Fæste af Borup Mølle fra ca. 1740-1756

Startet af Aase Madsen, 12 Jul 2016 - 12:59

Forrige emne - Næste emne

Aase Madsen


Mit spørgsmål er:
Hvor finder jeg det fæstebrev der beviser at Christen Christensen også kaldet Christen Bjergby, fæstede Borup mølle.
Jeg ved at Christen Bjergby kom fra Borup Mølle til Hvam Kro i 1756.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=247&bsid=222374&kb=-

Jeg ønsker at få opklaret hvem hans far var, for jeg tror ikke det er mølleren Christen Mikkelsen.
Hans Tørsleff bliver gift med en datter af mølleren Christen Mikkelsen, derfor virker det mærkeligt hvis Christen Christensen skulle være en søn af samme, for hvorfor er det så ikke ham der overtager møllen?

Det gamle indlæg, jeg har fundet:
Borup Mølle var ved matriklen 1688 ejet af salig Peder Lassens arvinger i København, men Mikkel Christensen Møller må ha købt den til selveje for i 1711 skøder han den til sønnen Christen Mikkelsen Møller.

Efter 1730 bliver Hans Tørsleff ejer af møllen som han selv beboer til engang i 1740erne.
Fra midten af 1740erne og frem til ca. 1755 hedder fæsteren af Møllen Christen Christensen, mens ejeren stadig er Hans Tørsleff.

Christen Christensen der formentlig også er en søn af Christen Mikkelsen Møller og Maren Jensdatter kaldes også Christen Bjergby.


Jeg har selv en formodning om at faderen til Christen Bjergby kan være Christen Nielsen Vinter, for han får en søn Christen der bliver døbt 23. maj 1723 i Borup, og den Christens alder passer med FT-1787.


Viborg, Rinds, Ulbjerg, Uldbierg Bye, , 4. familie, FT-1787, A4648


Christen Bierbye 64 Gift hosbonde kroermand 
Karen Nielsdatter 55 Gift madmoder   
Margrethe Bierbye 28 Gift datter af sidste ægteskab opholdende hos sin fader 
Christen Wacher 7 - hendes søn   
Jens Nielsen 40 Ugift tjenestefolk   
Hendrik Fridriksen 32 Ugift tjenestefolk   
Christen Laursen 18 Ugift tjenestefolk   
Marie Moustdatter 24 Ugift tjenestefolk
Venlig hilsen.
Aase Madsen