Anders Olufsen, Særslevgaard, Særslev s., Skovby h., Odense a. Ca. 1600

Startet af Jytte Duholm, 23 Apr 2016 - 13:51

Forrige emne - Næste emne

Jytte Duholm

Kære alle!

Anders Olufsen var ifølge adskillige slægtsbøger og internetstamtavler søn af købmand Oluf Hansen (ca. 1545 – 1599)  og hustru Maren Pedersdatter i Odense.

Moderen overtog i 1602 gården Særslevgaard i Særslev sogn, (Skovby herred, Odense amt), som senere gik i arv til sønnen Anders Olufsen.

Anders Olufsens børn var sandsynligvis Jens Andersen (ca. 1624 – 1693) i Maderupgaard, Mette Andersdatter (ca. 1624 – 1681) i Kærbyholm, Christen Andersen (ca. 1628 – 1707) i Kærbyholm, Oluf Andersen (ca. 1629 – 1713) i Reveldrup og Søren Andersen (ca. 1632 – 1714) i Brolund.

Siden jeg for nogle år siden kunne føje Mette Andersdatter i Kærbyholm til mit stamtræ, har jeg undret mig over forbindelsen til Anders Olufsen i Særslevgaard og videre tilbage til købmandsslægten i Odense. Jeg synes, beviserne ser ret spekulative ud, simpelthen fordi Anders Olufsen er en person, man næsten intet ved om.

I slægtsbogen Slægtsbog for efterkommere efter Jens Hansen (Wædele) født 1801 i St. Vædelegård, Veflinge sogn, Dansk Slægtsforskning Fredericia 1969 nævnes, at Anders Olufsen levede så sent som 1632. Andre steder på nettet optræder mange forskellige årstal i forbindelse med ham.

Mit spørgsmål er simpelthen det enkle: Nævnes Anders Olufsen overhovedet i samtidige kilder – og i så fald hvor og hvornår?

Jeg er bekendt med den trykte litteratur om Anders Olufsen, så det er simpelthen originalkilderne, jeg er interesseret i.

Kender nogen mon dem?

Venlig hilsen

Jytte Duholm, Odense

Jesper Holm

Jeg kan bidrage lidt med Oluf Hansens familie, der står lidt om ham i "Studier over det fynske Rådsaristokrati i det 17. århundrede", den udmærker sig ved en omhyggelig reference til samtidige kilder.

Essensen er at Oluf Hansen, død 1600, købmand, gift med Maren, død ca. 1620, havde bl.a. følgende søskende:

1. Apelone Hansdatter, g.m rådmand i Odense Poul Nielsen, skifte 16/12-1626 (Odense, opslag 7)
2. Eline Hansdatter, g.m. rådmand i Odense Niels Jacobsen

Deres forældre skulle være Købmand Hans Olufsen, død 1563 og Karen Gregersdatter, død før 1610.

Der står også nævnt nogle af børnene til Oluf (det fremgår at listen ikke er komplet)

a. Hans Olufsen, ærkedegn og sognepræst i Ribe
b. Anne Olufsdatter, g.m. Anders Rasmussen Svitzer i Odense
c. Claus Olufsen i Oslo

Maren er endvidere nævnt i en retssag, hvor hun er tiltalt, fordi hun var indført i en gård i Særslev, jf. "Kongens Rettertingsdomme 1695-1614 ved  V.A. Secher, Kbh 1881-1886" (20/4 1602)

Mvh
Jesper

Jytte Duholm

Kære Jesper!

Tak for dit udførlige svar.

Jeg kender godt den bog, du omtaler, og det generer mig, at den grundige Svend Hansen netop ikke inkluderer Anders Olufsen i Oluf Hansens børneflok. Som du skriver, udelukker Svend Hansen på den anden side ikke, at der kan have været andre børn.

En anden ting, jeg ikke er så glad for, er, at retssagen fra 1602 egentlig endte uafklaret: Man ved ikke, om Oluf Hansens enke faktisk endte med at overtage den 3. part i Særslevgaard, som hun havde fået som betaling for en gæld.

Det var - formoder jeg - oprindelig brygger Frederik Christian Rasmussen, som kom med tesen om Anders Olufsen i Særslevgaard. Beviset var ovennævnte retssag samt en kiste med initialerne A.O.S og årstallet 1607 eller 1617, som stod på Kærbyholm i Frederik Rasmussens barndom. Det ser i øvrigt ikke ud til, at Frederik Christian Rasmussen har fundet andre oplysninger om Anders Olufsen i en i øvrigt gennemarbejdet slægtsbog. (Se evt. http://www.ronlev.dk/webdokumenter/min_slaegtsbog_af_fred_kr_rasmussen_1933.pdf)

Jeg er klar over, at slægtslinjen er alment accepteret af slægtsforskere med større kendskab til Fyn end undertegnede (jeg er mere hjemme i det vestjyske), så jeg forestiller mig, at Anders Olufsen må være nævnt i Særslevgaard senere i 1600-tallet, men hvor?

Venlig hilsen

Jytte



Henrik Brandt

Hej Jytte,

Du kunne prøve at undersøge, om Særslevgård nævnes i Kancelliets brevbøger. Det er skrivelser fra Danske Kancelli, som er udgivet i bogform, og der nævnes mange person- og stednavne i bøgerne. Måske kan du der finde ud af, hvem der havde Særslevgård i starten af 1600-tallet? Der er links til bøgerne på denne side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/other/other-collection/28

mvh Henrik

Jytte Duholm

Kære Henrik!

Tak for din respons.

Jeg har været igennem Kancelliets brevbøger, men vidste ikke, at de nu også er kommet på nettet.
Det var en nyttig oplysning.

Venlig hilsen

Jytte