En fyr - i 1901

Startet af CLAUS JEPSEN, 12 Mar 2017 - 12:39

Forrige emne - Næste emne

CLAUS JEPSEN

Måske lidt off-topic, men har brug for lidt input.

I dag vil man sige: "Hun havde fundet en fyr" (i betydningen "kæreste", men kunne godt blot være for en aften)

Ville man bruge det udtryk i 1901 - eller hvad var gængs?

Randi Overgaard

Mine bedsteforældre var født i tidsrummet 1884-1891 - og de brugte udtrykket "filejs".

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Filejs
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Thestrup-Bjørn

Claus - kunne du måske henvise til kilden i 1901, hvor du fandt ordet "Fyr"


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

CLAUS JEPSEN

Det er ikke fordi jeg har en kilde med "fyr", men fordi jeg er ved at skrive lidt om min oldemor. Og der har jeg behov for at beskrive en situation, hvor hun møder en "tilfældig" fyr.

I den forbindelse tænker jeg, at det udtryk måske er for moderne.

Thestrup-Bjørn

Øh - din oldemor skulle vel aldrig være gift med en BJØRN ?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Grethe Leerbech

Hej Claus

Ordet filejs var brugt af  bønder og arbejdere, det er et slangudtryk.

Som ung brugte vi udtrykket, men kun om mænd/drenge, og som sagt kun om een man gik i byen med eller kærestede lidt med-ikke noget alvorligt. '.
Så vidt jeg kan erindre blev det ikke brugt om piger/kvinder. Men her må du spørge en mand af den ældre årgang. r
Var man af borgerskabet brugte man ikke udtrykket filejs, men køkkenpigen kunne bruge det, da ville udtrykket "et tilfældigt herrebekendtskab" nok være mere passende. .


mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

CLAUS JEPSEN

Min oldemor var "løsgænger" eller glædespige om man vil. Så hun fik jo herrebekendskab. Når hun fx gik ad fortorvet med sådan en herre, ville hun nok ikke have kaldet det en "fyr", men en "mand". Dog ikke "sin mand".

Og nej, hun blev aldrig gift.

/claus