Christen Linde Alexandersen Nygaard

Startet af Helle Rau Hartmann, 27 Apr 2016 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Dette opslag er faktisk ikke et spørgsmål.
Jeg har skrevet alt det nedenstående som information til hvem der måtte have interesse i
Christen Linde Alexandersen Nygaard.

For længe siden oprettede jeg en tråd her på DIS, der handlede om min direkte ane,
Christen Linde Alexandersen Nygaard, som jeg ved, har voldt mange slægtsforskere problemer.

Det nye i sagen er, at jeg omsider har fundet ud af, hvor han blev konfirmeret.

Så dette opslag er blot til information for dem, som interesserer sig for personen og denne slægt.

Christen Linde Alexandersen Nygaard er søn af komtesse Elisabeth Henriette Christiane von Deden og gårdmandssønnen fra Timring Sogn, Alexander Nielsen Nygaard.

Christens forældre fik før ægteskabet en datter, som siden blev kendt som Hittebarnet fra Sunds.
Hun hed Eulalia, født i Sunds 1787. Hun voksede op hos faderens kusine og mand, som påstod at de havde fundet det mystiske hittebarn med en seddel på maven i en tørvestak. Men efter forældrene var blevet gift og havde fået et par børn, kom Eulalia hjem til dem at bo, og blev konfirmeret som Eulalia Alexandersdatter Nygaard.

Alexander og Elisabeth von Deden blev omsider gift i Aulum Præstegård, 1793:
CitatDen 17. November 1793 havde Sr. Alexander Nyegaard og Elisabeth Henriette Christiane Deden Trolovelse.
Forlovere var Michel Iversen Gabs og Niels Enevoldsen, som vedstaar, at samme Trolovelsespar er hinanden ganske ubeslægtiget, og i det øvrige indestaar for alt det deraf kunde flyde for Eftertiden.
Tilstaar: Michel Iversen Gabs. Niels Enevoldsen.
Anno 1793, den 1. December, havde Sr. Alexander Nyegaard og Elisabeth Deden Bryllup, kopulerede i Aulum Kirke. Deres Bryllup stod i Aulum Præstegaard.

2 sønner blev født i ægteskabet:
1. Christen Linde Alexandersen Nygaard, født på Nygaard i Timring Sogn i december 1794, døbt i Timring den 18. februar 1795.
2.  Johan Christian Alexandersen Nygaard, født i Timring Juleaften 1797, hjemmedøbt 1. Juledag.

Den yngste søn blev i Timring, hvor han blev husmand og fik mange børn, som selvsagt har mange nulevende efterkommere i dag.

Men længe troede de fleste, at den ældste søn, som i øvrigt var opkaldt efter faderens arbejdsgiver på Møltrup Gods, måtte være død inden konfirmationen, idet han ikke fandtes konfirmeret i Timring som sin lillebror og storesøster.

Nu er det sådan, at da jeg for omkring 5 år siden begyndte at forske i min slægt, da vidste jeg jo udmærket godt at jeg stammede fra Christen Linde Alexandersen Nygaard, som døde på Vejle Sygehus i 1870.
Men jeg kendte ikke noget til hans slægt, ud over at jeg kunne huske at min forlængst afdøde farfar og min også nu forlængst afdøde farbror havde fortalt mig som barn, at han stammede fra noget adel.

Derfor kom det jo ikke lige som en overraskelse for mig personligt, at Christen Linde Alexandersen Nygaard ikke var død som barn, eftersom han er min velkendte ane på min farfars side - og han har talrige nulevende efterkommere.

Tilbage til konfirmationen, som jeg ved min onkel og andre slægtsforskere har søgt i kirkebøgerne i årtier uden held.

Jeg har kigget lægdsrullerne igennem, og heraf fremgår det, at Christen Linde Alexandersen Nygaard som 12-årig kom til Hanbjerg Sogn, hvor han tjente på Handbjerggaard.

Så det var jo nærliggende at kigge efter hans konfirmation dér. Og der var BINGO.

Han er konfirmeret første søndag efter Påske, den 5. april, 1812, i Handbjerg Kirke, noteret som:
CitatChristen Linde Alexandersen, født i Timring Sogn, døbt den 18de Febr: 1795.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123404#163385,27444625

Om Handbjergaard fra danskeherregaarde.dk:
CitatI 1682 blev gården efter nogle få år på kreditorers hænder solgt til Christen Linde. Han var en dreven og hovedrig forretningsmand, der allerede ejede 12 herregårde på egnen. I 1702 blev Christen Linde optaget i adelsstanden og fik navnet Christen de Linde. Da han to år senere døde, arvede hans søn af samme navn Hovgaard og det nærliggende Volstrup.

Slægten Linde ejede Handbjerg Hovgaard i over halvandet hundrede år ‒ fra 1682 til 1843. Gennem perioden var der forskellige tiltag på gården. I 1775 blev den nuværende hovedbygning opført og haven anlagt under Jens de Linde. Han opgav desuden studedriften og satsede i stedet på mejeridrift, det såkaldte hollænderi, og sørgede for at bortsælge fæstegårdene til bøndernes selveje. Hans efterfølger udstykkede selve hovedgården i mindre parceller, hvoraf Handbjerg Hovgaard udgjorde hovedparcellen.

Henrik de Linde afgav  gården i 1843 til D.C. Petersen.

Som det fremgår, var min ane, Christen Linde Alexandersen Nygaard, ikke blot opkaldt efter Christen Linde, men han kom også tidligt ud at tjene på en af Christen Lindes ejendomme.

Historien har det med at gentage sig.
Christen fik selv en søn inden ægteskabet, med gårdmandsdatteren Anna Else Nielsdatter Bjerregaard i Hørup, Jelling.
Denne søn hed Christen Christensen Nygaard, og blev født i Jelling 21. september 1824:
CitatFødt 1824, 21 September. Christen Christensen. Hjemmedøbt 22 September, Daab kundgjort 31 October. Forældre: Ane Else Nielsdatter af Hørup – af Bondestand Til Barnefader udlagt en Karl ved Navn Christen Christensen paa Hygum Mark. Fadderne: Pigen Mette Maria Andersdatter paa Hørup Mark bar Barnet; Øvrige Vidner vare Peder Nielsen, Christen Jørgensen, Niels Nielsen, alle af Hørup, og Jørgen Christensen af Kollerup Mark. Alle af Bondestand. Et uægte Barn.

Som det nok falder i øjnene, opgives barnefaderen som Christen Christensen på Hygum Mark.
Jeg aner ikke hvorfor - men Christen Linde er måske af præsten eller degnen fejlagtigt blevet antaget for at være en søn af Christen Linde på Møltrup.
Christen Linde Alexandersen Nygaard og Anna Else Nielsdatter Bjerregaard bliver viet i Jelling Kirke i 1829.
CitatChristen Alexandersen Nygaard, 29 Aar, Tjenestekarl i Aale.
Ana Else Nielsdatter, 27 Aar, Tjenestepige i Hatting.
Forlovere: Niels Bjerregaard, Jens Nielsen.
Viet den 16. August i Kirken (Jelling)

Som det ses af kirkebogen, fremgår det ikke, at Anne Else har født et barn inden ægteskabet - og det ses at begge har været ude at tjene penge til etablering som et par, indtil de var klar til at gifte sig.

Det har nok været tradition i denne slægt, for det gentager sig nemlig også for Christen Christensen Nygaards barnebarn, Mette Marie Bertelsen, som var datter af Christen Christensen Nygaards ældste datter, Ane Christine.

Ane Christine blev gift med Søren Peter Bertelsen, en former på kakkelovns-fabrikken Hess i Vejle.
De fik i juni 1876 en datter, min farfars mor, Mette Marie Bertelsen.
Men vielsen fandt ikke sted førend december 1880.
I den mellemliggende tid var parret hver for sig ude at tjene, i Hornstrup Kirkeby (hvor Christen Linde Alexandersen og Anna Else havde boet), og barnet opholdt sig hos sin mormor og morfar de første 3 år.
Efter vielsen fik parret yderligere en masse børn.

Nu vil mange nok tænke - ER disse børn, som blev født før deres forældre gifte sig med hinanden, nu også biologiske børn af mødrenes ægtemænd?

