Anders Jensen Borup, Hansted - Hvornår og hvor er han født?

Startet af Carl Henrik Jeppesen, 12 Dec 2015 - 10:15

Forrige emne - Næste emne

Carl Henrik Jeppesen

Jeg er løbet ind i problemer med at finde fødslen på Anders Jensen Borup, idet jeg ikke kan finde et match med de oplysninger jeg har iøvrigt - måske nogen derude kan hjælpe eller har fakta.

Anders Jensen Borup dør den 15. april 1837 i Hansted sogn, Thisted - opslag 105 låst udgave. Ifølge kirkebogen er han 69år, 4 mdr og 15 dage ved sin død.

Anders Jensen Borup bliver gift med Karen Marie Christensdatter den 27. oktober 1801 i Hansted kirke - opslag 85 åben udgave.

De får følgende børn: Jens 1802, Ane 1803, Karen 1805, Christen 1806, Jens Jørgen 1809, tvillinger Jeppe og Christen 1812.

Jeg har prøvet Hansted og nabo sognene Ræhr og Vigsø men ikke fundet et korrekt match, ej heller har jeg noget om hans forældre.

Jeg finder ham heller ikke ved folketællingen 1801!Hvorimod giftemålet 1801 samt fødslerne fra 1802 findes i kirkebogen.

Jeg tror at Borup er et stednavn som han har taget til sig og derfor er født Jensen, men ved det ikke.

mvh
Carl Henrik

Egon Sørensen

Hej!

Jeg har ikke bevis for at det er den rigtige jeg har fundet, men jeg synes at den Anders der er født i Ræhr sogn 1766 er værd at kigge nærmere på.

http://ao.salldata.dk/vis.php?bsid=163407&side=69&kb=Kirkebog: Thisted, Hillerslev, Ræer 1709-1793 FKVD (EM)&height=457

Opslag 69

Borup er en bebyggelse i Ræhr sogn, faderen til Anders hedder Jens en af fadderne hedder Kirsten Borup.

Du har jo undersøgt Ræhr og måske ikke fundet den Anders relevant

Mvh.

Egon Sørensen

Verner Nielsen


Hej Carl Henrik
Prøv at se følgende
Ræer
1709-1793
opslag 69 anden nederst
der har du både Anders og navnet Borup ved fadderne
m.v.h.
Verner Nielsen




https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17123416#163407,27447291






Carl Henrik Jeppesen

Hej Egon og Verner,

Jeg har også kikket på denne Anders og det kunne være en mulighed.

Jeg læser Jens Larsen ???? og Anne Andersdatter ?????? samt kan ikke læse det der står på tværs.
Er i enige heri.

Jeg vil prøve om jeg kan finde nogen af dem i folketællingen 1787 og 1801.

Carl Henrik

Carl Henrik Jeppesen

Jeg finder en Jens Borup i ft 1801 i Ræhr, men det bringer mig ligesom ikke videre.Der er ingen Kirsten Borup - som er fadder i kirkebogen i 1766, Ræhr.

mvh
Carl Henrik

Verner Nielsen

Hej igen Carl

Det var en større omgang
Vi starter med søskende  Giesch Marie opslag 70
Maren opslag 73  Her er Kirsten Borup også fadder
opslag 111 Jens (Jensen ) Sand død 15 juli 1774
Folketælling ræhr 1787 søg Anne Andersdatter 51 år
gift påny
Anders Jensen Borups lillesøster Maren står fadder ved børns barnedåb
God Arbejdslyst.  eller skriv igen. Jeg er ikke længere i tvivl
m.v.h.
Verner Nielsen

Carl Henrik Jeppesen

Hej Verner og andre.

