Adoption kbh i 1880'erne og en del mere

Startet af Nanna Bjørneboe, 30 Mar 2011 - 20:50

Forrige emne - Næste emne

Nanna Bjørneboe

Hej forum
Jeg har en del spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på.
Som ny i slægtsforskningens kunst gik jeg i gang med min egen nære familie og fandt hurtigt ud af at min oldefar formentlig er adopteret.

Han hed Karl Otto Carstensen og er født i 1889 i København. I kirkebogen er forældrene anført til at hedde Frederiksen, men mine "officielle" tipoldeforældre Carstensen er faddere. Ved hans 1½ år ældre søster(Astrid, født 1888) er det samme tilfældet, dog hedder forældrene Ravn. Der er desuden en yngre søster(Xenia) født i 1893, og i hendes kirkebog er Carstensen anført som forældre, men med de førnævnte Frederiksen som faddere! Som en sidste pudsig ting er de to yngste: Karl Otto og Xenia døbt på den samme dato i 1894, dvs. Karl Otto har været 4-5 år gammel. Det skal desuden tilføjes at tipoldeforældrene først er blevet gift da Astrid er 1 måned gammel.

De eksakte data er:

Astrid Emilie Carstensen født 26/6 1888 i Trinitatis
Karl Otto Carstensen født 25/11 1889 i Trinitatis
Xenia Marie Gudrun Carstensen født 26/11 1893 i Helligkors
Vielse mellem Christian Adolf Joachim Carstensen og Maria Emilia Hagelberg 22/7 1888 i Trinitatis

Der er vist ikke tvivl om at i hvert fald de to ældste er adopterede, men er den yngste også det?

Kan nogen fortælle om adoptionsprocedurerne i København i 1880'erne og 90'erne?

Der står nogle ting i Kirkebogen ved dåbene , bla et mærke i Xenia's kirkebog som jeg ikke kender, er det udtryk for adoption?

Det tyder ikke på at hverken de (formentlig) biologiske forældre eller adoptions forældrene bor i Trinitatis sogn ved de 2 ældstes fødsel. Ligger der en "adoptionsmyndighed" i Trinitatis sogn i 1880'erne?

Ifølge folketællingen i 1890 bor Hr. og fr. Carstensen i Møntergade 32 med Astrid og Karl Otto (han er udøbt men fødselsdato stemmer). Hvorfor venter de til 1894 med hans dåb?

Hvorfor adopterer et så relativt ungt par(de er født i 1860 og 1862) allerede så tidligt i deres ægteskab? Der er intet der tyder på at det har været familie med de biologiske forældre.

Kom gerne med jeres bud og gisninger i denne sag som har givet mig en del flere grå hår. ???

Jeg er klar over at jeg kan se adoptioner på Rigsarkivet, men da jeg bor i Nordjylland er det sjældent jeg er i Kbh.
Skriv endelig hvis I har brug for flere data.

Mvh og på forhånd tak :)

Nanna

Bjarne Due Pedersen

Hvad er det præcise opslag på Karl Otto Carstensen født 25/11 1889 i Trinitatis ?
Du skriver at han blev døbt samme dag som Xenia fra 1893.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Nanna Bjørneboe


Hej Bjarne
De eksakte opslag er:

Karl Otto: Trinitatis 1885-1891 opslag 101
Xenia: Helligkors 1892-1895 opslag 133

Der står som en note hos Karl Otto at han er døbt i Helligkors. De "Carstensenske" forældre bor vist også i Helligkors sogn iflg. politiets registerblade.

Mvh og tak

Nanna

Bjarne Due Pedersen

Carstensen er biologiske forældre til Karl, ligesom Xenia og Astrid
I kirkebogen med Karl og Astrid, har kirkebogsføreren byttet om på forældre og faddere. det er et fænomen, der forekommer (ofte)
Hvis du ser på Karls side, er der f. eks. i forældrekolonnen nogen der har 2 mødre, 4 eller ingen forældre. Det er tilsvarende for Astrid.
Xenia er skrevet korrekt.

Tegnet W ved Xenia, kan jeg ikke forklare. Det ses flere steder i Kirkebogen, kan måske bare være kontrolmærke, for hvor langt man er kommet i forhold til Hoved- og kontraministerialbogen.

Karl er hjemmedøbt i 1890, så det er kun en fremstilling i 1894.

Dermed skulle spørgsmålene om adoption vist bortfalde  ;)
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Nanna Bjørneboe

Hej Bjarne

Tak for svar! Det er jeg rigtig glad for :)

Vi har i familien undret os over at han skulle være adopteret, men det er så afvist.

Jeg har lige et tillægsspørgsmål.
Hvorfor venter deres forældre med at gifte sig til efter fødslen? At der findes børn af ugifte mødre er nok set før, men at de gifter sig efter barnet er kommet til verden må have været usædvanligt.

mvh Nanna

Bjarne Due Pedersen

Det er også noget der sker ofte. Han er udlagt barnefader og "hænger på den" og så kan man jo lige så godt gifte sig og gøre hende til en ærbar pige, nu er det kun i kirkebogen at barnet er "uægte" familien er "normal" i det offentlige, der er jo ikke nogen der kan se hvornår de blev gift i forhold til fødslen  :)

Forskellen på ægte og uægte er kun vielsesdatoen. Mange er viet mens de ventede barn, jeg har set i egen slægt op til 3 uger før fødslen. Hvis det havde været "efter bogen" er det nok verdensrekord i barselsperiode  ;D
Jeg har sågar set præster med samme "problem", at de har avlet børn, før de blev gift.
Med venlig hilsen
Bjarne Due Pedersen
Med Lolland som midtpunkt for slægten
Bosat 3310, http://bjarne-due.dk

Nanna Bjørneboe

Tak skal du have Bjarne, jeg er blevet meget klogere. Trods den lidt uheldige start på ægteskabet blev de dog sammen livet ud....

mvh nanna