"Navneforandring" eller fejlskrift i Emmerlev Kirkebog?

Startet af Egon Hansen, 21 Feb 2016 - 20:39

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

 I Slesvigske tællinger 1803 Emmerlev by og sogn 3. familie finder jeg Niels Christensen Kjærmark, jordløs husmand og matros, hans kone Ann Merregrethe Hansdatter og deres to piger, Maren og Ingeborg, samt konens mor , Ingeborg Hanskone.
I kirkebogen, K, AO 143 nr 11. død 1830 "Ingeborg- Hans Hansen Hoyers enke, 91 år
og AO 60 nr 18 død 1857 " Ane Margrethe Christensen, født Hjort, 81 år, enke efter urmager Niels Christensen Kjærmark, datter af styrmand Hans Madsen Hjort. Har været enke i over 40 år.
og endelig AO 47 nr 11 "Ingeborg- 55 år,datter af Niels Christensen Kjærmark, boede i det hus hvor hun blev født!
Når Ann Merregrethe alias Ane Margrethe er datter af Ingeborg og Hans Hansen Hoyer, hvordan kan hun så også være datter af Hans Madsen Hjort?
Når hun har været enke i over 40 år, skulle Niels Christensen Kjærmark være død omkring 1816, men den eneste N.C. død på dette tidspunkt er 65 år, og min Niels var kun 31 i 1803?
Jeg har fundet Ingeborg Nielsdatter i folketællingen som kongerisk i 1845 ! Boende i det hus hun blev født i i 1897! er der sket ændringer i de enkelte ejendommes tilhørsforhold mellem 1803 og 1845?
Er der nogen som kan finde Aaa Merregrethe eller Ane Margrethe i en tælling mellem 1803 og 1845?. Når hendes datter og svigersøn,Anders Nielsen overtog hendes hus ville det vel være nærliggende on hun var blevet boende sammen med dem?
evt 1850 eller 1855, men de findes vist ikke p.gr.af krigen?
Mvh Egon Hansen

Ebbe Thygesen

Hej Egon

I DDD for 1803 står der An Margreth Hansdatter.

Men mon ikke de to An Margreth og Ane Margrethe er to forskellige personer. Den ene datter af Hans Hansen Hoyer og den anden af Hans Madsen Hjort.

Mvh, Ebbe

Egon Hansen

Hej Ebbe
Tak for mailen. Jeg sidder med en fotokopi af 1803, tællingen , siden er nedkopieret til A4 og ikkr særligt tydelig, så jeg vil ikke angribe din tydning, som er den samme som i DDA.
Når jeg læser det som Merregrete er det nok mest fordi jeg antar at konen er den samme pige som bliver døbt som datter af Hans Hansen i Emmerlev, som formentlig er den samme som Hans Hansen, Styrmand, som bliver begravet i Emmerlev i 1796, 88 år gl. men hun er også den samme som er mor til Maren og Ingeborg, men er den Ingeborg Hanskone som dør i 1830, enke efter Hans Hansen, så den samme som den Ingeborg som bor hos Niels Christensen Kjærmark i 1803?
L.A. Hansen (al. Larsen?) skriver at  Ingeborg, som drukner (sig) i en brannert i 1853 skulle være datter af Urmager Niels Christensen Kjærmark som døde arm i 1815, 65 år gl! og An Merregreth der døde i 1857,
Jeg slog Niels Christensen op i DDA, der er 4 gifte mand, men kun Kjærmark har en kone som hedder Margreth, og med al respekt for unøjagtig aldersangivelse syntes jeg nok det lyder mærkeligt at han kunne blive så mange år ældre fra 1803 til 1815! Det passer bedre på et par af de andre.
Jef håbwer stadig at du eller andre vil hjælpe mig at finde ud af hvem der er hvem.
Mvh Egon

Egon Hansen

Jeg vil lige tilføje at  Aa Merregreth'l dåb findes på AO 225 nr 15 i 1773 ! alder passer ganske vidst ikke helt, men den "An" som er gift med den Niels Christensen som dør 1815, er altså 46 år i 1803!
mvh Egon

Egon Hansen

STOP al eftersøgning!
Jeg har lige fundet nogle gamle notater om en Anmerregreth født 1776, datter af Hans Madsen og Ingeborg.
det er lige som det passer lidt bedre!
Jeg gamle fjols har bare ikke fået det rettet i mine anetavler-- undskyld ulejligheden.
Mvh Egon