Gamle fotografier - findes glaspladerne?

Startet af Claire Isabelle Blanchet-Pedersen, 08 Mar 2016 - 15:29

Forrige emne - Næste emne

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Hej

Min veninde og jeg har fået en del gamle fotografier af vores familie, men ingen ved hvem de er af.
På nogle af billederne står der løbenr. og på de fleste står der trygt på, at "pladerne gemmes og opbevares."
Har man stadig gemt glaspladerne? Er der mulighed for at finde ud af hvem der er på billederne eller hvem der har betalt for billederne ud fra løbenummeret eller ved at kigge de gamle plader igennem og finde det samme billede?
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Inger Buchard

Nogle fotografer har afleveret deres gladplader og filmbestillingslister til det relevante arkiv, så spørg dér

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jakob Ramlau

Hvis det er Københavnsomraadet mener jeg at Københavns Bymuseum paa et Tidspunkt fik forærende betydende Samlinger. Bjørn Ochsner har udgivet et Tobindsværk (flere Udgaver) om Fotografer i Danmark. Her er biografiske Noter om de enkelte Fotografer, Funktionstid og Adresser.
Det er et pladskrævende Arkivmateriale, tungt og udsat for mikrobiologisk Nedbrydning af Gelatineemulsionen. Og man skal ikke tabe de tunge Arkivkasser paa Gulvet. Saa det er lidt trælst ---
Har man selv lidt Mørkekammererfaring vænner man sig til at "læse" Negativerne --- ellers kan det drille. Men som nævnt har mange lokale Arkiver, f.Eks. Hjørring og Aalborg heroppe, betydelige Samlinger. Men det er et Spørgsmaal om Held!     

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej

Ochsners værk om danske fotografer:
http://www.bornholmphoto.dk/bo1920/index.html

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Grethe Elten Mortensen

Hej

Dronninglund lokalhistoriske Arkiv har en meget stor samling af negativer fra perioden cirka 1898 - til nu.

Der er bestillingsbøger til mange af negativerne, billeder kan bestilles på arkivet.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Claire Isabelle Blanchet-Pedersen

Mange tak - jeg vil give mig i kast med at skrive rundt til lokalarkiverne :) Og så håbe på at heldet er med mig :D
Med venlige hilsner
Claire Isabelle Blanchet-Pedersen