farfar Rasmus Giermann Jensen i lægdsruller

Startet af Winnie Kristiansen, 15 Aug 2016 - 10:36

Forrige emne - Næste emne

Winnie Kristiansen

kære alle, jeg har fulgt min farfars i lægdsrullen lægdets nr. 1 Søllerød. Her er han optaget i rullen i 1904. Derefter er der en henvisning til indkaldelse i 1908 (F) - hvis jeg har forstået det rigtigt. Når jeg leder her, kan jeg ikke finde ham under hans nye nr. 34. Kan nogen fortælle mig eller give et bud på, hvorfor hans nr. ikke findes der, hvor det egentlig skal være?
Han var ganske vist blevet far til 3 børn i mellemtiden, kan det have en betydning?
Han døde af den spanske syge i nov. 1918 efterladende sig 7 børn.
Tak på forhånd.

[vedhæfting slettet af admin]
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bent Hjeds

Hej Winnie

Du kan finde ham i 1. udskrivningskreds, 1908 F,  tilgangsrulle 5 - 153, opslag 244, der står han som nr. 34.

Venligst

Bent

Winnie Kristiansen

Tusinde tak begge to,
Der står så 1909 1-B-14  og derefter noget jeg ikke forstår U...
Bliver han fritaget eller skal han igen møde 1914? Er det et almindeligt 'fodtudse' regiment - eller hvad kalder man det?
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke

Winnie Kristiansen

Lige et spørgsmål mere : hvad betyder utspas.? Og har han overhovedet været inde som soldat og i givet fald som hvilken slags soldat?
Håber I lige kan svare. Tak
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke

Gitte Johansen

Han bliver slettet af lægdsrullen (utspas) i 1909.


Jeg kan ikke komme på AO og se, om han har været soldat.


Når AO kommer op at køre igen, kigger jeg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Der er ingen dato ved ham ved mødt/hjemsendt, så han har vel ikke været soldat.

Hvad 1-B-14 betyder ved jeg ikke.

Men han er ihvertfald ude af lægdsrullerne.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Winnie Kristiansen

Hej Gitte
Er det samme link du kan se eller rettere ikke se datoer, om han har mødt eller blevet hjemsendt?

Men tak for hjælpen til nu.

Måske en anden kan give et bud på 1 - B - 14???

Mange tak og god aften
Winnie
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke

Gitte Johansen

Der står ingenting ved mødt og/eller hjemsendt

Jeg ved ikke, om der står noget heri om anmærkningen.

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/09/godt-i-gang-med-laegdsruller.pdf
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Verner Bentsen

I B 14 = Uhelbredelig Døvhed eller Tunghørighed i høj Grad på begge Øren.

Verner

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Winnie Kristiansen

Hej Gitte og Verner

tusinde tak. Så blev det opklaret. Mærkeligt, min far nævnte aldrig at hans far havde nedsat hørelse.

Men mens I skrev til mig, fandt jeg selv følgende fra en tidligere tråd:


Jeg googlede og fandt flg., som Jørgen Green har forklaret i slægt og data tidligere til en anden spørger:

Tillige anfører Jørgen Green: "Herudover skal man være opmærksom på, at der ved siden af klassifikationskoderne findes kassationskoder for dem, der var helt tjenstudygtige som kan kendes ved et romertal I efterfulgt af et stort bogstav (A, B, C, D eller E) samt et tal samtidig med, at der enten står Udp (udygtighedspas = kasseret som soldat på sessionen), Udth. Pas (Udygtighedspas) U.T.M (Uegnet til Militærtjeneste), UTS (uegnet til soldat), Uts (udygtig til soldat) eller  Utspas (Utjenstdygtighedspas) samt koder med romertal II og III for dem, som ikke er fuldt tjenstdygtige, men kan anvendes som f.eks. militærarbejdere.

Romertallet I angiver, at pågældende er helt uegnet til enhver form for militærtjeneste. Romertallet II , at han er uegnet til den egentlige land- og søkrigstjeneste, men kan anvendes til andre former for tjeneste, som f.eks. militærarbejdere. Romertallet III angiver, at pågældende trods en legemsfejl eller svaghed kan bruges til visse arter af krigstjeneste.

Bogstavet angiver, hvor legemsfejlen er lokaliseret. A=Ingen bestemt legemsdel (f.eks. svær sindssygdom, åndssvaghed). B = Hovedet. C= i hals eller krop. D= overekstremiteterne (skulder, arme og hænder. E= underekstremiteterne (hofter, ben, knæ og fødder).

Tallet angiver mere specifikt, hvilken fejl eller mangel, der er tale om det pågældende sted. Listen over fejl og mangler i bekendtgørelsen er omfattende.

Hvis der f.eks. står I-D-2  så er pågældende helt tjenestudygtig på grund af en fejl lokaliseret i overekstremiteterne, som har medført betydelig svind i arm eller hånd med nedsat kraft til følge. Han skal derfor kasseres og have et udygtighedspas.

De relevante bekendtgørelser kan bl.a. ses på læsesalen på Rigsarkivet."

Jeg håber, at disse oplysninger om koder i vedtegninger på lægsruller, kan være andre til nytte.

Mvh. Søren Dahl Andersen



Så hvis jeg forstår det rigtigt, er fik min farfar et utjenstdygtighedspas fordi han havde noget galt med hovedet = B ??  Og altså at det drejede sig om tunghørhed på begge øren.

Tusinde tak - så er det på plads.
winnie

[vedhæfting slettet af admin]
mvh.
winnie kristiansen sommer
Munken 10
3740 Svaneke