Dertil kan jeg sige, at der ikke foreligger nogen dokumenter eller folketællinger som kunne tyde på andet, og hvad angår min oldemor Mette Marie Bertelsen, lignede hun begge forældre og alle sine søskende i en grad, så man overhovedet ikke kan komme i tvivl.
Og hendes mor, Christiane, som var barnebarn af Christen Linde Alexandersen Nygaard, lignede påfaldende Christen Lindes lillebror, som der faktisk findes et par billedere af - lige som hun også meget påfaldende ligner Elisabeth von Dedens søster Cæsarine, som der findes et maleri af.
Derudover har en nulevende efterkommer af Christen Lindes lillebror et klart DNA-match med min gamle far, som jo er tip-tip-oldebarn af Christen Linde Alexandersen Nygaard. Og denne efterkommer og jeg har ingen andre fælles slægtsgrene.

Christen Linde Alexandersen Nygaard blev lige som sin lillebror husmand. Han havde en ejendom i Hornstrup Kirkeby, tidligere kaldt Grundet By. Stedet hørte ind under Store Grundet ved Vejle, ejet af von Lüttichau-slægten. Elisabeth von Dedens mormor var Eva Maria von Lüttichau, gift med Falck Daniel de Castonier.

Elisabeth Henriette Christiane von Deden døde i Timring 1826.
Hendes mand, Alexander Nielsen Nygaard, døde allerede 1813, i Timring.
Christen Linde Alexandersen Nygaards farfar og farmor døde i henholdsvis 1785 og 1796.
Søsteren Eulalia døde allerede i 1813, samme uge som sin far, og som sin lille uægte datter.

Om der har ligget en eller anden tragisk forklaring bag de pludselige dødsfald i 1813, og bag det faktum at Christen Linde allerede som i hvert fald 12-årig var ude at tjene langt fra hjemmet, ved jeg ikke.
I hvert fald blev båndene til fortiden hurtigt klippet, skønt jeg ved at Christen Linde da han opholdt sig i Jelling, af og til fik besøg af den jævnaldrene fætter, Alexander Johansen Nygaard fra Timring/Herning.

Christen Lindes og hustruen Anna Elses hjem i husmandsstedet i Hornstrup Kirkeby ses i folketællingerne - udover parret selv og deres eneste søn Christen Christensen Nygaard - at have huset forskellige stakler og uægte børn, som var under offentlig forsørgelse. Det kunne se ud som om parret livet igennem tog sig af socialt udsatte mennesker.

Som årene og generationerne løb afsted, blev historien bag familien glemt, og kun et forvansket ekko var bevaret i min farfars mors familie. Der gik nemlig historier om et adeligt islæt, en tragedie af en art, skam og skændsel og udstødelse, og slægtsnavnet Lüttichau og Castonier samt von Deden.

Men detaljerne var noget udflydende og jeg tror at de temmelig usammenhængende historier bar præg af lidt digt og 'lim' og antagelser hist og her, i et forsøg på at få tingene til at passe sammen.

Det er rigtig sjovt, nu hvor det er langt lettere at søge oplysninger på nettet og i arkiverne, og langt lettere at få kontakt til andre fjerne slægtninge ad samme vej, omsider at være i stand til at rede trådene ud og finde frem til fakta.

Herunder er DNA som værktøj et ekstra plus, men dog kun som en overbygning oven på al den benhårde traditionelle efterforskning i kilderne.

Min farbror hævdede at Christen Lindes eneste søn, Christen Christensen Nygaard (1824 Jelling - 1893 Vejle Købstad), blev begravet i Lüttichau'ernes familiegravsted i Hornstrup Kirkeby.

Såvel Christen Christensen Nygaard som hans hustru, Inger Cathrine Pedersen Nyborg, tjente ved vielsen i 1854 på Store Grundet i Vejle, Lüttichau'ernes ejendom.

Jeg håber at nogle af disse oplysninger vil have interesse for andre slægtsforskere nu og i fremtiden.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS, efter at have fundet frem til at Christen Linde Alexandersen Nygaard allerede længe før sin konfirmation og FØR hans far Alexander døde, kom til Handbjerggaard, som var ejet af Christen Linde, og siden bosatte sig langt fra sin familie - så har jeg fået en personlig mistanke.

Denne mistanke bygger kun på tankespind.

