Folketællinger - hvorfor forskel mellem ddd.dda.dk og Danish Family Search ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 03 Okt 2016 - 12:35

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Når jeg søger på ddd.dda.dk så kan jeg ikke altid finde personer; men googler jeg så personen, så findes de pludselig på Danishfamiliysearch.dk.

Seneste eksempel var en Laust Jørgensen fra Lille Darum i Darum sogn i Ribe amt, folketællingen for 1787 - hvor han fremgår af Danish Family Search, men ikke på ddd.dda.dk

http://www.danishfamilysearch.dk/census1787/sogn1147/familylist

Hvad gør jeg galt, eller er ddd.dda.dk ikke til at stole på ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gitte Johansen

Ribe, Gørding, Darum, Lille Darum, , 1.Fam, FT-1787, C1727
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Laust Jørgensen   75   Gift   Husbond   Bonde og Gaardbeboer   
Anna Pedersdatter   52   Gift   Kone      
Laust Laustsen   20   Ugift   Deres søn af 2 ægteskab      
Niels Laustsen   10   Ugift   Deres søn af 2 ægteskab      
Kirsten Laustdatter   8   Ugift   Deres datter af 2 ægteskab      
Anna Nielsdatter   82   Enke   Konens Moder      
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Marie Holck

Han er i ddd her http://ddd.dda.dk/asp/vishusstand.asp

Jeg tror, at det handler om, at der søges forskelligt... Ofte skal man ikke udfylde alt for mange felter i ddd.

Christian Konstmann Autzen

#3
Ja - jeg har godt nok set, at andre kan få resultater, som jeg så ikke kan få.

Om årsagen hertil ? - jeg ved det ikke, og jeg har da prøvet lidt forskelligt på ddd.dda.dk 's hjemmeside, men lige lidt hjælper det åbenbart.

Jeg havde engang en en chef, en dirketør, og han sagde altid: "Lav det simpelt"

Og med simpelt ville jeg da mene, at - når jeg søger efter Laust Jørgensen i Darum i Ribe amt - så skulle alle med dette navn, eller blot med fornavnet "Laust" da blive vist, uanset årstal; sværere burde det ikke være.

Men Statens Arkiver kan så åbenbart lave det sværere  ;D

Efterskrift:
Ups: I dag kører den så korrekt !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Gitte Johansen

Jeg kan få ham frem med Laust alene, Jørgensen alene, Laust Jørgensen, både i Ribe amt og i Darum uden problemer, så hvad skriver du mere??

Ok, har set din rettelse :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Christian Konstmann Autzen

Hej Gitte

Tusind tak for din interesse i min sag - og jeg følger dig jo lidt, idet du er en helt utrolig hjælper i mangt og meget her på DIS-Danmarks hjemmeside, og du har også tidligere fundet personer i ddd.dda.dk, som jeg ikke selv har kunnet finde via den vej.

Gad vide om det er min deodorant, som den ikke kan klare  :D

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hanne Fisker

Hej Christian

Et tip som måske kan bruges.

Hvis et navn kan skrives på flere måder kan du feks. søge: La% Jørgensen.

% tegnet dækker flere bogstaver, mens en lav _ kun dækker et.

Af og til har jeg haft held med at søge på erhvervet og så bruge tre % tegn i navnefeltet, det virker dog ikke altid.

Håber det kan bruges.

Og ja Gitte er alle tiders hjælper.  :D

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Christian Konstmann Autzen

Hej Hanne - og alle andre, som også har hjulpet

Tak for hjælpen - og jeg må så håbe på, at jeg har bedre held fremover.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.