Tyske forfædre gift med Mielcke/Mielche/Mielke

Startet af Camilla Jolly Storgaard, 09 Mar 2017 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Camilla Jolly Storgaard

Hej alle...
Jeg er lidt ny til det her så håber jeg får alt det rigtige med... Jeg fandt et opslag på google herfra fra 2008, men man kunne ikke skrive i det så håber det er ok jeg starter et nyt...
Jeg er på jagt efter Cathrine Marie Frederikke "Berlin"s ophav.
Hun var gift med Ludvig Carl Frederik Christian Mielche og flyttede til Danmark med deres søn Christian Frederik Wilhelm August Mielche.
Christian er døbt 12. januar 1845 i Neukirchen i Holsten.
Jeg tænker at de muligvis er viet samme sted og at der så muligvis er en reference til hendes forældre. Det vides ikke om Berlin er hendes navn eller om hun blev kaldt det fordi hun var fra Berlin eller begge :)
I følge FT-1880 fra Holme Olstrup er hun født i Slesvig i 1806. Hendes mand Ludvig Mielcke er født i Holsten.
Er det overhovedet muligt at komme videre herfra? Cathrines forældre er de sidste jeg mangler for, at udfylde min mormors side til og med 7. generation, så vil VIRKELIG gerne finde dem...
På forhånd tak!

VH Camilla

Inger Buchard

FT 1860 siger
Christian Frederik Ludvig Mielke     62     Gift     Husfader. Bødker          Holsten 
Cathrine Frederikke Marie. f. Berlin     57     Gift     Hans Kone          Flensborg

dvs. du kan selv se på kirkebøger på nærmeste afdeling af Rigsarkivet. Da han er bødker, ville jeg koncentrere mig om sognene øst for Flensborg - se sognene-navnene på http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/sles1803.gif

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Henrik Brandt


Camilla Jolly Storgaard

Tak for svar... Vil se om jeg kan komme på Rigsarkivet i nærmeste fremtid. Men ville nok ikke ane hvor jeg skulle begynde... Det er svært nok det hele på dansk, men på tysk... Måske jeg skal vente til de kommer på nettet en dag.

Cay-Erik Geipel

Der er kun een "Berlin" i Flensborgs borgerbog: Franz Friderich Berlin, bødkersvend fra Eckernförde. Hans far er skomager i Eckernförde Johann Detlev Berlin. Franz blev viet i Flenborg Skt. Nicolai den 16.10.1803 og det passer jo fint med Cathrines fødsel.
Jeg finder dåben og vielsen frem næste gang jeg er i Flensborg.
Der er ingen Mielke i borgebogen.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Camilla Jolly Storgaard

Ai altså hvor er det bare fantastisk sødt af dig! Hvis du vil kan du skrive til mig på mille@storgaard.nu
Tusind tusind tak! Der står vel ikke tilfældigvis et navn på Franz kone?

Cay-Erik Geipel

Der er desværre kun mænd i borgerbogen. Sådan var det dengang. Jeg vender tilbage, men der kan godt gå et par dage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Camilla Jolly Storgaard

Helt ok :) Jeg er meget glad for din hjælp!