Anders Tønnesen, f. 4.juli 1821 Draaby, bodde i København ved FT-1901. Død ?

Startet af Erik Næsje Tønnesen, 16 Apr 2017 - 18:25

Forrige emne - Næste emne

Erik Næsje Tønnesen

Hei, og takk for et nyttig og fint forum. Det er takknemelig å bedrive slektsforskning i Danmark, da mange har gjort en formidabel innsats med å digitalisere gamle kilder.

Jeg har kjørt meg litt fast med min tippoldefar, jeg klarer ikke å finne ut når han døde, så jeg tenkte å spørre om noen tips her inne.

Min tippoldefar;

Født: Anders Tønnesen, født 04.juli 1821, Jægerpriis,
Dåp: 30.juli 1821, Gerlev, Draaby, Fredriksborg
Utflytting: Flyttet fra Fredriksborg til København 1.mai 1842
Militærtjeneste: Deltok i den 1. slesvigske krig 1848-1850 (Mottar "Erindringsmedaljen" i 1877)

FT-1860: Bor på Amalienborg, Fr. VI Palais, som tjener for rittester i Cavaleriet, Ludvig Castenskiold og hans frue (Ludvig ble senere Kammerherre og Hoffsjef for Dronning Louise)

FT-1880: Stilling "Kongelig liberist" (tjener), bor Snarens kvarter, forhus, 2. sal

FT: 1890: Bor sammen med sin kone, Christine Tønnesen, f.1819, Niverød - d. 1898 - sin sønn, Andreas Henrik Fredrik, f. 1863 -d. 1920, hans kone Ovine Caroline Tønnesen f. 1857 - d. ? (f. Hildebrandt) og deres tre barn. Bor i VESTERBROGADE, København.

FT- 1901: Stilling: "Pensionist. Bor sammen med sin sønn, Andreas Henrik Fredrik, og hans familie i NØRREBRODGADE, København.

Takknemlig om noen kan tipse meg om når han døde ? Gjerne også når min oldemor, Ovine Caroline Fredrikke Tønnesen, døde. Siste informasjon jeg har om henne er ved FT-1925, hvor hun bor i Nansensgade, Slagelse, Sorø, hos sin sønn, Erik Tønnesen, f. 1890, og er "Alderdomsunderstøttende".

Beste hilsen Erik

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Næsje Tønnesen

Du verden, dette var ekspeditt levert. Magisk hvor flinke dere er. Tusen takk, Gitte. Meget takknemelig!

Gitte Johansen

Har Ovine familie på Fyn?

Jeg har kigget i Odense kirkebøger for 1928. Kan have overset hende.


Det er heller ikke sikkert, det er hendes død, men jeg tror det.

Desværre kan man kun se aviserne før 1916-17.

Men hvis du lige ved, der er familie og du ikke kan finde hende, så kom tilbage.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Næsje Tønnesen

Dette var spennende. Dessverre har jeg ikke mye kunnskap om min danske forfedre, og vet ikke om vi har slekt i Fyn. Min farfar, Svend Andreas Tønnesen, f. 1884, dro i 1903 som kok på det danske dykkerskipet "Øresund". I Norge fant han kjærligheten, og ble værende.

Det eneste jeg vet - etter å ha fått god hjelp i danske kilder - er at Ovine Caroline Tønnesen (Hildebrandt) , f. 19.nov 1857, København, var datter av:

Frederik Carl August Hildebrandt, f. 1826, Meclenburg
Caroline Hildebrandt (f. Hansen) f. 1827, Nykøbing, Falster

Ved både FT-1921 og FT-1925 bodde forøvrig Ovine Caroline Tønnesen (Hildebrandt) sammen med en av sine sønner, Erik Tønnesen, f. 1890, i Slagelse/Sorø.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Erik Næsje Tønnesen

Meget interessant informasjon, Gitte. Da ble brått Fyn et aktuelt sted å undersøke nærmere.  Tusen takk for dine undersøkelser, meget takknemlig. Og imponert!


Beste hilsen Erik

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com