Jeg kan ikke finde Gerda Olivia Larsen født 1911...

Startet af Dorthe Antonsen, 04 Apr 2011 - 17:28

Forrige emne - Næste emne

Dorthe Antonsen

I FT 1925 har jeg en familie i Slotsgade 35 der består af fader Ove Larsen, moder Anna Margrethe Jensen og de tre børn jeg kender: Verner Ove Larsen født i 1921, Poul Jørgen Larsen født i 1922 og Ruth Gerda Larsen født i 1924

MEN......

Der forekommer også et 4. barn som jeg ikke vidste eksisterede. Det skulle være Ove Larsens datter som han har fået da han skulle være 13 år!!! Hun hedder Gerda Olivia Larsen og skulle være født 29. april 1911 og på det tidspunkt er Ove Larsen altså KUN 13 år og bor i Fakse sogn. Har søgt hende i dette sogn under fødte kvinder, men uden held.

I FT 1925 står der at hun er født i København og ikke mere, er der nogen der har en ide til hvor jeg kan søge efter hende. Jeg har søgt i det sogn de andre børn er født i, også uden held.

Med venlig hilsen
Dorthe Antonsen
(2610)

Anne Mortensen

I FT 1925 har jeg en familie i Slotsgade 35 der består af fader Ove Larsen, moder Anna Margrethe Jensen og de tre børn jeg kender: Verner Ove Larsen født i 1921, Poul Jørgen Larsen født i 1922 og Ruth Gerda Larsen født i 1924

MEN......



Hvilken by og gerne et opslagsnr.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#2
København
Rigshospitalet  1910-1911
opslag 348
Gerda er født med efternavnet Andersen.
Dette bliver steget ud og nu er det Jensen.
Moderen er den 20-årige Ugifte  Anna Margrethe Jensen f. 6.9.90
---------------------
I kirkebogen er adressen Slotsgade 23 st.

FT 1911
København
Slotsgade
opslag 36
Kælder
Anna Margrethe Jensen med sin mor og familie.
Her er hendes f.dato 11.9.90 - men kan være en huske/eller skriverfejl.
----------------------------------
Nu er det jo ikke svært at gætte sig til at Slotsgade i FT 1925 er i København opslag 566.
Du må på Rigsarkivet og søge den rigtige far.
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karsten Jacobsen

Da Gerda Olivia bærer efternavnet Larsen, synes det næsten klart, at Ove Larsen senere har adopteret hende. Det vil der være en henvisning til i kirkebogen fra hendes fødesogn (som p.t. er ukendt?).

Når du alligevel skal på Rigsarkivet, er det værd at tjekke Justitsministeriets 2. kontors journalsager. Dette kontor tog sig af adoptionssager. Begynd med at lokalisere sagen i journalen. Sagen skulle også kunne findes ved hjælp af ministeriets registrant, hvis register har stikordet "adoption". Problemet er selvfølgelig: Hvilket år har den eventuelle adoption fundet sted? I værste fald må du gå alle år fra fødselsåret til FT 1925 igennem. Har du heldet med dig, vil du finde en hel sag om adoptionen og årsagen til denne, måske også navnet på den biologiske far. 

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

Jeg ville kigge efter fødslen i et af disse fire sogn, specielt de to førstnævnte, fra Fogsgaard:

Slotsgade
Kvarter: Udenbys Klædebo
Sognetilhør i 1890: Hellig Kors, Sankt Johannes
Sognetilhør i 1918: Blågårds, Hellig Kors

Finder du fødslen her, vil det undre mig meget, hvis der ikke står en henvisning til, hvornår adoptionen har fundet sted. Har du året, kan du nøjes med den journal i Justitsministeriet, 2. kontor.

MVH
Karsten


Anne Mortensen

kirkebogen fra hendes fødesogn (som p.t. er ukendt?).

???   ???

Hvad med det jeg har fundet på Rigshospitalet er det ikke hendes fødesogn ?
------------------------

Fordi Olivia bærer navnet Larsen er en adoption ikke sikker.
Hendes konf. må findes.
Navnet Larsen kan "bare" være skrevet af andre årsager.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

København
Helligkors 1920-1940
Konf.
opslag 108
Gerda Olivia Jensen
ugift Anna Margrethe Jensen
Slotsgade 35
---------------------------

Er klar over at disse oplysninger er en afskrift fra fødslen/dåben, men ikke et ord om adoption.

