Martina(e) født (1863-1864) i Egernsund, Broager Sogn

Startet af Finn H. Thomsen, 21 Mar 2016 - 21:01

Forrige emne - Næste emne

Finn H. Thomsen

Martina(e) født (1863-1864) i Egernsund, Broager Sogn
Martina udvandrede til USA; men hvornår og hvordan vides ikke.
Hun blev gift med en Rasmus Rasmussen, der sandsynligvis kom fra Rudkøbing på Langeland.
Deres 1. barn, sønnen Chris blev født den 11 juni i Fremont, Nebraska.
De flyttede til Missouri, hvor Rasmus døde i Kansas City den 26 sep., 1894, 36 år gammel.
Martina flyttede tilbage, sammen med hendes børn, til Fremont, Nebraska.
Martina blev den 30 sep., 1900 gift i Fremont med Christen Thompson (min oldefar) og i vielsesattesten er Martina registreret som værende født i Tyskland.
Martina døde den 17 feb., 1949 på Douglas County Hospital i Omaha, Nebraska. Ifølge dødsattesten er hun født den 12 mar., 1864 i Danmark og hendes forældre er Pete Petersen og Marie.
Martina var medlem af Danish Sisterhood i USA, og ifølge deres register er hun født den 3 dec., 1863 i Egernsund, som på daværende tidspunkt var en del af Broager Sogn.
Jeg har desværre ikke kunnet finde hendes fødsel i kirkebogen for Broager Sogn, og ej heller i de nærliggende sogne.
Mit ønske er at få hendes fødselsdata verificeret, så jeg håber at nogle sidder inde med et godt råd til at komme videre.
Med venlig hilsen
Finn H. Thomsen

Egon Sørensen

Hej!

Måske et vildskud, men jeg vover.


Petersen, Anna Martine
 Asmussen      dof NN Petersen  Catharina Maria née NN.
 Asmussen, NN. She lived in Freemouth in 1899.   ???


http://www.rootdigger.de/Emi.htm

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=202176&side=173&kb=KB: Sønderborg, Nybøl, Nybøl 1829-1886 FVD (HM)&height=459&zoom=140


https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:ML4Q-9PY

Mvh.

Egon Sørensen

Ove Clausen

Hej Finn
prøv at se KB 1846-1865 Broager sogn Nybøl herred Sønderborg amt opslag 267 nr 105
der er der en Martina dog f.3-11-1863 (det er på salldata)

M.V.H.
Ove Clausen

Finn H. Thomsen

Kære Egon Sørensen og Ove Clausen

Tak for jeres hjælp og ulejlighed.

Den Anna Martine Christine Petersen, som du Egon Sørensen henviser til, har jeg tidligere haft opmærksomheden henledt på; men droppede det i 1. omgang, da jeg ikke syntes data'erne fra kirkebogen stemte overens med de data jeg havde fra USA; men ved nærmere granskning føler jeg mig nu overbevist om, at det er den rigtige Martine vi har fat i.

De data jeg har fra USA m.h.t. til Danish Sisterhood og Martinas dødsattest skal nok tages med alle mulige forbehold, da jeg ikke tror, at Martina har haft sin dåbsattest med til USA, så de oplysninger, der er videregivet til Danish Sisterhood og dødsattesten af hende selv og hendes børn, har været efter hukommelsen, så derfor er der en stor usikkerhed omkring disse.

Men der er så mange sammenfald:

1)   Egernsund ligger jo ikke langt fra Nybøl, og det er måske her Martine har boet, da hun emigrerede.
2)   Martinas fødselsdato er den 3. dec. ifølge kirkebogen, og det stemmer også overens med den dato hun har opgivet til Danish Sisterhood.
3)   Hendes fødselsår er 1865 ifølge kirkebogen og ifølge US Census 1930 har Martina også opgivet året 1865.

Endnu en gang tak for hjælpen og god påske

MVH Finn. H. Thomsen

Ivy Larsen

Hello,

Martina & Rasmus Rasmussen were my (3rd) great-grandparents.  I noticed a couple of inaccuracies.  Is there anything I can help clarify for you?