636 ...XI trin. tredie og anden sidste linie.

Engang imellem så tror jeg, at man kan komme til at læse det, man gerne vil læse!!

Her er, hvad jeg tror, der står....... Dito døbte Jens Corvini (sen) Hr Lauritz Pedri ty
hans barn udi ...borg

Har du et bud?

mvh

Anne R

Ralph Rasmussen

Jeg får ikke noget andet ud af indførslen. Altså at barnet hed Jens? C.......  Og at ikke noget står i vejen for at mellemnavnet var Corvini.

Trinitatis 15 er endog 'Hr' Lauridses hustru, Bodel ........, introduceret.  Derfra tør man vel forstå at hr. Laurids er hjælpepræsten i sognet.

Er det netop hvad du gerne ville have fundet?

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Anne Ravnskjær

Hej Ralph

Nej, det er ikke helt, hvad jeg gerne vil have, der står.

Jeg har et bud mere:

Dito døbte Jens Corvini her Hr lauritz Peder ty
hans barn udi Kipborg*

eller som jeg gerne vil forstå teksten:
Jens Corvini her (i sognet) døbte Hr. Laurits (søn) Peder ty hans barn udi Kipborg

Anders Brandt, som var præst i Nordborg, var til bryllup året før hos Jens Corvini, der blev gift med en datter af Frederik Cruckow i Normark. Da jeg for aller førstegang så indførelsen her, troede jeg, at Jens Corvini have fået en søn Laurits Peder døbt. Nu får din tanke om, at Hr. Lauritz er hjælpepræst i sognet, mig til at tro at det er tale om en præst, der døber den anden præsts barn.

Er denne langhåret udredning helt ude i skoven?

*Kipborg har jeg tydet ved at samlinge med XII Trin sidste ord i første linie.

mvh

Anne R

Ralph Rasmussen

Jens Corvinus er ikke ifølge Wiberg en præst.  Derimod er Laurits Hansen cappelan i Nordborg 1616-ca. 1638.  Og hans kone skal være Dorthea.

Skal det være at handling [omgående] N.N. [er giordt af] Hr. Laurits?  Og med en dåb står barnets navn til højre.

Så må barnet igen hedde Peder. 

Der står så tilbage, at Bodel xxxxx er nævnt i faderens sted, som om en ugift moder. 

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Anne Ravnskjær

Hej Ralph

Jeg takker for din interesse. Indførelsen er ikke kun svær at tyde, den er også svær at forstå.

Der står tilsyneladende ikke, hvad jeg troede. Jeg kan forstå, at indførelsen ikke handlinger om Jens Corvini. Da jeg interesserer mig for Ravn/Corvini, skal du ikke bruge mere af din tid. Jeg har fået min falske forstilling afkræftet. Det har mindst lige så stor værdi, som en bekræftigelse.

Endnu engang tak

Anne R