mine 6xtipoldeforældre Anders Jensens og Maren Jensdatters ielse i Tyrsted 1687

Startet af Kjeld Allan Larsen, 25 Feb 2017 - 15:04

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

det vil være dejligt med assistance til tydning af kirkebogen i Tyrsted sogn i forbindelse med mine 6xtipoldeforældre Anders Jensens og Maren Jensdatters trolovelse (copulation ses ikke) i Tyrsted sogn i 1687
jeg formoder, at der er en fejl i kirkebogen, idet 6 x tipoldefar hed Anders, ikke Peder, men alt tyder på, at det må være det rigtige par: datteren Maren, min 5 x tipoldemor, blev født året efter

mvh

Kjeld

6 x tipoldeforældre Anders Jensens og Maren Jensdatters vielse
Kirkebog Tyrsted sogn 1684-1796
Opslag 80, Ao: 1687
Dnca Kirkebog Tyrsted sogn 1684-1796
Opslag 6, Ao: 1693
Dnca 3 f. Adventiis blifer Peder (skal sandsynligvis være Anders) Jensøn og Maren Jensdaatter af Tyrsted, ????? er trolofvede
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127356#170931,28693721

Jan Hedegaard Skov

Teksten er;
Dnca 3f Advertiis blefve Peder Jensøn og Maren
Jensdaatter af Tyrsted alt sammen [viet] eftter foregaaen
de trolofvelse.

Altså dette er vielsen mellem Peder og Maren.
Jeg tror ikke, at du umiddelbart kan antage at præsten har skrevet fejl (Peder i stedet for Anders).
Kunne Anders Jensen og Maren Andersdatter ikke være blevet viet i en af de omliggende sogne? Hvor kom din Maren fra?
I nogle af de andre indlæg du har skrevet bosætter de sig i Dallerup, hvilket kunne tyde på at Anders var derfra. Hvorfor skriver præsten så ikke at Peder er fra Dallerup?
Altså jeg er ikke overbevidst.
Med Venlig Hilsen

Jan Hedegaard Skov
Aarhus
Slægt fra Himmerland og Thy

Kjeld Allan Larsen

hej Jan
Tak for hjælp til tydning.

Der er en hel del tråde, som jeg vil forsøge at rede ud, så nej, jeg er heller ikke sikker på, at det er den rette vielse.
Jeg bygger primært på to skifter, henholdsvis efter Jens Andersen og Maren Andersdatter, hvor deres fælles børn nævnes,og hvoraf nogle med aldesrangivelse.

mvh
Kjeld