Finland. Hvordan kommer man igang?

Startet af Rebekka Lønqvist Rønning, 22 Okt 2015 - 20:06

Forrige emne - Næste emne

Rebekka Lønqvist Rønning

Min oldefar blev sendt til Danmark i plejefamilie da han var barn. Af ukendte årsager kom han aldrig hjem til Finland igen. Jeg søger nu efter hans aner i Finland og finde svaret på deres skæbne, men hvordan kommer jeg igang?

Jeg har fundet mange oplysninger om hans danske familie. Jeg kender hans fulde cpr nr (danske), dato for dansk statsborgerskab og dødsdato, men jeg kender ikke hans fulde finske navn men jeg ved han er født i Helsingfors.

Hvordan finder jeg hans biologiske forældre?

Eva Morfiadakis



Vilken tid handlar det om?

Eva M
Eva M

Laila Olsen

De fleste kirkebøger er skrevet på svensk indtil 1900-1910. Finland blev først en selvstændig nation i 1919. Før den tid var landet under overherredømme og delt mellem Sverige og Rusland.

Du må finde din fars fødselssted - evt. i forbindelse med en dødsindførsel - eller ved vielse.

Det er en fordel at vide, at Tÿtä = pige og Pojke=dreng, hvilket ofte sættes i enden af patronymet , som er lige før gårdsnavnet (ude på landet).

I KB er:
Rippikirja=altergang
Syntyneet=Fødte
Vihityt=Vielser
Kuollet=Døde
Muuttaneet=Flyttede


Opslag i KB er gratis og indrettet stort set som herhjemme.

Lykke til.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300