Slægten Banch i Horsens, i Skjold og i Brund

Startet af Sonnich Brinch Morgenstern, 15 Dec 2016 - 19:30

Forrige emne - Næste emne

Sonnich Brinch Morgenstern

Slægten Banch i Skjold sogn i 1600- og 1700-tallet

Min 4 x tipoldefar, Jens Jørgensen Banch 1723-1798, værtshusholder i Horsens, har længe drillet mig, men nu føler jeg mig ret sikker på, at jeg har fundet hans forældre i Skjold sogn, 8 km øst-sydøst for Horsens. De hed Jørgen Banch og Dorethe Rasmusdatter og blev gift samme sted 8/1 1713.
Slægtskabet er ikke blevet bevist, men det er det eneste, jeg har kunnet finde, der giver mening. Men jeg ved desværre ikke mere om Jørgen og Dorethe og trods intensiv gennemgang af Skjolds ældste (og meget ringe) kirkebog, har jeg ikke fundet mere med direkte sammenhæng. Der er en masse indførsler med navnet Banch og jeg formoder, at det er slægt/beslægtede.

Mit spørgsmål er derfor:
Er der andre i Slægt & Data, der forsker i Banch-slægten eller kender til mulige søgbare afskrifter af Skjold eller Horsens kirkebøger...?

På forhånd tak
Sonnich  :)

Ole Rasmussen

Hej Sonnich

Jeg kan måske hjælpe dig.

For 4-5 år siden søgte jeg selv efter en masse oplysninger i Skjold Sogns kirkebog og var ikke specielt imponeret over præsternes håndskrift. Til sidst besluttede jeg at lave en elektronisk og kommenteret afskrift og med hjælp af denne at fylde så mange huller ud som muligt.

Det viste sig at være en stor hjælp, for nu blev selv temmelig ulæselige linjer enklere at tyde, når man kunne støtte sig til de familiemæssige sammenhænge.

Afskriften dækker perioden fra 1688 til 1767 inkl. Der er mange lakuner i selve kirkebogen, og herudover er der et enkelt tidrum i 1742, som jeg simpelthen ikke har kunnet tyde. Men det allermeste er altså nu fuldt søgbart.

Jeg gav efterfølgende en elektronisk kopi af afskriften til Glud-Rårup-Skjold-Hjarnø lokalarkiv, men jeg ved ikke, i hvilket omfang den har været anvendt.


Jørgen Banch og hustruen Dorthe Rasmusdatter får adskillige børn. Sønnen Jens bliver døbt 2. søndag efter Påske 1723 (11/4).


Dette er optegnelserne for 11/4 1723: 

Dom: 2. post pasca (11/4) havde Jørgen Banch i Brund et drengebarn til dåben kaldet Jens. Faddere: Maren Rasmusdatter bar barnet; Jens Krag; Karen Pors; Anders Jørgensens datter.

Samme dag introducerede jeg Niels Degns hustru i Bisholt post partum. (opsl. 212)

Opslagsnummeret (212) er baseret på Arkivalieronlines tidligere nummerering. Nu har de ændret den til at være folio-baseret. Det betyder i store træk, at man kan omregne ved at dividere mit opslagstal med 2 og lægge 11 til i KB nr. 1, men kun 5 til i KB nr. 2. Du finder derfor opslaget i www.sa.dk i KB nr. 1 på opslag 117, midt på højre side, men den har du formodentlig allerede selv fundet.

Afskriften er for stor til at lægge op her på siden, men du får en privat mail i stedet.

Mvh. Ole

Henning Mortensen

Hej Ole

Jeg vil gerne se din afskrift for Skjold Kirkebog.

Jeg har også mulighed for at lægge en kopi på Bjerre Lokalarkiv, hvis du er interesseret  ;)
Bjerre ligger tæt på Skjold.

Godt nytår

Mvh. Henning
bjerrevej325@hotmail.com
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Lis B. Jensen

Hej Ole

Du skriver
CitatAfskriften er for stor til at lægge op her på siden, men du får en privat mail i stedet.

Har du overvejet at sende den til DIS og få den under Afskrevne kilder?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har fået en afskrift fra Skjold fra lokalarkivet dernede. Mon ikke det er dit arbejde...? Forfatter Ole K. Rasmussen. Det er et meget fint stykke arbejde, må jeg sige. Jeg skrev til dem i håbet om, at de kendte til Banch-slægten, men det gjorde de ikke.
Jeg ved, at der er en halvø meget nær kirken, der hedder Banken. Jeg kunne sagtens forestille mig, at den har noget med deres navn at gøre. Jeg havde dog håbet, at navnet Banche fik nogle klokker til at ringe hos dem og at de lå inde med bare en smule ekstra information, men ak.


Ole Rasmussen

Svar til Lis B. Jensen

Hej Lis. Jo, jeg havde faktisk allerede overvejet det tidligere, men på baggrund af følgende tekst:

"Her kan DIS-Danmarks medlemmer finde en lang række afskrevne kilder, som er doneret til foreningen af flittige medlemmer, der vil dele deres arbejde med os andre."

forstod jeg det sådan, at Kildeafskrifter kun var tilgængelige for foreningens medlemmer. Umiddelbart mener jeg, at det er i alles interesse, at der ikke er sådanne begrænsninger i adgangen til den slags generelle informationer. Derfor havde jeg valgt ikke at sende filen til DIS.

Nu har jeg imidlertid konstateret, at KILDE-afsnittet godt kan benyttes også uden medlemsskab. Det er fint, og jeg har derfor i separat mail sendt dig en kopi af filen, som godt må lægges på hjemmesiden til læsernes private brug.

Med venlig hilsen
Ole