Men jeg synes det er lidt påfaldende, at min Christen Linde Alexandersen Nygaard for det første er opkaldt efter Christen Linde på Møltrup (hvor moderen boede og hvor faderen var ansat som gartner), for det andet at han kommer ud at tjene i årevis på en af Christen Lindes ejendomme, og for det tredje at han både ved trolovelsen med Anna Else Nielsdatter Bjerregaard i Jelling, OG ved sønnens fødsel i Jelling kaldes Christen CHRISTENSEN....

Samtidig med at han vælger at kalde sin eneste søn for CHRISTEN.

SKULLE det monstro forholde sig således, at det ikke er Alexander der var far til Christen Linde, men derimod........Christen Linde?

Hmmm......

Nå. Det forbliver en mulig hypotese, og som sagt tankespind.

Om Møltrup, hvor Elisabeth von Deden og Alexander Nygaard opholdt sig i deres ungdom:
CitatVed Christen Lindes død overtog sønnen, Niels Linde, herregården, som herefter forblev i slægtens eje i flere generationer. I slutningen af 1700-tallet, da endnu en Christen Linde sad på gården, blev store dele af fæstegårdene solgt fra, hvilket var et generelt kendetegn for vestjyske herregårde i denne periode.

Møltrups landbrugsbedrift bestod herefter af selve hovedgårdsjorden. Enken efter Christen Linde, Ytte D. M. de Grib, solgte ved en auktion i 1813 Møltrup samt Timring kirke til en købmand fra Ringkøbing

Omtalte Christen Linde på Møltrup var forud for ægteskabet med Ytte de Grib (Jutta) i øvrigt gift med Sophie Hedevig von Lüttichau (1740-1779).

Samme Christen Linde, som jo altså vides at have kendt både Elisabeth von Deden og hendes ægtemand godt, døde i øvrigt i 1812, samme år som vi finder den unge Christen Linde Alexandersen Nygaard (via lægdsrullerne) på Handbjerggaard.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS, jeg kom til at skrive, at dén Alexander Nygaard som ofte besøgte Christen Linde Alexandersen Nygaard i Jelling, var hans jævnaldrende fætter.
Det var han ikke. Alexander Nygaard var derimod en NEVØ, en jævnaldrende fætter til Christen Linde Alexandersen Nygaards SØN, Christen Christensen Nygaard.

Ifølge lægdsrullerne opholdt Christen Linde sig før konfirmationen i Handbjerg sogn, hvor han blev nogle år.
Derefter havnede han i Ikast, Tulstrup på et tidspunkt, og faktisk stod han i lægdsrullerne for Ikast i den periode hvor han skulle have truffet sin senere hustru og gjort hende gravid.

Det skaber igen usikkerhed om det biologiske far-søn-forhold mellem Christen Linde Alexandersen Nygaard og Christen Christensen Nygaard....

Dog har vi stadig beretningen fra datteren til Alexander Johansen Nygaard, som fortalte at hendes far af og til besøgte sin onkel, Christen Linde Alexandersen Nyggaard i JELLING.

Så vi ved med sikkerhed at han på et tidspunkt faktisk HAR haft fast opholdssted i Jelling.

Fra folketællingen 1834 ved vi, at Christen Linde Alexandersen på daværende tidspunkt boede med kone og søn (plus nogle stakler som de husede) i Hornstrup Kirkeby (Grundet By):
CitatVejle, Nørvang, Hornstrup, Kirkebye Mark, et Huus, 34, FT-1834, C1375
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Alexander Nygaard   40   Gift      Huusmand og Dagleier   
Ane Else Njelsdatter   35   Gift      Hans Kone   
Christen Christensen   10   Ugift      Deres Søn   
Jens Jensen   3   Ugift      Et uægte Barn, underholdes af Moderen   
Laurs Jensen!!   65   Gift      Indsidder og Aftægtsmand   
Kjersten Njelsdatter   66   Gift      Hans Kone   
Petra Chathrine Kjerstine Pedersdatter   6   Ugift      Begge uægte Børn underholdes af Fattigwæsenet   
Laurs Laursen   11   Ugift      Begge uægte Børn underholdes af Fattigwæsene

Her ses det at sønnen Christen kun er 10 år.
Men hvor længe familien har boet i Hornstrup Kirkeby på dette tidspunkt ved jeg ikke.
De må givetvis have boet i Jelling nogle år forinden.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle