karl møller johansen Dronninglund Sogn

Startet af Helle Madsen, 11 Apr 2011 - 13:58

Forrige emne - Næste emne

Helle Madsen

Karl Møller Johansen
Sidst set som tjenestekarl på "Krogen" Hjørring Amt-Dronninglund Herrede-Dronninglund Sogn
FT 1911.
Han er født 6-6-1894 I Vodskov.
Aalborg Amt-Kær Herrede-Hammer Sogn
Jeg ved at han far havde en mølle i Dronninglund.
Esben Christian Johansen.
Men hvor mon Karl Møller Johansen er henne efter 1911
Håber nogen kan hjælpe.
Hilsen Helle

Hans Poulsen



Hej Helle

- Der skulle være en god chance for at møde ham i lægdsrullen

- Ved en senere folketælling er han muligvis igen hjemme hos forældrene

- Følg hans søskende, og er du heldig, dukker han op i deres eller deres børns kølvand

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helle Madsen

Hej Hans
tak for hjælpen.
Så bliver det lægsrullen jeg må lede da jeg ikke kan finde nogen af hans søskende
Hilsen Helle

Hans Poulsen



Hej Helle

Prøv at køre i modsat retning for en stund. Måske giver det noget.

AO
Aalborg amt
Kær herred
Hammer sogn
1892 - 1907
Opslag 51
Fødsler 1894 nr. 11

finder du Karls fødsel - og blandt andet godt hans FORÆLRE.

Kast dig over dem og se, om de kan bringe nye data. Moderen er 32 år gammel, da Karl blev født, det vil sige født omkring 1862.

Ft. 1901 Hammer sogn et et meget, meget vanskeligt sogn at gå igennem, hvis ikke man har et uhyre detaljeret kendskab til hele sognet med dets kæmpestore naturområde, Hammer Bakker, med dets utallige stednavne.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helle Madsen

Hej Hans
Tak for endnu et svar fra dig.
Jeg har fundet ud af at Karls mor døer 5 Aug 1897 i Vodskov.
Karls far Esben bliver gift igen med Maren Mikkelsen hun er fra Dronninglund.
Jeg har fundet faderen i FT 1921 i Dronninglund.
Intet fundet fra Karls søskende.
Birgitte-Jens-Kerstine.
Hilsen Helle

Hans Poulsen



Opslagsnummeret, som jeg gav i går, var forkert:

AO
Aalborg amt
Kær herred
Hammer sogn
1892 - 1907
Opslag 51
Fødsler 1894 nr. 11

Det rigtige opslagsnummer er *9*.

Beklager.

Venlig hisen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Helle

Prøv at gennemarbejde stoffet, og kører du da i stå, så spørg endelig.

"..Intet fundet fra Karls søskende.."

- Hvor har du ledt? I hvilke amter og i hvilke sogne?

- Husk lægdsrullen, hvis alt andet glipper

- "Karls far Esben bliver gift igen med Maren Mikkelsen hun er fra Dronninglund" Opslagsnummer?

- "Jeg ved at han far havde en mølle i Dronninglund" . Folketælling? AO?

- "Jeg har fundet faderen i FT 1921 i Dronninglund". Præcist hvor, så andre ikke skal bruge tid på at finde teksten?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jytte Rauh

Hej Helle,

Hvis du ikke allerede har faderen, Esben Johansens død, er jeg overbevist om, at det er ham, du finder på AO Ulsted sogn, Kær herred, Ålborg amt opslag 189. Han er anført som Esben Christian Johansen, død den 3. juli 1941, gift med efterlevende hustru Maren Margrethe Mikkelsen. - Deres gravsten kan du se på DK-Gravsten, Aalborg amt, Ulsted sogn - Møller Esben Johansen f. 18.01.1863 i Horsens, d. 03.07.1841 i Ulsted. - Maren Johansen f. 20.03.1864 i Ørsø, d. 16.12.1956 i Ulsted. Det lader altså til, at Carls far er rejst fra Dronninglund til Ulsted - så måske finder du også både Carl og hans søskende der. Det har jeg kigget efter.

Og hvordan fandt jeg så på at søge der? - Jo, i aftes kiggede jeg på dels vielser, dels på afdøde så langt op i tid som muligt uden at finde noget i Dronninglund. Altså var jeg overbevist om, at de nok skulle findes andre steder. - Så har jeg netop kigget lidt på mulige møller på egnen - der var flere. Og til sidst tænkte jeg: Esben Johansen og Møller Johansen er en ret sjælden navnesammensætning som Jensen eller Christensen f.eks. Lad mig se, hvilke kirkegårde der i sognene syd for Dronninglund er lagt på nettet. Og så søgte jeg blot på det i mine øjne mest nærliggende: Ulsted og bingo!

Jeg håber, du får held til at finde Carl også.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Helle Madsen

Hej Jytte
1000 tak for det du har fundet.
Det kan jo kun være dem da deres fødsel dato og år passer overens med de oplysninger jeg har om ham.
Så nu må jeg bare igang med at lede
Hilsen Helle