Skilsmisse i ca. 1805

Startet af Flemming Willum Petersen, 08 Mar 2011 - 14:14

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen


Da min 3xtip-oldefars bror blev født i Utterslev, Maribo Amt i 1804 skrives følgende ved dåben:

Nat: Dati 21de Octob: døbt det uægte Barn af konen Anna Catrine Magrete Frantsdatter
der har opholdt sig hos Jørgen Johansen Smed i Bøyet, kaldet ved daaben Frantz Hendrich.
blev født d: 17de Octobr 1804, baaren af Mads Smeds kone i Utterslev.
Fadd: Anders Rasmussen, Mette Rasmusd: Johanne Jensdatter, Joh: Baltzersdatter, Inger Baltzersdatter. Til Barnefader blev udlagt manden Jørgen Johansen Smed i Bøyet, Wintersborg Gods.

Herefter finder jeg ud af at moderen (min 4xtip-oldemor) i forvejen er blevet gift i en meget ung alder
(17-18 år) i 1798 med Hans Andersen i Vindeby:

D: 28de Julÿ Trolovet Ungkarl Hans Andersen og Pigen Catrine Magrethe Bruchsdatter af Windebye.
Forløftningsmænd Niels Andersen og Møllersvend Frantz Bruch begge af Windebye.
Copulerede d: 8de Septbr:

Allerede fra starten ser ægteskabet ikke ud til at være det lykkeligste, for
i FT1801 optræder hun alene og bor ikke sammen med Hans Andersen - det er dog muligt at han blot ikke har haft mulighed for at finde fæste på hus eller gård.

Vindeby, Windebye, 1801:
Peder Frederichsen   58   Gift      Hosbonde                      Bonde og Gaardbeboer
Giertrud Hansdatter   50   Gift      Hans Kone   
Ejler Pedersen           16   Ugift      Deres Børn   
Giertrud Pedersdatter   12   Ugift      Deres Børn   
Chatrine Frantzdatter   19   Gift           Tienestepige

Selvom jeg ikke kan finde Hans Andersen død nogle steder bliver hun gift med Jørgen Johansen Smed (Paameier) som hun i 1804 fik det uægte barn med; dette sker i 1806 og med kongelig bevilling:

Den 1ste August mødte her i Præstegaarden Jørgen Johansen Smed
i Bøyet og forlangte efter at have foreviist kongelig allernaadigste
Bevilling til at ægte Catrine Margrete Broch, tillysning fra
Prædikestolen i Anledning af hans med hende indgaaede forlovelse.
Som forløftningsmænd efter Loven samt til Beviis at denne
Tillysning er efter begge forlovedes forlangende bevidner:
Rasmus Johansen Jørgensen og An...ster(?) Jørgensen Lund

Det tyder altså på at hun mere eller mindre har boet hos Jørgen Johansen Smed (Paameier) fra omkring 1803 til 1806 hvor de bliver gift. Der er mange elementer her der peger i retning på at der kan være foregået en skilsmisse mellem Anne Cathrine Margrethe (Frantsdatter) Broch og Hans Andersen - til fordel for min 4xtip-oldefar Jørgen Johansen Smed (Paameier).

Men hvordan finder jeg informationer om denne skilsmisse, og er det overhovedet muligt?
Jeg har læst mig frem til at skilsmisser ved bevilling indtil 1827 blev udstedt at Danske Kancelli.

Det eneste jeg har kunnet finde på Daisy fra Danske Kancelli der vedrører emnet er dog:

Arkivskaber:   Danske Kancelli, Fællesafdeling for samtlige departementer
Arkivserie:           Indberetninger om antallet af ægtefolk, som i de sidste 12 år har erholdt aldeles skilsmisse ved kgl. bevillinger og tilladelse til at leve adskilte fra bord og seng ved kgl. eller øvrighedens bevillinger 1800-1801

Dette hjælper dog ikke mig, da den skilsmisse jeg leder efter er foregået et par år senere.

Så, er det overhovedet muligt for mig at finde noget om denne sag?
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Anne Mortensen

Husk at oplyse nogle opslagstal til dine data - alt hjælper.
-----------------------
Hans Andersen og Catrina
får en søn
Maribo
Vindeby 1737-1813
opslag 83
1899
Johan
f. 18.6.  - dør 8.7.
-----------------------
Den næste søn
opslag 86
1801
5.4.
Johan Heindrich Bruth
-----------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Vindeby 1737-1813
Døde
opslag 136
1799
nederst i sidste kolonne
7.7. Begravet Hans Ande____
26(?) resten kan jeg ikke læse.

Teksten er ikke tydelig.
Det kunne være din Hans Andersen ??
Ved at tælle på fingerne passer det vist lige at Catrina er blevet gravid og føder i april 1801
Læg den til tydning.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Flemming Willum Petersen

Tak Anne

Jeg kender godt de to børn, og mange flere følger i ægteskabet med
Jørgen Johansen Smed (Paameier)

Jeg har mest givet disse oplysninger for at illustrere hvorfor at jeg mener at
en skilsmisse kan have fundet sted.

Jeg har ikke set dødsnoteringen på Hans Andersen som du har fundet, men jeg vil lige kigge lidt nærmere på det, så tusind tak for det.

Dog tænker jeg, at hvis Hans Andersen er død i 1799 ville hun vel ikke nævnes som "konen Anna Catrine Magrete Frantsdatter" ved sit uægte barns fødsel i 1804, men tværtimod som "enken"?
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Anne Mortensen

Hej Flemming

Jeg kender godt de to børn,

Det ærger mig når jeg læser den sætning "det kender jeg godt" - hvorfor oplyste du ikke hun havde 2 børn med Hans ?
Da du ikke havde oplyst dette regnede jeg med du ikke kendte til dem.