Jeg har lige været igennem dine observationer og jeg tror du har ret. Særligt det at Giesche Marie og Maren er faddere ved flere af Anders Jensen Borup's børn gør at vi udnævner Jens Larsen Sand til Anders far.

godt gået og mange tak

mvh
Carl Henrik

Carl Henrik Jeppesen

Jeg har endnu været det hele igennem og jeg tror at jeg har fundet den rigtige.

opslag 71 øverst den 22. juli 1770 er Anders Jensen Borup født.
Den første Anders af 1766 er død i 1769- opslag 110 noteret som Jens Borups søn 3 år.

mvh
Carl Henrik

Verner Nielsen

Hej Carl
Har lige ses det du har fundet ud af. Det tror jeg er rigtig nok
Præsten der ellers har regnet meget nøje tilbage har taget den forkerte.
Anders Jensen Borup har kun været 66 år ved død.
m.v.h.
Verner Nielsen

Carl Henrik Jeppesen

Ja - det ser sådan ud.

iøvrigt fandt jeg også giftemålet på
Jens Sand og Anne Andersdatter d. 5. juli 1761, hvor forloveren er bl.a. Lars Sand, sikkert hans fader.
opslag 126.
På samme side og kun 14 dage efter giftes
Jørgen Andersen og Kirsten Borup.

Nu er det interessant om Jens Larsen Sand er født i Ræhr eller Hansted omkring 1721.

iøvrigt er Jens Larsen Sand og Anne Andersdatter mine tip 3 oldeforældre.

mvh
Carl Henrik

Verner Nielsen

Hej Carl Henrik
Det er lige før man ikke tror på sig selv længere, men slægtsforskning er ikke altid nemt.
opslag 126 viser ikke mindre end 3 trolovelser der er værd at mærke lægge til,foruden de to du skriver
Jens Sand og Jørgen Andersen er der lige oven over nov. 1764 Jens Borup og Johanne Pedersdatter
Alle 3 bryllupper findes på opslag 149.
opslag 68 højre side, næst nederst får Jens Borup og Johanne Pedersdatter en søn Peder.
Det er sikkert denne søn der er henvist til i opslag 110 død 3 år gammel . Det står jo Jens Borups søn,
men ikke hvad han hedder. Og så han præsten ret med alderen på Anders Jensen Borup ved død.
Anders Jensen flytter først til Hansted, ved giftemål 1801, og får tilnavnet Borup (min tanke men jeg kan tage fejl) det er sket før.
Folketælling 1787 efter Anders Jensen Ræhr sogn får du en på 20 år tjenene ved (kan være morbror ) Jørgen Andersen, han har jo før stået fadder.
Folketælling 1801 efter Anders Jensen  er den eneste at finde 45 år og Konens bror,  Hun hedder Maren
Jensdatter 26 år passende med Jens Sands Datter fra sep 1774.
Det der er forkert, er Anders s alder. Det er lige 10 år forkert. dersværre står der det samme 45 år, i de håndskrevne folketællinger fra 1787. Se selv på det. Det er lidt sjovt at følge.
Medens du er fremme på siden se opslag 18  26. sept. 1718 Lars Jensen s  Jens.
m.v.h.
Verner Nielsen

Carl Henrik Jeppesen

Hej Verner,

Ja, det udvikler sig.
Har lige set din mail - kikker på den over de næste par dage.
spændende

mvh
Carl Henrik Jeppesen

Carl Henrik Jeppesen

Til Verner,

Hvis du kikker oppe til venstre på opslag 110, lige inden årskiftet  ser jeg en Anders Jensen Sand 13 uger gammel, der er død.
Hvis det er den yngre Anders passer de 13 uger med fødsel i Juli og død i oktober.

Dermed er jeg tilbage til den første Anders som min Anders Jensen Borup!

Ved fødslen af den yngre Anders, der jo dør 3 mdr gammel, på opslag 71 står der ved fadderne en Levi Larsen, hvilket er Jens Larsen Sand broder.

Jens Larsen Sand's moder er Gjesche Andersdatter gift med Lars Levisen, hvorfra han har Larsen som efternavn. Lars Levisen dør og Gjesche Andersdatter gifter sig med Poul Nielsen Sand, herfra har han navnet Sand. Alle er fra Ø. Vandet.

se http://ancest.dk/individual.php?pid=I23916&ged=Vendelboslægter

Her angiver også fødsels tidspunktet på Jens Larsen Sand, hvilket dog ikke passer helt med præsten angivelser. Der veksles mellem ordene Larsen , Lars og Laursen, laur på de samme personer.

Jeg tror nu at jeg med overvejende sandsynlighed mener at Anders Jensen Borup, født i 1766 er søn af Jens Larsen Sand, og Anne Andersdatter samt at Jens Larsen Sand er søn af Gjesche Andersdatter og Lars Levinsen.

mvh Carl Henrik