Søgning i FT

Startet af Lars J. Helbo, 05 Apr 2016 - 23:03

Forrige emne - Næste emne

Lars J. Helbo

Jeg har været ved at lege lidt igen.

Denne gang er adressen http://ddd.salldata.dk Man kan søge i indtastede FT, i første omgang de komplette årgange. Begynd med at vælge år og amt. Så dukker de øvrige felter op. Udfyld efter behov.

I felterne navn og fødested kan man bruge _ som wildcard for et tegn og % for flere tegn. Man kan imidlertid istedet sætte mærke i den lille firkant ude til højre, hvor der står "søg fonetisk", så skulle det normalt ikke være nødvendigt at bruge wildcards.

Det er lidt teknisk, så jeg vil ikke give en lang forklaring. Prøv istedet at vælge et år og et amt og søg så på et af de "problematiske navne" (f.eks. Kresten Petersen, Jakob Lauridsen eller Ane Marie Olsen) - søg med og uden markering ved fonetisk og bemærk forskellen.

Resultaterne vises i en tabel. Klik på navnet for at se alt om denne person. Ude til højre er der tre ikoner. Det er link til hhv. husstanden, dokumentationen og den scannede original.

Ellers står der også noget i hjælpefilen - eller spørg her. Håber nogen kan bruge det til noget.

Tine Susanne Olsen

lyder spændende tak for det
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Marianne Kiel Hein

Super fedt :)
1000 tak - glæder mig til at prøve det af :)

Lis B. Jensen

Hej Lars

Det ser godt ud.
Er det bevidst der er udeladt feltet Stilling i husstand?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lars J. Helbo

Ja, sådan set. Eller rettere stilling i husstand og erhverv vises i samme felt. Det er jo forskelligt, hvad feltet kaldes fra årgang til årgang; men indholdet er det samme, bare lidt forskelligt fordelt.

Lis B. Jensen

Tak - det have jeg ikke opdaget.
Jeg har bare været irriteret over at man ikke længe får alle oplysninge rpå en gang når man søger i DDA
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Det virker rigtig godt  :)
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Bente Frilund Gjørup

Det er alle tiders. Supernemt at bruge. Har prøvet det både fra ipad og pc og det virker hver gang og så oven i købet hurtigt.

Mvh

Bente

Susanne Østergaard Christensen

Hej Lars.


Fantastisk stykke arbejde du har lavet. Det virker godt nok hurtigt.

Jeg har lige opdaget en fejl, når man vil se de originale folketælling, så får man nogen steder den forkerte folketælling tilknyttet.

Her er et eksempel:
http://ddd.salldata.dk/show.php
(Ps. Du skal lige skrive Nørre Horne i Herred først, for at få mit resultat)

Hvis du klikker på den nederste Søren Jensen i Vium, så får man ikke Sønder Vium folketælling men Sønder Bork, og klikker du på den nederste Søren Jensen i Sønder Bork, så får man Strellev Sogn originale folketælling.
Eller gør jeg noget forkert ?.


Men igen et fantastisk stykke arbejde, som nok vil blive et af mine foretrukne arbejdsredskaber.


Mvh.
Susanne Christensen
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Lars J. Helbo

Det er rigtigt. Der kan være/er sikkert fejl i tilknytningen af scannede kilder. Problemet er jo, at der (naturligvis) ikke står noget opslagsnummer i indtastningerne, for da de blev lavet, var der ingen, der havde tænkt på scanning  ;)

Der skal altså laves en sammenføring. Det vil (stort set) sige, at jeg har lavet en liste med indtastningsnummer (kip-nummer) og scanningernes (bid-nummer). Men der er over 9 millioner poster bare i disse komplette årgange, så der kan nemt være fejl i dem. Jeg kigger på den. Hvilken årgang er det?

Det er iøvrigt lidt af samme grund, at man kommer hen til første side i scanningen. I indtastningernes kildefelt står der jo normalt et folio- eller skemanummer, så det er som regel ret nemt at bladre hen til den rigtige side. Men hvis det skulle ske automatisk, skulle de tilordnes manuelt, og det synes jeg ikke, er umagen værd.

