F Glasau

Startet af Ingemar Gollungberg, 16 Dec 2015 - 07:44

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

I Danmarks skeppslistor förekommer det här namnet flera gånger som skeppsbyggmästare för fartyg byggda i Eckernförde omkring 1900. Jag har dock inte lyckats finna honom i Danska folketellinger eller kyrkböcker. Jag får fram namnet Glasau men kommer inte längre än till Glasau födda i början av 1800. Bl.a byggde han ett fartyg 1905 som fick namn efter honom själv (F Glasau) och sedan blev namnändrat till Gabriel och därefter Uranus. Jag undrar om det finns någon som känner till denne F Glasau i Eckernförde.

Vänligen
Ingemar

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Ingemar.

Har du dette?


Alle oplysninger vedr. den valgte person


Kilde:   FT-1845   Kildehenvisning:   Kort 3 p. 97   
Matrnr/adresse:   Im Vogelsang   
Husstands-/familienr:   106      Antal familier/hus:   1   
Navn:   Friderich Glasau   
Alder:   38      Civilstand:   Verheir.   
Fødested:   Eckernförde   
Erhverv:   Schiffszimmermann   
Sogn:   Eckernförde
Amt:   Eckernförde   Stednavn:   Quartier I
Indtastningsnr:   D2999   Løbenr.:   839
Mvh HP

Inger Buchard

Du kan ikke se sydslesvigske kirkebøger online, men du kan bede om hjælp til at få oplysninger fra kirkebøgerne hos
http://www.heimatgemeinschaft-eckernfoerde.de/familienforschung

De forlanger ikke timeløn, men vil gerne modtage et frivilligt bidrag for arbejdsindsatse.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ingemar Gollungberg

Hans Peder,

Jag har tittat mycket på den här personen men fastnat för att han var för gammal 1905 för att bygga fartyg. Han skulle då ha varit 98 år. Jag säger inte att det skulle ha varit en omöjlighet men han verkar rätt gammal. Det skulle ju kunna vara så att han var död men varvet levt kvar med hans namn. Att man döpte fartyget till hans namn skulle möjligen tala för att han var död. Om det är han som gett namn till varvet vet vi ju inte men hans titel stämmer väl med vad jag är ute efter. Jag har försökt att hitta historik över varvet men inte lyckats. På ett ställe har jag sett att man efter 1907 började bygga fiskebåtar istället för fraktfartyg. Ja, det är mycket som är oklart här.

En parallell kanske kan vara J Ring Andersens varv i Svendborg som fortsatte att bära samma namn efter Jörgen Ring Andersens död. Det är dock lite olika för sonen som fortsatte varvsverksamheten hette Johannes så namnet stämde fortfarande. Men det skulle kunna vara så att F. Glasou var namnet på varvet som kanske startades av Friderich Glasou.   
Vänligen
Ingemar

Ingemar Gollungberg

Jag kan inte komma in på den sidan du lämnat adress till Inger så jag kan inte se deras hemsida.
Vänligen
Ingemar

Inger Buchard

Jeg havde ikke opdaget, at der er lavet om på siderne
Gå i stedet til
http://www.heimatgemeinschaft-eckernfoerde.de/arbeitsgemeinschaften/
og vælg AG (Arbeitsgruppe) Familienforschung

Inger
Redaktør på DIS-Wiki