En begravelse i Rørvig 1766

Startet af Peter Pedersen, 03 Apr 2017 - 23:16

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,,

Den 22 p Trin Begraves Hans Sørensen ??? Rørvig 72 år.

Er det Hans selv eller hans hustru, der begraves ???
Jeg kan ikke rigtigt få det til det sidste, men har omvendt eller ikke et bud på hvad der så står -

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=155244#155244,25931894

så med håb om opklaring og
venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen

Ole Westermann

Mit bud:

Dca 22 p.Tr. begr Hans Sørens(ens) Bestemoder af Rørvig Gl. 72 aar

mvh Ole

Peter Pedersen

Hej,,,

Bedstemoder - ja så

Jeg takker mange gange.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej,,,,

Jeg er fortsat på jagt efter denne Hans Sørensen, der angiveligt var smed i Rørvig og som den 9. maj 1760 ses som trolover ved, hvad jeg formoder er sin datter Kirsten Hansdatters trolovelse med Hans Jensen i Rørvig kirke.

Jeg bestrider ingenlunde, at der skulle stå bedstemoder, men undrer mig alligevel over indførslen.

Hvis vi antager, at denne bedstemoder i 1766 angiveligt 72 år gammel og dermed født omkring 1694, selv fik en datter eller søn da hun var 30 år, så ville vedkommende være født omkring 1724. Hvis samme person ingen fik sønnen Hans i en alder af 30 ville Hans være født omkring 1755 og altså begrave sin bedstemor da han selv var 12 år. Mon ikke man ville have kunne finde en mere passende person at henvise til.

Hvis vi trækker 5 år fra de respektive år for hvornår de involverede selv fik børn ville Hans i 1766 være 22 år, men mit argument er det samme, hvorfor referere til ham.

Der ses godt nok en Hans Sørensen i 1787 som 63 år gammel daglejer, men han kan næppe have været fader til hverken Kirsten i følge folketællingerne fra 1787 og 1801 født omkring 1739 og slet ikke Kirstens søster Maren, der ses hos sin søster i FT 1801 51 år gammel. I øvrigt så ses hverken Kirsten eller Maren døbt i Rørvig med en Hans Sørensen som fader.

Nå men jeg søger videre.


Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Den omtalte Hans Sørensen ses i modsætning til Kirsten Hansdatters mand Hans Jensen, heller ikke i det Ods herredske gods regnskab for 1760

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9WF-KH89?i=488&cc=2015318

så et spørgsmål om han overhovedet boede i Rørvig.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen