Indvandrede i Danmark:registrering?

Startet af Allan Jensen, 11 Mar 2016 - 17:24

Forrige emne - Næste emne

Allan Jensen

Blev kartoffeltyskerne skrevet i kirkebogen,når de ankom,eller skete det først ved kirkelige handlinger.
Hvad med " Roepolakkerne" og mange andre udlændinge som arbejdede på Godserne.Allan

Bjarne Smedegaard

Rigsarkivet og Viborg har mange arkivalier om Kartoffeltyskere.
Det meste er under "Rentekammeret".
Du kan også finde oplysninger på Kartoffeltysker.dk

Kig også på immigrantmuseum.dk

http://test.velkommenher.dk/index.php?page=Underside_1_2

Hilsen Bjarne


Mikkel Eide Eriksen

Hej Allan

Grundlæggende var der ikke noget centralt system for registrering af indvandring før omtrent første verdenskrig. Selve konceptet "pas" som vi kender det kom først ifb. med denne krig; før det var et "pas" en seddel der gav tilladelse til rejse fra landsdel til landsdel eller enddog amt til amt. I princippet kunne enhver rejse fra Græsted til Beijing (eller omvendt) hvis de havde fået lov af den lokale øvrighed (hvilket dog ikke nødvendigvis var nemt at få).

Jeg tillader mig at citere et at mine tidligere indlæg om 17-1800-tallerne, der er et par link til artikler osv:
Citat fra: Mikkel Eide Eriksen [1174] Dato 27 Feb 2016 - 18:52
Citat fra: lisa hansen [15147] Dato 25 Feb 2016 - 15:45
Hej Mikkel

Takker, alle hints er en hjælp, men tænker at han må da være reg. et sted da han kom ind i DK, eller det
gjorde man måske ikke så meget ud af den gang.

Hilsen Lisa

Hej igen

Lige et tilføjende: På det tidspunkt registrerede man ikke indvandring som sådan. Der var efter den tyske Struensees fald i 1790 kommet en forordning om at personer der ville have offentligt embede skulle sværge troskab og naturaliseres, men almindelige dødelige kunne ind- og udvandre som de lystede, forudsat at de havde rejsepas.

Rejsepas kan der læses nærmere om i Michael Duponts artikel i Slægt og Data 2007-1. De er sjældent systematisk bevarede.

Der var også (pga. krigen) en forordning i 1808 om registrering af svenskfødte. Disse kilder er heller ikke systematisk bevarede. Mere derom her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,91820.0.html

mvh
Mikkel

Og for god ordens skyld, min tipoldemors storebrods rejsepas fra 1921 – han var født 1880 i København og døde 1938 i Brisbane, Australien.

Hans rejsepas ses her, med foto og politimesterens underskrift :o:
http://recordsearch.naa.gov.au/scripts/AutoSearch.asp?Number=1859160&O=I <- klik PDF i højre hjørne over skemaet.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Allan Jensen

God morgen Mikkel +Bjarne !
Jeg siger mange tak for svarene.Det undrer mig noget,at registreringen var så ringe.Man havde jo til
og afgangslister i kirkebøgerne i en periode.Kunne de risikere at blive jagtet som "TATERNE"?
Hvad med skat og lignende kontakt med myndighederne.Kartoffeltyskerne blev vel registreret af
Hans de Hoffmann i Fredericia.ALLAN

Bjarne Smedegaard

Jeg kan ikke blive klog på om du er interesseret i Kartoffeltyskerne eller bare indvandring generelt?

I til- og afgangs-lister var det kun tyende og ikke rige gårdejere, som blev registreret.
Desuden er de ofte mangelfuld udfyldt. En som står i afgangslisten er ikke nødvendigvis registreret i tilgangslisten, selv om han/hun ikke er født i sognet.

Bogen "De sydtyske kolonisters bosættelse på den jyske hede" af Jørgen Nielsen og Stine Bitsch-Larsen
har en god liste over Kartoffeltyskere. Der kan være enkelte fejl.
Her kan man starte og derefter selv tage på arkivet og støve Hoffmans arkivalier i Rentekammeret igennem for at efterkontrollere de afskrevne lister.

På slægtstræf i foreningen Kartoffeltyskerne på Alheden. Kartoffeltysker.dk
Kan man for sit 100 kr. medlemskab, til det årlige slægtstræf også finde mange oplysninger i foreningen materialer.

Hilsen Bjarne "Philbert"

p.s.
Man kan vel til hver gruppe sende 4 pile ud:
Hvad er registreret?
Hvor er det registreret?
Hvad er bevaret?
Hvor er det bevaret?
og videre:
hvad findes på nettet - på arkivet - på biblioteket - på museer?

Allan Jensen

Jeg har måske formuleret mig forkert,men jeg er interesseret i kartoffeltyskerne og også andre indvandrede i Danmark i perioden indtil 1925.At rige gårdmænd ikke var i afgangs-og tilgangslister,skyldes vel at de vel ikke fraflyttede "Den fædrende jord".Allan

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Af- og tilgangslister blev sammen med skudsmålsbøger indført for at "holde styr på" tyendet. I enkelte tilfælde har jeg dog set husmænd og selvejere i listerne, hvis fx. de havde solgt deres gård og købt en ny i et andet sogn.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Allan Jensen

Jeg siger tak for alle svarene.Så lærte jeg igen noget mere.ALLAN