Johan Alfred Anderson, født 1855 Svanskog, Värmland, Sverige?

Startet af Lindy Kirkensgaard Kær, 18 Mar 2016 - 20:15

Forrige emne - Næste emne

Lindy Kirkensgaard Kær

Jeg søger oplysninger om min tipoldefar Johan Alfred, der boede og arbejdede som teglværksarbejder i Stenstrup på Fyn.
15. maj 1886 blev han viet i Gudme Kirke (Svendborg amt) med min tipoldemor Jørgine Nielsen, født på Vonge Mark, Øster Nykirke sogn (Vejle amt), 11. august 1886 fødte hun min oldemor Josephine Marie i Gudbjerg, 1887 flyttede de til Stenstrup, hvor deres datter Ane Mathilde 18. august 1888 blev født.
14. december 1923 døde Johan Alfred Anderson, i Stenstrup kirkebog står der at han da var 68 år, gift arbejdsmand, født 10. oktober 1855 i Värmland, Svansskogs i Sverrige af ugift Britta Kejser Nielsson.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=181282#181282,30777967

Jeg har kigget i Svanskog og de omkring liggende sognes kirkebøger, men ikke fundet hans dåb.
I Svanskog sogn findes der en Britta Caisa Nilson, født 1825 i Sund, datter af Nils Olsson Svanbom og Stina Maja Andersdotter og har fundet hende i husforhørsprotokollerne frem til 1852 (ikke senere), men ingen børn noteret sammen med hende.
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Eva Morfiadakis

Förnamn: Johan Alfred   Utflyttningsdatum: 1882-12-06
Efternamn: Andersson    Utflyttningslän: Värmland
Födelsedatum: 1855-10-10   Utflyttningsförsamling: Grums
Utflyttningsort: Lösdrivare
Födelselän: Värmland   Destination ort: 
Födelseförsamling: Svanskog   Destination land: Danmark
    Landskod: Dk
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E

Yrke: Lösdrivare   Källa: Grums Hfl 1881-1885
Ålder: 27   Sida i husförhör: 562
Kön: M   Nr i utflyttningslängd: 289
Civilstånd: Og

Han var lösdrivare=vagabond. Han utvandrade från sidan där "lösdrivarna" fanns antecknade.




Eva M
Eva M

Lindy Kirkensgaard Kær

Kære Eva

Du er fantastisk!

Af hele mit slægtsforsker hjerte (1/16 svensk) TUSIND TUSIND TAK.

Da det for mange år siden, i Göteborg, ikke lykkedes mig at finde hans dåb, havde jeg den tanke, at Johan Alfreds fødsels- dato og sted var falske, men med de oplysninger du har fundet, så må de være korrekte, men hvorfor findes hans fødsel/dåb så ikke i Svanskog kirkebog?
Er han indskrevet et helt andet sted, fordi hans mor også var lösdrivare?
Måske har du en forklaring!
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

Grums kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13163/A I/24 (1876-1880), bildid: C0037439_00100

I Grums i/på Grufön finner jag honom för första gången. Där står det inflyttad från"Nor 16/3 1876 - 9".

Jag har kontrollerat i inflyttningslängden för Grums 1876. Nr. 9 är en annan person. I utflyttningslängden för Nor är nr 9 en annan person.

Jag har kontrollerat s. 9 i Nors husförhörslängd. Där finns han inte så 9 står nog för något annat.  Men vad? Nu är det så att Nor och Grums ingick i samma pastorat. Kanske fanns det en särskild bok för personer som flyttade mellan församlingarna i pastoratet.

Eva M
Eva M