Lars J. Helbo

Nå nu fandt jeg i hvert fald fejlen i 1801  :D

Problemet var, at RA i Odense mener, det hedder Aadum sogn, mens RA i København kalder det Oddum sogn. Når Aadum skrives Ådum og listerne sorteres alfabetisk, står sognet nederst i Nørre Hore herred. Med hvis det hedder Oddum, kommer det før Strellev, Sønder Vium, Sønder Bork, og dermed kommer listerne ud af synkronisation.

Det bliver rettet nu.

John Nielsen

Hej Lars

Hos DFS har de et projekt der tilknytter FT indtastningerne til originalerne.
Der kan du sikkert hente hjælp.

Hilsen John Nielsen

Lars J. Helbo

Jeg har godt hørt om det; men jeg synes ikke rigtigt, jeg gider beskæftige mig med det. Det vil være et gigantisk arbejde, at gennemgå de mange millioner poster og tilføje opslagsnumre, og hvad så, hvis RA pludselig ændrer deres system? Så kan vi starte forfra.

Overfor det står, at kilderne normalt indeholder et folio- eller tabel-nummer. Det ændrer sig aldrig og ud fra det er det normalt aldrig noget problem, at bladre hen til den rigtige side. Så jeg synes det er en masse arbejde, for ikke ret meget fordel.

Lad os hellere bruge kræfterne på noget fornuftigt - f.eks. indtastning af resten af 1860, 1901 eller 1930.

Lars J. Helbo

Fejlen var i både 1787, 1801 og 1834. De to første er nu rettet. For 1834 er den rettede udgave lige nu ved at blive indlæst i databasen.

Dan Nicolaysen

Tilknytningsprojektet på DFS er der mange som syntes er et fornuftigt projekt. Desuden har det ingen betydning om RA laver noget om. Hvert opslag på DFS har sin egen nøgle, og hver indtastning har sin egen nøgle. De to nøgler vil aldrig blive ændret så længe opslaget og indtastningen eksisterer, og de parres derfor sammen som en fælles tilknytning. Om så RA skiftede hele deres system ud med et fra SallData, så har det ingen betydning på tilknytningsprojektet, og der vil aldrig være behov for at starte forfra.

DFS mange brugere har allerede tilknyttet hele 1787, 1801, 1834 og 1840 er på 73%. 1845 er på 57% og 1850 er på 45%. Alle de andre folketællinger og status på tilknytning kan ses på http://www.danishfamilysearch.dk/census Så projektet er ikke så gigantisk alligevel, og det bliver nok  færdigt her i 2016. Til gengæld er der 8 andre projekter på DFS, og snart kommer der 4 mere. Nogle af dem er godt nok gigantiske, især gadeprojektet, som drejer sig om fuld tilknytning af alle indtastninger (FT, KB og andre kilder) til samtlige danske gader og stednavne. Det vil nok tage nogle år at komme igennem, selv om Københavns amt allerede er 73% tilknyttet på alle indtastede FT med gaderne og stednavne i København. Se mere på http://www.danishfamilysearch.dk/projects/gader . Alle danske gader og stednavne er allerede indkørt hos DFS, så det er kun tilknytningen der mangler. Der starter snart op en masse foredrag omkring gadeprojektet og fordelene ved det, så der kommer nok en del fart på det i 2016.

Ellers ser det da meget fint ud det du har lavet.

Mvh

Dan Nicolaysen






Anne Messmann

Hej Lars,
Det ser fint ud!

Ved en søgning i FT-1787 kommer den søgtes familie fint frem. Men ved tryk på ORG. kommer jeg kun til 1. side i denne FT (og skal altså selv lede efter familien).

Ved samme søgning i DFS kommer man direkte til det relevante opslagsnr.

Er det en fejl eller?

Venlig hilsen
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Lars J. Helbo

Det er et holdningsspørgsmål ;-)

Som nævnt længere oppe mener jeg ikke, at arbejdet med at tilordne hver enkelt person til det rigtige opslagsnummer står i et rimeligt forhold til den fordel, man opnår ved det. Jeg synes simpelthen, det er spild af tid og gode kræfter, som bedre kunne bruges til andre ting - f.eks. færdiggørelse af FT-1860 og 1901.

På samme måde mener jeg det er spild af tid at indtaste kirkebøger efter 1892.

Anne Messmann

Ok, Lars - tak for svaret.
Venligst, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Bente Wanning

Tusind tak for et godt initiativ og dejlig nem system.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -