Vridsløselille, søgning i navneregister

Startet af Bent Olsen, 16 Feb 2016 - 16:08

Forrige emne - Næste emne

Bent Olsen

Jeg er så "heldig" at have en ane, der afsoner 2 år i Vridsløselile Statsfængsel i perioden 1903 - 1905.

Jeg kan finde ham i navneregisteret, hvor han er anført med et 5-cifret nummer, hans navn, hans fødselsdag og -år samt endnu et 3 cifret nummer.

Er der en hjælpsom sjæl, der kan oplyse mig om, hvad de to numre står for, og hvad jeg kan bruge dem til i bestræbelserne for at komme videre?

Han har tilsyneladende skikket sig ordentligt, - han findes ikke i forseelsesprotokollen.

Er der mulighed for at komme videre på nettet, så jeg slipper for at tage fra udkantsdanmark til hovedstaden? Der synes ikke at være yderligere i arkivalierne på AO.

På forhånd tak

Bent

Malene S. Nielsen

Hej Bent

Jeg har netop i går gjort samme "opdagelse" om en ane, der afsoner en straf i Vridsløselille i perioden 1901-1903. Jeg kan se, at det er længe siden, du efterspurgte hjælp, men måske andre kan bruge svaret.

Det 5-cifrede tal er stamrullenummeret/løbenummeret og det 3-cifrede tal er fangenummeret.

Man kan læse mere her: https://www.sa.dk/undervisning-forskning/videregaaende/statsfaengslet-vridsloeselille-stamrulle-1859-1932

Der ligger desværre kun to stamruller på nettet ( år 1861-1869 og år 1888 - 1891). Resten skal bestilles og ses på Rigsarkivet.

Med venlig hilsen
Malene

Ketty Nielsen

Stamruller fra Vridsløselille kan kun ses på Rigsarkivet, jeg prøvede at få dem sendt til Rigsarkivet i Åbenrå, fik så den besked at de kunne ses på Rigsarkivet i K.B.H. Så du må en tur derover.

Venlig hilsen
Ketty Nielsen
Haderslev