Wibergs præstehistorie

Startet af Britta Sørensen, 02 Jan 2016 - 15:45

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Som det fremgår af mine bemærkninger nedenunder, så har jeg nogle problemer med helt at forstå oplysningerne. Jeg vil derfor være meget taknemmelig, hvis der skulle være en, der kan hjælpe mig med det, jeg ikke kan finde ud af.

De med blåt mærkede oplysninger har jeg kopieret fra Wiberg. Mine spørgsmål er markeret med rødt. Mine kommentarer er mærkede med sort 
Mvh
Britta S. Roskilde

Thisted - Hassing herred - Visby/Heltborg

9. niende præst i sognet
3/11 1696 tiltrådt i Viby sogn
[Fp. i Flandern 63] Feltpræst i Flandern - hvad betyder 63?
Mag.  - magister?
Esaias Kloumann, f. Kbh. 56; - 56 betyder vel født 1656?
St.  (Student i) Kbh.76;  - betyder så 1678
Mag. 88; - Magister i 1688?
Pr. 27/4 18; - hvad betyder det?
1 ~ 2/3 98 F. - betyder g.m. formandens (forgængerens) enke (Else Jensdatter født 1649)
E., † 9/8 17; - konen dør.
2 ~ 18 Else Nielsdtr. - Futtrup, (andet ægteskab)
f. c. 01, b. Flade 10/8 81; u. B.; [b. 20/12 1719].

A-M Jørgensen


Britta Sørensen

Hej Anne-Marie J.

Mange tak for svaret. Jeg er nok lidt tungnem. Jeg har, synes jeg selv, læst meget omhyggeligt i forordet men kan altså ikke helt forstå et par af oplysningerne. Skal det forstås sådan, at omtalte præst har været den treogtressindsstyvende feltpræst i Flandern?

Jeg kan heller ikke forstå hvad der menes med Pr. 27/4 18. Så jeg prøver endnu en gang.
Mvh
Britta S

Lis B. Jensen

Hej

Kan han være blevet Provst 27/4-18
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

A-M Jørgensen


Provst er korrekt.

Dette er fra en PDF-fil jeg fandt på nettet:

II) Paa en Kiste i en aaben Begravelse (Anf. St.):
Herudi hviler den Velærværdig og Høylærde / Mag: Esaias
Klauman, / Som var Feldt-Præst i Braband og Flandern 4½ Aar /
Sogne Præst for Wisby og Heltborg 22 Aar, / Provst i 2 Aar, / fød i
Kjøbenhavn 1656. / døde i Wisby 1719. / I sin Alders 64 de Aar.
Et Siir i eget Huus, et Lysz i Herrens Tempel
for gud et Brendend Blus, for Mennesker Eksempel
Eenfoldig ald sin tiid, taalmodig i ald nød,
oprigtig i sin yid, og Salig i sin død.
Esaias Klaumann blev begravet  20 / 12 1719

Mon ikke han var feltpræst 4½ år før han blev præst i Wisby i 1696.

vh A-M

Britta Sørensen

Mange tak for hjælpen til både A-M og Lis. Pinligt at jeg ikke havde så megen fantasi, så jeg kunne regne ud, at manden var avanceret til provst. Også mange tak for inskriptionen over hans liv og levned. Jeg har ellers søgt meget på nettet men åbenbart overset den.

Tilbage står så bare, hvad tallet 63 henviser til, men måske er det ikke så vigtigt.

Endnu en gang tak for hjælpen
Britta S.

Arne Feldborg

Citat fra: Britta Sørensen [6664] Dato 03 Jan 2016 - 11:29
Tilbage står så bare, hvad tallet 63 henviser til, men måske er det ikke så vigtigt.
Der er tale om en fejllæsning i afskriften på:.
http://wiberg-net.dk/1341-Visby-H.htm

I originalen står: "[Fp. i Flandern 93]"
dvs. 1693
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=wiberg3&sideid=299&storleik=125
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Christian Konstmann Autzen

Blot for at gøre det hele lidt mere "korrekt":

Herfra: https://da.wikipedia.org/wiki/Brabant

Brabant er et historisk område i Benelux, der i dag består af fem underområder: provinserne Nord-Brabant i Nederland, Flamsk-Brabant, Vallonsk-Brabant og Antwerpen i Belgien, og regionen Bryssel i Belgien.

Området[redigér | redigér wikikode]
Både i Nederland og Belgien er der provinser der bærer navnet Brabant som et led i deres betegnelse. Dette skyldes at de engang udgjorde et samlet område.

Nord-Brabant er en provins i den sydlige del af Nederland.
Flamsk-Brabant er en provins i den belgiske delstat Flandern.
Vallonsk-Brabant er en provins i den belgiske delstat Vallonien.
Mellem Nord-Brabant og Flamsk-Brabant ligger provinsen Antwerpen, som oprindeligt ligeledes var en del af hertugdømmet Brabant.

Historie[redigér | redigér wikikode]
Det middelalderlige hertugdømme Brabant, med Bryssel som hovedstad, var oprindelig et len af det Tyske Rige, ligesom de fleste andre områder i det nuværende Benelux-område. Senere blev Brabant sammen med bl.a. grevskabene Flandern og Holland forenet under de burgundiske hertuger (1369-1477). Dette førte til, at de nederlandske områder opnåede uafhængighed af både Frankrig og Tyskland. Økonomisk set blev Antwerpen en vigtig verdenshavn i 1500-tallet og politisk set spillede Brabant en vigtig indenfor det nederlandske område. I slutningen af samme århundrede førte religionskrigene dog til splittelsen af Brabant i en nordlig og en sydlig del, heraf det nuværende navn for den nederlandske provins Noord-Brabant. Den sydlige del af hertugdømmet strækker sig i dag over de belgiske provinser Antwerpen, Flamsk-Brabant og Vallonsk-Brabant.

Sprog[redigér | redigér wikikode]
Der tales nederlandsk i både Nord-Brabant og Flamsk-Brabant. I Vallonsk-Brabant tales der fransk.


Ser man lidt i Wiberg vil man kunne se, at mange præster kom vidt omkring i deres virke - og således også denne præst.

Wiberg's præstehistorie er et utroligt værktøj, og som vi givet alle på et eller andet tidspunkt kommer i berøring med.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Britta Sørensen

Tak til både Arne F. og Christian K. A. for opklarende bemærkninger.

Jeg skal nok studere lidt mere i Wiberg - også originalen. Overvejede en overgang om der var byttet om på tallene i 63, men det blev det bare værre  af!   

Jeg siger også mange tak for de meget oplysende informationer om Brabant, som jeg i første omgang læste som Brabrand og tænkte - herligt så er der nogle kirkebøger at kigge i, men jeg blev klogere! Så vidt jeg er orienteret, så har til Brabant/Flandern aldrig hørt under hertugdømmerne, så man (=jeg) kan godt spekulere på, hvad en dansk præst har lavet i det område - måske med danske lejetroppe? Slægtsforskningen fører én vidt omkring.

Mange taknemmelige hilsner
Britta S.