Indtil andet er bevist vil jeg mene hun ikke er adopteret.
Ej heller er der nogen bemærkning om, at hun har fået tilladelse til at føre familienavnet Larsen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karsten Jacobsen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=11968.msg60919#msg60919 date=1302027378
kirkebogen fra hendes fødesogn (som p.t. er ukendt?).

???   ???

Hvad med det jeg har fundet på Rigshospitalet er det ikke hendes fødesogn ?
------------------------

Jeg har til dato ikke set en fødsel på Rigshospitalet, som ikke OGSÅ er blevet ført i kirkebogen for det sogn, hvor familien boede. Det er denne indførsel, det er værd at lede efter. Den kan afsløre, om der var tale om en senere adoption.

MVH
Karsten

Anne Mortensen

#8
Jeg har til dato ikke set en fødsel på Rigshospitalet, som ikke OGSÅ er blevet ført i kirkebogen for det sogn, hvor familien boede. Det er denne indførsel, det er værd at lede efter. Den kan afsløre, om der var tale om en senere adoption.

Er ikke enig - her er både fødsel og dåb foregået på Rigshospitalet.
Konf. viser - som jeg husker - heller ikke noget andet sogn nævnt.
-----------------
Tilføjer:

Moderens adresse ved fødslen, som er jeg har oplyst, er Slotsgade og hun skulle da findes i disse sogne ??


Slotsgade

Kvarter: Udenbys Klædebo

Sognetilhør i 1890: Hellig Kors, Sankt Johannes

Sognetilhør i 1918: Blågårds, Hellig Kors

Øvrige forhold i 1918:
                  Postdistrikt: N
                   Politikreds: 6
                  Forsørgelsesdistrikt: 9A & 9B
                  Værgerådskreds: 8



Ændringer:
1858. Blaagaards Slotsgade ændret til Slotsgade.
----------------------
Dette checker jeg ikke - men det kan Dorthe.





Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

Hej,

Jeg er enig med Anne Mortensen i, at der i FT kan stå, det som ser pænest ud i forhold til omverden.

Min oldemor var gift Jensen, men havde en søn med ind i ægteskabet, som hed Carl Christian Nielsen. I de fleste FT står han opført som Carl Christian Jensen og har dermed samme navn som de andre børn født i ægteskabet med min oldefar. Men han var ikke adopteret - blev blot opført som Jensen.

Mange hilsner¨
Anette Eriksen

Anne Mortensen

Har lige søgt og fundet Anna Mar. og Gerda med mormoderen og nogle andre børn

FT 1916
Blågårdsplads
opslag 83

Hvem mon er moderen til de 2 drenge f. 1913 og 1915 ?
Men Anna Mar. har selvfølgelig 2 søstre ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karsten Jacobsen

Jeg forstår ikke argumentationen. Selvfølgelig kan det være, at barnet IKKE er adopteret, selv om barnet pludselig bærer farens efternavn i en folketælling, men selvfølgelig kan det OGSÅ være, at barnet er blevet adopteret...!

Holder man sig blot til den holdning, at det er en "fejl", at steddatteren pludselig hedder Larsen i en FT, går man glip af en guldgrube af oplysninger, hvis man ikke ulejliger sig med, om det måske IKKE er en fejl, og barnet måske vitterlig er adopteret af stedfaderen.

MVH
Karsten


Anne Mortensen

Hej

Var interesseret i at se hvad der stod om Gerda Olivia i FT 1921 og her undre det mig nu, at

FT 1921
Blågårdsplads
opslag 44
viser:
Anna Marg. Jensen U = ugift
Gerda Olivia Jensen
---------------------------
Ove Larsen og Anna Marg. bliver viet

Blågårds 1915-1923
opslag 138
5.December 1920
-----------------------

Hvor er Ove Larsen ?
Deres første ban bliver født 4.6.1921.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Dorthe Antonsen

Kære alle der har svaret på mit indlæg.

Undskyld jeg ikke har sagt tak for hjælpen noget før, men der har været sygdom i familien.

Tusind tak for ideer og oplysninger til alle.

Venlig hilsen Dorthe Antonsen