Hvorfor jeg søgte dem ?
For at se hvor når Hans evt. døde eller forsvandt.

Du har ret i, at hun skulle nævnes som enke og ikke kone  ved vielse nr. 2 som sker i andet sogn ??
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Flemming Willum Petersen

#5
Hej igen Anne

Jeg undskylder mange gange at du har brugt tid på at finde noget jeg kendte til i forvejen,
for jeg ved godt hvor irriterende det er. Grunden ligger i at dette egentlig ikke var ment en aneefterlysning, men et spørgsmål om hvordan jeg kan finde en eventuel skilsmisse.

Jeg synes at mange ting peger i retning på at denne er foregået,
bl.a. at hun kaldes "kone" ved sit barn med Jørgen Johansen Smed (Paameier) og at der skulle en kongelig bevilling til ved vielsen. Jeg havde heller ikke fundet Hans Andersens død, og det har vi i øvrigt stadig ikke.

Det, som du har fundet, på Opslag 136 er den lille søns død:

Død, Vindeby, 1799 (Opslag 136)
D: 7de July begravet Hans Andersens
Søn Johan Andersen 14ten d: gl.

Han kan i øvrigt heller ikke være død inden 1801, da Ane Catrine Magrethe (Frantsdatter) Broch som tidligere nævnt optræder som gift i FT1801:

Vindeby, Windebye, 1801:
Peder Frederichsen        58   Gift      Hosbonde                      Bonde og Gaardbeboer
Giertrud Hansdatter      50   Gift      Hans Kone   
Ejler Pedersen              16   Ugift      Deres Børn   
Giertrud Pedersdatter   12   Ugift      Deres Børn   
Chatrine Frantzdatter   19   Gift           Tienestepige

Hvis man søger i hele Lollands Nørre Herred på DDD finder man i FT1801 finder man kun én Hans Andersen der er gift og ikke optræder sammen med konen.

Utterslev, Kastager Bÿe, 1801:
Rasmus Jørgensen                   56   Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Maren Jørgensdatter                  25   Gift   Hans Kone      
Anne Marie Rasmusdatter            6   Ugift   Deres Barn
Maren Rasmusdatter                    2   Ugift   Deres Barn
Hans Andersen                           34   Gift   Tienestekarl      
Peder Christensen                  24   Ugift   Tienestekarl      
Jørgen Jensen                          13   Ugift   Tienestekarl      
Bodil Rasmusdatter                  16   Ugift   Tienestepige

Dette er vel med stor sandsynlighed Ane Cathrine Margrethe Brochs daværende mand;
desuden optræder han i Utterslev som er nabosogn til Vindeby hvor de viedes og hvor hun findes i FT.

Altså er mulighederne at han er død 1801-1804 uden at vi kan finde det (Jeg har tjekket Utterslev KB) og at Ane Cathrine samtidig fejlagtigt nævnes kone i stedet for enke ved sin vielse, ELLER at der er foregået en skilsmisse.

Grunden til at jeg ikke har lagt alt min data på Ane Cathrine Margrethe Broch op,
er at jeg så mener at tråden vil blive for uoverskuelig og fjerne fokus fra det jeg egentlig ville - at have et tip til at finde en evt. skilsmisse.

Det er den dog åbenbart allerede blevet, men jeg klager selvfølgelig ikke over at få et par nye vinkler på min slægtsforskning og nogle synspunkter på hvorvidt det er sandsynligt at der er foregået en skilsmisse eller ej.

Jeg håber at du stadig vil hjælpe

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Anne Mortensen

Hej

Er enig med dig at for mange oplysninger kan være overvældende.
Men her undlader du - efter min mening - den vigtigste nemlig oplysningen om at Hans Andersen har fået 2 børn den sidste i 1801 -  inden han er væk i FT 1801.

Men det er skilsmissen du er interesseret i og det eneste råd jeg kan give dig er
Spørg Arkivaren
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Flemming Willum Petersen


Ja, det har du nok ret i, Anne, jeg vil prøve at vurdere til en anden gang.

Jeg mener dog ikke at Hans Andersen er væk i 1801, men han findes her:

Utterslev, Kastager Bÿe, 1801:
Rasmus Jørgensen                   56   Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Maren Jørgensdatter                  25   Gift   Hans Kone     
Anne Marie Rasmusdatter            6   Ugift   Deres Barn
Maren Rasmusdatter                    2   Ugift   Deres Barn
Hans Andersen                           34   Gift   Tienestekarl     
Peder Christensen                  24   Ugift   Tienestekarl     
Jørgen Jensen                          13   Ugift   Tienestekarl     
Bodil Rasmusdatter                  16   Ugift   Tienestepige

ligesom Catrine også findes som gift uden Hans Andersen:

Vindeby, Windebye, 1801:
Peder Frederichsen        58   Gift      Hosbonde                      Bonde og Gaardbeboer
Giertrud Hansdatter      50   Gift      Hans Kone   
Ejler Pedersen              16   Ugift      Deres Børn   
Giertrud Pedersdatter   12   Ugift      Deres Børn   
Chatrine Frantzdatter   19   Gift           Tienestepige

men jeg siger mange tak for linket.

Jeg ser lige om nogle andre kan/vil svare på mit spørgsmål, ellers skriver jeg til arkivaren.

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.