Dåb, Anna Maria f. Espelund ca. 1738 (død 1796 57 år gl.) nok i Kristianstad

Startet af Peter, 21 Feb 2016 - 21:47

Forrige emne - Næste emne

Peter

Angivet 57 år ved sin død 1796 i Karlskrona, dermed født ca. 1738, hvis alderen er korrekt.

Gift ca. 1768 (1. barn i Kiaby, Kristianstad 1769, sidste i 1780).

Flere med samme efternavn fundet i Ängelholm og Maglehem, Kristianstad, Sverige men også i Karlskrona i 1700-tallet.

Ønsker dåb med angivelse af forældre.

Hvis I keder jer: også vielsen ca. 1768 i enten Karlskrona eller Kiaby.

Databas Södra Sverige viser intet om hendes dåb og vielse.

På forhånd tak.

Eva Morfiadakis

#1
Döda i Karlskrona Amiralitetsförsamling
                            1789 - 1894    


Datum 1808-10-19 Datum avser död



Den avlidne
Namn Håk. Hammarström Kön man
Titel bälgemakaremäst. Civilstånd änkling
Ort  Äktenskaplig börd ej angivet
Dödsorsak Ålder/födelsedatum (i förekommande fall)
gulsot
År:  65  Månad:  6  Dag:  

Det här bör vara hennes man som dör i Karlskrona amiralitetsförsamling.

Det är det inte. Det är en med samma namn. Han var gift med Ingeborg Pehrsdotter.

Eva M


Eva M

Peter

Hej Eva M. Tak. Jo det er hendes mand og hans død har jeg også, men hendes dåb, forældre og vielse ca. 1768 mangler jeg.

Eva Morfiadakis

#3
tagit bort.
Eva M

Eva Morfiadakis

#4
I bouppteckningsregistret för Karlskrona står det att denne Håkan Hammarström är gift med Ingeborg Pehrsson. jag har inte läst bouppteckningen. Det kan ju vara så att han har gift om sig och blivit änkling en gång till. Han gifter om sig 1796.

I födelsenotisen för sonen Jöns står de att Hammarström är sockensnickare. I så fall har han bytt yrke.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#5
Namnet Espelund förekommer som soldatnamn t ex Kronobergs regemente i Småland.

Har tittat genom 1738 i Kristianstads stadsförsamling. Inte lätt at läsa men jag kan inte finna henne där. 1737 är ännu svårare att läsa så det försöker jag mig inte på.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Vigseln finns inte i Kiaby. Har sökt ca 10 år tillbaka från sonen Jöns födelse. Det är ju inte säkert han är äldsta barnet. Tyvärr saknas mantalslängd för Kiaby de aktuella åren så man kan inte se när Hammarström inflyttade.

Sonen Jöns Hammarström dog antagligen i Kiaby 1840 men jag finner honom inte i hfl på stället som uppges i dödnotisen.

Jag tittade på skiftet i Karlskrona 1808. Det avser hustrun Ingeborg Pehrsdotter som dog 1 månad före sin man.  De hade inga barn. Något skifte efter Hammarström finns inte.

Eva M
Eva M

Peter

Tak Eva.

Vi skal nok koncentrere os om hendes fødsels- eller dåbstidspunkt mere end tiden fra 1769 og frem, som jeg allerede kender. Dvs. fra 1738 til 1769.

Her er nogle Espelund registreringer, som måske hjælper til at finde hende. Jeg fandt det på DDSS og Familysearch.org.:

En Nils Espelund blev gift Stadsfors., Karlskrona, Blekinge, 14. april 1779. Kan være en bror.

Jonas Espelund´s to børns fødsler i Ängelholm, 4. februar 1793 og 14. august 1795.
Iflg. DDSS død 10. november 71 år gammel i 1833 af alderdom. Dvs. født ca. 1762. Jonas kan evt. være hendes nevø. Moren hed Christina Møller.

En Pehr Espelund blev født 1705 og døde Maglehem, Kristianstad, 22. juli 1773, begravet samme sted 25. juli 1773, 68 år gammel. Kan have været far til Anna Maria. En Pehr Espelund, måske den samme mand og i 2. ægteskab, fik, allesammen født i Maglehem, Kristianstad: en datter Karna 26. maj 1763, en søn Sven 24. august 1765, død 1767, en datter Kierstina 1, maj 1769 død samme dag.

Eva Morfiadakis

#8
Jag har tittat i Maglehem t ex men där saknas födelsebok för 1738. Jag tänkte att Pehr kunde vara hennes far. Ska se om det finns ett skifte efter Pehr Espelund.

Anledning att jag sökte skifte efter Håkan Hammarström var att jag ville finna fler barn för att eventuellt hitta fler barn. Jag är inte säker på att Jöns är äldsta barnet med tanke på att modern var ca. 30 år när han föddes..

Pehr Espelund står i dödboken som "avskedad soldat". Det finns ingen bouppteckning.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#9
Jag hade fel betr. Maglehem. Det finns födelsebok för 1738. Den är inte den lättaste att läsa eftersom alla begivenheter finns noterade i kronologisk ordning, men jag tyckte inte det föddes ett barn med fader Espelund där.

Pehr Espelund blev gift 30/6 1762 med Märtha Swensdotter. Han är avskedad soldat, står inte änkling.


Maglehems kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13266/C I/2 (1745-1802), bildid: C0061104_00053


Han blev änkling 18 jui 1876. Hustrun hette Karna Tufvedsdotter och var 62 år gammal.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Det blev ju helt fel betr. Karnas dödsdatum som ska vara 18 juli 1760. Ingen bouppteckning finns efter henne.


Maglehems kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13266/C I/2 (1745-1802), bildid: C0061104_00049
s. 38

Eva M
Eva M

Peter

Tak for din hjælp Eva. Det var meget venligt af dig.

Med venlig hilsen
Peter