Efterlysning af landsby i Sverige - Kiellemo sogn

Startet af Jette Mejnertsen, 26 Jun 2016 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Jette Mejnertsen


Hej.

Jeg eftersøger ikke en person, men et sted i Sverige.

Jeg kan ikke finde stedet ved at google, men vil høre om nogen ved, om jeg kan komme det nærmere.

Det er måske bare 5 huse, som ikke eksisterer mere. Jeg ved det det ikke.

Det eneste jeg ved, er at det hedder Kiellemo sogn og ligger i  Sverige, og at 3  unge mænd kom derfra som soldater og blev i Danmark.

Jeg har før skrevet om personerne i dette link:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,647384,647725

Uddrag fra linket:

Anno 1715:d:11:Juni som var tred Pintzedag var Niels Joensen som er en aff de Svenske folch eller fanger, barnefød udi Kiellemo sogn i det gamle sverig..... sine egne Landsmænd N. Erich Joensen og Anders Joensen begge fødde i samme Sogn.

vh Jette


Eva Morfiadakis

TJÄLLMO

Östergötlands län.

Finspånga läns härad.

Tillhörde fram till början av 1600-talet Bobergs härad och angives i jordeböckerna för tiden 1630-talet-1713 höra till hälften till Bobergs härad samt till hälften till Gullbergs härad (socknen dock uppförd under Finspångalän).

Hörde åtminstone från 1667 i judiciellt hänseende till Hällestads och Tjällmo tingslag av Finspångaläns härad (uppbud av en gård i Tjällmo 21/2 1667, Hällestads tingslag A I:3:187).

Se dessutom "Finspångaläns härad i judiciellt hänseende", promemoria av H. Petrini april 1945
(doss. Finspångaläns härad).

Linköpings stift.

Eget pastorat.
Eva M
Eva M

Viggo Rasmussen

Hej Jette !

Kan det være Källemo ?

Svensk ortförteckning 1965: Källemo. Älvsborg län ( nu Västra Götalands län ) Tranemo kommune, postadresse: Ambjörnarp. Källemo är hållplats för rälsbuss (1965)

Venlig hilsen
Viggo Rasmussen

Eva Morfiadakis


Nils Jönsson blev trolovad 1715. Hur gammal var han då?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Det finns 2 Källemo i Sverige. Ingen av orterna är en egen församling.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Blev han krigsfånge vid Tönningen 1713?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Name     Nils Jonsson     
Gender     Male     
Christening Date     22 Mar 1696     
Christening Place     TJALLMO,OSTERGOTLAND,SWEDEN     
Father's Name    Jons   

Här är en kandidat från FS som inte sätter prickar ¨ på svenska ord.  Nils Jönsson är ingen ovanlig namnkombination.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis




Erich Jonsson
 
Sweden Baptisms
         
Name     Erich Jonsson     
Gender     Male     
Christening Date     07 Oct 1694     
Christening Place     TJALLMO,OSTERGOTLAND,SWEDEN     
Father's Name    Jons 


Det finns en Erik Jönsson. Det finns flera Anders Jönsson födda mellan 1687 och 1700.

Eva M
Eva M

Jette Mejnertsen


Hej Eva.

Jeg synes, at mænd født i 1690erne må være for unge til at være med i Svenskekrigene.

Jeg tror, de kom til Danmark omk. år 1700, det har jeg dog ikke undersøgt nærmere.

vh Jette

Eva Morfiadakis


Kom de i fångenskap omkring 1700 är de föreslagna för unga. Jag gissade på kapitulationen vid Tönningen 1713.

Eva M
Eva M

Jette Mejnertsen

#11
Uden at være svært historiekyndig kan jeg vist sige, at svenskerne var her i landet i nogle år, de var ikke i fangenskab, men boede rundt om på bøndergårde, der var vist ikke tale om deciderede krigshandlinger her på egnen, men det var jo dyrt for bønderne at give dem og deres heste forplejning.

Kan godt høre, at jeg må sætte mig noget mere ind i det emne.

Fandt lige dette link:

http://kkermit.dis-danmark.dk/nordiske%20krig-01.htm

Dækker ikke Sjælland, jeg må lede videre.

vh Jette


Eva Morfiadakis



Vi svenskar betraktar det som fångenskap. Vet att jag hjälpt någon med en Langberg, anfader till Jesper och Ebbe Langberg. Svenskarna fick arbeta hos bönderna för att försörja sig. Många gifte sig i Danmark och återvände aldrig till Sverige.

Jag kan förstå  att de stannade i Danmark. Sverige var under Karl XII hela tiden i krig.

Jag läste någonstans att man sålde en del svenskar för 10 kr styck till Venedig som hade krig med Turkiet.

Jag har sett en siffra på hur många som kom i fångenskap, men jag minns inte nu hur många. Det var inte bara danskarna som fick fångar utan också t ex Ryssland.

Jag kan säga Kiell/e/mo och Tjällmo (förr stavat Tjellmo) uttala likadant på svenska. Den som skrivit har nog skrivit ordet på gehör.

Eva M
Eva M

Jette Mejnertsen


Spændende, jeg må læse lidt mere om det.

Jeg tror også, det er skrevet efter gehør.

Tak for hjælpen.

vh Jette