Jørgen Christian Jacobsen, f. 1899 Flensborg, Andreas og Nis Jacobsen- Født ?

Startet af Grethe Leerbech, 17 Feb 2016 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Disse 3 drenge er børn af
stationsmester Jørgen Jacobsen fra Schelde. 1871-1928 begr. Broager kirkegård.
Hustru Friederikke Maria f. Reimer, 1874-1961 begr. Broager kirkegård
De rejste meget omkring grundet hans forskellige tjenestesteder og krigen -
sidste fælles adresse Bjerndrup, Kliplev og hun døde i Tønder.

Jørgen Christian skulle efter sigende bo i 1960erne i Tønder
Nis skulle efter sigende være pølsevognsejer i Aabenraa

og jeg tror at Andreas måske bor i Flenborg i 20-30erne , da folketællingen 1921-30 fortæller at "Frieda" er på besøg i Flensborg

Kan nogen hjælpe

På forhånd tak.
Grethe

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Cay-Erik Geipel

#1
Hej Grethe

hvor Andreas og Nis er født kan jeg ikke svare på - ikke i Flensborg frem til 1902 (kilde ancestry). Men jeg fandt et andet barn:
Wilhelm Georg født den 26.10.1897 i Flensborg, fødselsattest nr. 1141/1897 Jeg kan bekræfte Jørgen Christians fødsel 1899, det er attest nr. 1322/1899
Jeg vil prøve at finde ud af hvornår familien kom til Flensborg og hvorfra og hvorhen de forlod Flensborg. Men det bliver tidligst i kommende uge.

Seneste fund: En Andreas Jacobsen døde 1973 som "Stadtinspektor a.D.". Han blev født (skrives i dødsattesten den 5.7.1902 - hvor står der intet om). Jeg vil pille attesten frem.
En Andreas J. blev den 19.4.1924 gift med Henriette Krümmel, attest nr. 142/1924

en Nis Peter Jacobsen døde den 1.11.1925 i Flensborg. Han blev født 1896 men ikke i Flensborg. Om det er dine vil jeg da gerne undersøge.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Grethe Leerbech

Hej Cay-Erik'

Dejlig at høre fra dig igen. Og det er altid flot, at du stiller op.

JA nu er jeg noget i gang med slægten igen. Har også prøvet at finde ud af om folketællingen fra 1855 var til at få fat på for Hohenweststedet, men den er ikke kommet så langt.
Det er jo stadig vores forfader Wilhelm Dethlev Reimer som spøger og ikke vil findes.
Har skrevet til grandnevøen Dennis Reimer i Füssen, men han har desværre ikke svaret. Han havde jo en afmelding fra 1947 om hans farfader, som han aldrig svarede på hvor den var fra og hvor den står. Jeg tror han har glem at noteret kilden op.

'Ja, Wilhelm Georg har jeg også fundet, og han døde i 1ste verdenskrig i 13.6. 1918 og ligger begravet i Antherit .
Jeg har fundet en Nis Jacobsen, han var desertør og jeg fandt ham døbt i et andet dansk sogn i 1896 med andre forældre i Høgsholm sogn i Hopdrup og jeg har slået ham op.  Og jeg synes også jeg har stødt på navne Nis Peter Jacobsen-om min ane skulle være døbt de kan jeg ikke vide...men Peter er umiddelbart ikke et slægtsnavn.
Og grandkusinen siger hun har talt med Nis i Aabenraa i pølsevognen, så han er IKKE død i 1925.... Han levede da hans far døde i 1928   

Men Jørgen deres far var jo ansat ved banerne og de har rejst meget rundt bl.a. Iller, Bjerndrup, Flensburg, Sønderborg, Schelde, og jeg tror flere steder. Så jeg skal nok igennem flere statitonsbyer i det sønderjyske fra 1894 til 1897 for at se om de evt. er født i Danmark.

Min grandkusine fra Sotrup vidste ikke engang hendes farfar deltog i første verdenskrig-troede han havde været i amerika og tjene penge. Men jeg har gennem hans kones familie fået nogen postkort, så det beviser det jo, og han har også en invalidesag i arkivet, som jeg skal se på når engang vejen falder forbi Aabenraa. Så jeg kommer videre....

Vil så gerne finde een af de 3 drenges familie, så kan det være de ved mere om fortiden, for Frieda deres mor var det ældste barn .

Læste al vores mailkorrespondance igennem for at se om jeg har fået alt med og der evt. var spor jeg havde overset. Men sikken masse mails, hvor har du hjulpet. Kommer du til Helsingør eller jeg kommer til Sønderjylland så vanker der altså en frokost eller lign. godt......Håber barnebarnet har det godt, og brændet rækker....

MAnge hilsner

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